Konstigt sår, dvärggurami

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sir Willow
    • February 2008
    • 39

    Konstigt sår, dvärggurami

    Jag har några frågor om mitt dvärgguramipar som jag hoppas att någon kan svara på.

    De verkar trivas alldeles utmärkt i min 180 literstank. Jag vet att de är känsliga och är noga med vattenbyten. Två saker:

    1. Hanen jagar honan en hel del. Det ser inte ut som om han uppvaktar henne, snarare verkar han jaga bort henne.
    2. Honan har fått två märkliga sår. De ser ut som finnar ungefär. Röda. Vet någon vad det kan vara? Jag har inte sett om någon bitit henne men det skulle ju kunna vara hannen i så fall.

    Ha det gott!
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Jag skulle tro det är bitmärken. Dvärguramihannar är revirhävdande och vill inte gärna ha någon annan gurami i närheten av det område där de har/tänker bygga sitt skumbo - förrän det är dags för lek, då.
    Jag föreslår att du planterar akvariet tätare och "delar av" det med en rot eller liknande. Vad gäller såren, så ha lite koll på dem så att de inte växer eller får vitaktigt ludd på sig. Då kan de ha blivit infekterade med bakterier eller svamp.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Sir Willow
      • February 2008
      • 39

      #3
      Tack - jag har följt ditt råd och nu ordnat ett buskage alldeles vid roten.

      Kommentar

      Arbetssätt...