Indiska glasmalar sjuka

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rille666
    • November 2007
    • 2

Indiska glasmalar sjuka

Hej
    Jag hade fyra stycken indiska glasmalar i ett 60L akvarie och det har funkat bra i ett halvår. Förra veckan blev en av dem vitfläckig på hela kroppen. Jag började medecinera mot svamp och dagen efter var hela malen vit men jag fortsatte medicinen. Utan resultat medecinera jag mot vita prick men det hjälpte inte heller. Malen dog och även två till har dött nu denna veckan plus en ål. Den indiska som är kvar lever men är gråaktig i färgen och ikväll satte jag in bägge medecinerna samtidigt och tänkte prova det i tre dagar. Någon som kan veta vad som hänt? Fläckarna kom inte i samband med vattenbyte och jag har heller inte ändrat deras matvanor.
  • LenoreH
    • April 2008
    • 107

Mina indier som jag köpte på bollmora-auktionen har också varit dåliga.
    Ingen erfarenhet av fisken utan köpte dem i ett infall...
    5st, dagen efter hade en dött.
    De andra har uppfört sig konstigt, ena stunden har de legat på sidan på botten och verkat döende och andra stunden hur pigga som helst.
    För ett par dagar sen såg jag att en saknade ett öga(möjligt att den haft så från början) och hade vita prickar på kroppen.
    Har aldrig haft någon sjukdom i nåt av akvarierna så jag var lite osäker vad det var, misstänkte mer svamp än vita prick.
    Efter ett tips blandade jag i lite havssalt och endast 2timmar(!) senare var prickarna borta!
    De uppför sig fortfarande konstigt till och från men verkar må mycket bättre med salt i vattnet.
    Lycka till!
    ~I became insane with long intervals of horrible sanity~
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1917318

Kommentar

• Rille666
      • November 2007
      • 2

Ok, tack för tipset. Min sista glasmal dog idag och förhoppningsvis har inget gått på de andra fiskarna. Haft akvariet i ett år utan problem innan.

Kommentar

Arbetssätt...