Apatiska scalare som dör. Vad händer??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rimefrost
    • August 2008
    • 6

    Apatiska scalare som dör. Vad händer??

    För ett par veckor sedan köpte jag 3 miniscalare (bebisar). Det har inte alls gått bra med dem. Den första dog efter bara någon dag, den andra efter cirka en vecka. Den tredje som det såg ut att gå så bra för har klarat sig ni i snart 3 veckor men idag verkar det som den lägger ned

    Symptomen är lika för alla 3 firrarna. Det börjar med att de blir hängiga och letar upp en plats i akvariet där det inte är strömt så de slipper simma. Sedan blir de allt mer apatiska och hamnar de i strömmen så flyter de omkring som asplöv och hamnar upp -och ned eller på sidan någonstanns. Tillslut är de så nära döden att de hamnar i någon växt och blir hett byte för andra fiskar.

    idag har jag dock upptäckt något som jag inte sett tidigare. Vita prickar på en black molly! Antar det kanske är vita-prick sjukan och ska köpa medicin i morgon. Men jag har inte sett detta på Scalarerna alls. Undrar om det är samma parasit som gör så här med dem? Någon som har erfarenhet av detta?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Tveksamt, däremot kan du ha fått vita prick genom de nya skalarerna. Det låter som om skalarerna var i lite dåligt skick från början, men det är mer eller mindre omöjligt att säga vad det kan vara.
    Kanske de har ätit för dåligt så de har svultit, mag/tarmproblem, för små för att flytta osv.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • PatrikN
      • November 2007
      • 116

      #3
      Jag skulle ha köpt medicin direkt.
      Finns en medicin som heter EXIT, som är billig och bra.
      Ju längre du väntar ju mer fiskar kommer att bli smittade / dö

      EDIT: Om det är vita-prick sjukan.
      Senast redigerad av PatrikN; 16 October 2008, 12:32.

      Kommentar

      Arbetssätt...