fenorna försvinner

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lucille1
    • October 2006
    • 169

    fenorna försvinner

    jag köpte en ny mal idag. världens vackraste så nu efter några timmar så börjar han krypa fram och då fattas det delar av rygg och stjärfena är det nån som vart på han eller vad händer? det är som skinnet mellan "benen" i fenorna som fattas lite här och var.

    bör jag vara orolig? om han inte dör - växer de ut eller kommer han alltid sakna delar av fenorna?
  • Micke_1991
    • June 2008
    • 110

    #2
    Vad har du mer för fiskar i karet, fenor innehåller mkt protein och det gillar de andra fiskarna

    Kommentar

    • lucille1
      • October 2006
      • 169

      #3
      blandat med småfisk. men de har aldrig varit på nån annans fenor. men nån måste ju käkat på han för de försvinner ju inte av sig själva.
      växer det adrig ut om de blivt avätna en gång?

      Kommentar

      • Jemmba
        • January 2008
        • 432

        #4
        Dom växer ut igen efter ett tag typ 3 veckor.
        När solen går upp betyder det mörker för nån annan.

        Kommentar

        • lucille1
          • October 2006
          • 169

          #5
          Ursprungligen postat av Jemmba
          Dom växer ut igen efter ett tag typ 3 veckor.
          jasså gör dom? på en mal som jag tog över från en som skulle flytta så var fenorna tuggade på och de har fortfarande inte vuxit ut på ett halvår.

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13129

            #6
            Ursprungligen postat av lucille1
            jasså gör dom? på en mal som jag tog över från en som skulle flytta så var fenorna tuggade på och de har fortfarande inte vuxit ut på ett halvår.
            den mer troliga orsaken till att bara "spröten" av fenorna är kvar är att den drabbats av fenröta! orsak kan vara dålig vattenkvalite eller att fisken av någon anledning är försvagad! kraftig cirkulation och ordentlig filtervolym som kan svara upp mot den belastning som finns i karet är helt avgörande! en bra tumregel är 1L filtermaterial per 100L vatten! hur ofta och hur mycket vatten byter du? Och fenorna växer ut igen om du får ordning på orsaken!
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • JojjeN
              • June 2008
              • 3567

              #7
              Ursprungligen postat av lucille1
              blandat med småfisk. men de har aldrig varit på nån annans fenor. men nån måste ju käkat på han för de försvinner ju inte av sig själva.
              växer det adrig ut om de blivt avätna en gång?
              Ja, men om du inte säger exakt vilka fiskar du har så kan vi helt omöjligt säga om någon bitit på den!
              Tillbaks efter paus.

              Kommentar

              • lucille1
                • October 2006
                • 169

                #8
                Ursprungligen postat av JojjeN
                Ja, men om du inte säger exakt vilka fiskar du har så kan vi helt omöjligt säga om någon bitit på den!
                okej.. men det är ju knepigt att de bara bitit på en fisk egentligen. alla andra är ju orörda. skumt. men de måste ju nästan vara så. om de är fenröta - borde inte fler än en blivit drabbad i mitt kar??

                jag har;
                regnbågshaj
                långsträckt fäckig pansarmal
                siamensis
                guldbarb
                neontetra
                rosentetra
                dvärggurami
                och en massa olika malar...

                så jag vet att jag har fenbitare i karet! det är inte det. men borde de inte bitit på fler då eftersom jag har många lika dana?

                Ursprungligen postat av åheim
                den mer troliga orsaken till att bara "spröten" av fenorna är kvar är att den drabbats av fenröta! orsak kan vara dålig vattenkvalite eller att fisken av någon anledning är försvagad! kraftig cirkulation och ordentlig filtervolym som kan svara upp mot den belastning som finns i karet är helt avgörande! en bra tumregel är 1L filtermaterial per 100L vatten! hur ofta och hur mycket vatten byter du? Och fenorna växer ut igen om du får ordning på orsaken!
                men varför drabbas bara en? det är bara denna som det hänt i mitt kar och den andra var så när han kom - men de växer ej tillbaka.
                självklart är fisken försvagad - han flyttade ju till mig igår.
                jag byter ca 20-30% ungefär var tioende dag.

                Kommentar

                Arbetssätt...