Siamesisk algätare vibrerar…

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anna_mvb
    • September 2007
    • 436

    Siamesisk algätare vibrerar…

    Ja, den sitter i krukan och hans mun liksom ”vibrerar” hela tiden. Där är som han andas mycket snabb genom munnen. Hans gälar går i vanligt och i alla fall lugnare takt än munnen.

    Jag upptäckte den liggande i krukan igår kväll. Andra fiskar kastade sig på maten som vanligt men inte siamesen. I morse kollade med ficklampa och den var inte inne i krukan men på eftermiddagen hittade jag fisken där inne igen.

    Siamesen ligger i krukan, har vibrerande käkar och ibland rör sig snabb framåt åt sidorna och sen tillbaka in i krukan.

    Jag har haft två omgångar med protozin i karet mot vita pricksjukan (http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123999). Sista dosen var i söndags och inga prickar syns på fiskarna just nu. Jag tänkte vänta tills på fredag med vattenbyte men kanske bör göra det redan i morgon?

    Vad är det med min siames?
    Jag har haft honom i drygt två månader då tofsalger har visat sig på några växter. Den var duktig och inga tofsar syns just nu men jag väntade med flytten till andra karet (3 kompisar väntar där inne) då det ser ut som jag har bakterie i det stora akvariet.

    Vad kan jag göra? Det är inte kul att ha problem i båda karen samtidigt
  • jesper_b
    • June 2006
    • 1201

    #2
    Känns ju lite konstigt, Ser det ut som den Hostar när den vibrerar?? Är den uppsväld runt magen?

    har du sett vita prickar på fiskarna när du medicinerat, för man ska ju inte medicinera i förebyggande syfte. och en medicinera brukar oftast räcka för att bli av med vita prick.

    En tanke som slår mig om du har sjukdom i 2 akvarium samtidigt är ju om du använder samma tillbehör ex. hovar till båda akvariumen? Det är bäst att undvika, då du för runt sjukdomarna mellan dina akvarium. Försök att alltid ha en uppsättning med tillbehör per akvarium.

    Ps. mata inte förens du ser att alla fiskar är friska är det nån innre bakterie kan mat göra saken värre. Man vill gärna mata för att se om fiskarna äter då det är ett bra tecken, men man gör det oftast bara värre för fiskarna..
    Senast redigerad av jesper_b; 15 October 2008, 22:20.
    www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
    Mina Malar:
    L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

    Kommentar

    • Anna_mvb
      • September 2007
      • 436

      #3
      Ursprungligen postat av smegga
      Känns ju lite konstigt, Ser det ut som den Hostar när den vibrerar?? Är den uppsväld runt magen?
      Nej, den ser helt frisk ut, ingen uppsväld mage.
      Och det ser inte ut som hosta. Den rör på munnen i mycket snabbt tempo, hela tiden.

      Ursprungligen postat av smegga
      har du sett vita prickar på fiskarna när du medicinerat, för man ska ju inte medicinera i förebyggande syfte. och en medicinera brukar oftast räcka för att bli av med vita prick.
      Ja, prickarna var på en svärdbärare först. Sedan var de på ett par tetror. Vattenbytte efter första vecka och dagen efter syndes prickarna även på andra svärbärarhonan och tetrorna fortfarande hade prickarna.
      Då kom kur nr 2 med samma medicin (protozin). Alltså samma medicin använd i två omgångar.

      Ursprungligen postat av smegga
      En tanke som slår mig om du har sjukdom i 2 akvarium samtidigt är ju om du använder samma tillbehör ex. hovar till båda akvariumen? Det är bäst att undvika, då du för runt sjukdomarna mellan dina akvarium. Försök att alltid ha en uppsättning med tillbehör per akvarium.
      Jag använder olika grejor. T.o.m. mat har jag i olika burkar.

      Ursprungligen postat av smegga
      Ps. mata inte förens du ser att alla fiskar är friska är det nån innre bakterie kan mat göra saken värre. Man vill gärna mata för att se om fiskarna äter då det är ett bra tecken, men man gör det oftast bara värre för fiskarna..
      Men de stackarna som är friska och hungriga
      Jag matar mycket lite just nu.

      Kommentar

      • Anna_mvb
        • September 2007
        • 436

        #4
        Igår var han i krukan men när ljuset släcktes så var han utanför den igen.

        Lyckades ta foto på honom då:


        Ser den sjuk ut?

        Kommentar

        • jesper_b
          • June 2006
          • 1201

          #5
          Ursprungligen postat av Anna_mvb
          Igår var han i krukan men när ljuset släcktes så var han utanför den igen.

          Lyckades ta foto på honom då:


          Ser den sjuk ut?
          Hej igen,

          jag tycker den ser ut som en helt frisk siames. Hur många har du? siameser gillar att vara en liten grupp och vill helst vara 5 st om inte fler, det är då jag tycker dom är som piggast och simmar runt mycket.

          Kan inte hjälpa dig med varför den vibrerar men sjuk ser den inte ut att vara. Jag vet inte men fiskar kanske kan ha kramper eller liknande?

          Men jag kan ju inte se hur den beter sig när den simmar runt eller hur den vibrerar på en bild, Men ser den ut som på bilden och äter som vanligt så ska det inte vara något problem.
          www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
          Mina Malar:
          L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

          Kommentar

          • Anna_mvb
            • September 2007
            • 436

            #6
            Under dagen verkar det som den bara ligger i krukan och skakar på munnen.

            Har inte upptäckt den äta under sista dvå dagar. Annars var han först till maten.

            Den är ensam i detta kar då den skulle hjälpa med tofsalgär. Sen skulle den till sina kompisar i stora karet.

            Den har dubblat storleken på två månader och allt verkade bra tills nu...

            Jag ska ha den under uppsickt, se vad sker

            Kommentar

            • Anna_mvb
              • September 2007
              • 436

              #7
              Vill bara säga att siamesen har lämnat krukan och fortsätter med sin vanliga jakt efter maten

              I krukan blev kvar en fördjupning plus att andra fiskar besökte den ofta efteråt.

              Kommentar

              • LoGeek
                • September 2008
                • 1651

                #8
                Min erfarenhet av siameser är att de ibland får för sig att "vibrera". Det har jag sett många gånger och det har aldrig varit kopplat till att de varit sjuka eller dött.

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13135

                  #9
                  Ursprungligen postat av Anna_mvb
                  Igår var han i krukan men när ljuset släcktes så var han utanför den igen.

                  Lyckades ta foto på honom då:


                  Ser den sjuk ut?
                  På den bilden ser man på fenhållningen att den inte mår riktigt bra (denna art ska alltid ha fenorna uppspärrade)! kan man iof förstå när den fått genomlida 2 behandlingar hoppas bara den repar på sig...
                  Senast redigerad av åheim; 22 October 2008, 13:29.
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Anna_mvb
                    • September 2007
                    • 436

                    #10
                    Ursprungligen postat av åheim
                    På den bilden ser man på fenhållningen att den inte mår riktigt bra (denna art ska alltid ha fenorna uppspärrade)! kan man iof förstå när den fått genomlida 2 behandlingar hoppas bara den repar på sig...
                    Foto blev tagen mitt på natten så fisken kanske blev förvånad och "tryckte" när jag kom med blixten
                    Men nu ser den mycket bra ut, precis som de andra simmar och liggger på blad med uppspärrade fenorna.

                    Behandlingar var för vita pricksjukan. Och igår såg jag prickar på svärdbärare igen. Alltså måste köpa mer medicin idag och fortsätta med kur nr 3.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...