Vad har hänt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Passat
    • February 2008
    • 611

    Vad har hänt?

    Jag startar en ny tråd för nu visar det sig att det inte bara är svullnad det handlar om.

    Medan jag skrev i den andra tråden om svullen pansarmal så dog en till för mig.
    Den tror jag var lite svullen, är osäker. Den flämtade och nu har den dött.

    Men nu är det så att min andra pansarmal (har bara två kar) har fått utslag av något slag. det ser riktigt hemskt ut:
    http://i259.photobucket.com/albums/h...L/DSC_0309.jpg fenorna ser ut att vara angripna av något.

    Värst är det på fiskens vänstra sida och där är den även röd. Syns på denna bild. Har ringat in området och en vit pil pekar på det röda.


    Här är en närbild på fenorna:


    Jag vet inte om det är ett svårare fall av vita prick eller om det är svamp , jag har ingen aning om vad det är.

    Är det någon som vet vad detta är?
    vill hjälpa mina fiskar så fort som möjligt så att de blir mera sjuka och dör.
    240L SA
    70L
    54L
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det där såg inte så roligt ut, och man kan börja undra vad som har hänt. Det ser ut som columnaris, men får du inga fler tips så prova att länka den här tråden till Azur, han är duktig på sånt här.
    Det står lite om sjukdomen här: http://www.zoopet.com/index.php?opti...242&Itemid=123
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Passat
      • February 2008
      • 611

      #3
      Tack så mycket! Ja ut som om det är den sjukdomen, just beskrivningen av bomulls liknande fläckar. men nu på morgonen är den väldigt hängig, vet inte om den överlever dagen.

      Jag vet inte om det nu är två sjukdomar som härjar i karet. För de första som dött har inte fått några fläckar.

      Nu tycker jag att jag har lite mycket otur och sjukdomar men det verkar som om det stora karet är på bättrings väg iaf.
      Senast redigerad av Passat; 16 October 2008, 06:15.
      240L SA
      70L
      54L

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Skönt det.
        Det enda positiva jag kan säga är att samtidigt som det är tråkigt med sjukdomar, dödsfall och obalans i karet så lär man sig väldigt mycket under resans gång.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Passat
          • February 2008
          • 611

          #5
          Ja det kan man säga att man lär sig en massa saker.
          Nu ska jag ner till akvarieaffären och höra hur jag ska göra för att bli av med mina problem. jag har tagit kort som jag ska ta med och visa på hur fisken såg ut.
          Så får vi se vad de säger.
          240L SA
          70L
          54L

          Kommentar

          • Passat
            • February 2008
            • 611

            #6
            Så nu har jag varit till affären. Jag fick med mig mycopur hem som ska ta bort svampen.

            Men svampen var ett symptom på att något inte var bra och denna svamp var ganska vanlig på sydameriskanska malar fick jag veta.

            Sedan sa de till mig att jag hade fel växter för att göda med PMDD. De jag har är inte tillräckligt snabb växande för att ta upp alla PMDD så att det ska tydligen finnas rester kvar i vattnet och dessa har nu byggs på och byggs på under tiden vilken då kan ha påverkat fiskarna.
            De sa också att eftersom att växterna inte har tagit upp all PMDD så är det därför jag har fått mycket alger.
            Så jag fick med mig två snabbväxande växter med mig hem och sedan skulle jag inte göde med PMDD nästa vattenbyte och vattenbytet efter det skulle jag ha i en halv dos PMDD.

            Så ikväll ska jag sätta i första kuren av mycopur och ge det i 3 dar.
            240L SA
            70L
            54L

            Kommentar

            • hambli
              • December 2004
              • 508

              #7
              Ursprungligen postat av Passat
              Så nu har jag varit till affären. Jag fick med mig mycopur hem som ska ta bort svampen.

              Men svampen var ett symptom på att något inte var bra och denna svamp var ganska vanlig på sydameriskanska malar fick jag veta.

              Sedan sa de till mig att jag hade fel växter för att göda med PMDD. De jag har är inte tillräckligt snabb växande för att ta upp alla PMDD så att det ska tydligen finnas rester kvar i vattnet och dessa har nu byggs på och byggs på under tiden vilken då kan ha påverkat fiskarna.
              De sa också att eftersom att växterna inte har tagit upp all PMDD så är det därför jag har fått mycket alger.
              Så jag fick med mig två snabbväxande växter med mig hem och sedan skulle jag inte göde med PMDD nästa vattenbyte och vattenbytet efter det skulle jag ha i en halv dos PMDD.

              Så ikväll ska jag sätta i första kuren av mycopur och ge det i 3 dar.
              Det ska till ganska mycket för att man får så höga nitrat (KNO3) värden att de skadar fiskarna. hur ofta doserar du pmdd?
              Sen stämmer det att snabbväxande växter kan hjälpa dej att bli av med algerna.
              Hoppas att fisken blir frisk också.

              /hambli

              Kommentar

              • Passat
                • February 2008
                • 611

                #8
                Jag göder med PMDD en gång i veckan i samband med eett 30% vattenbyte.

                Ja jag hoppas att de nya växterna ska hjälpa till att få bort algerna.
                240L SA
                70L
                54L

                Kommentar

                • Gaffel
                  • December 2007
                  • 6200

                  #9
                  Observera följande, istället för att spinna vidare i sjukdomstråden bör du flytta över denna nya fråga till ex växter och alger eftersom många(däribland jag själv)undviker avdelningen "sjukdomar" som pesten.

                  Ansjo länkade till den här texten "Mun"svamp" (bakteriell infektion orsakad av Flexibacter columnaris)
                  Symptom: Gråvita bomullsliknande fläckar på huvud (speciellt vid munnen), kropp och fenor. Fläckarna övergår så småningom i platta bölder. Sjukdomen är mycket smittsam och kan på några dagar slå ut ett helt fiskbestånd.
                  Åtgärd: Använd en akvariefiskmedicin som innehåller Nifurpirinol (Nitrofuradantin, Furazolidone), öka genomluftningen i akvariet. Tillsätt grovsalt. Isolera infekterade fiskar i ett karantänsakvarium och behandla dem. Låt dem aldrig gå kvar i huvudakvariet med friska fiskar."


                  Columnaris är alltså en bakteriell infektion och att medicinera med mycopur om det verkligen är columnaris ger ingenting mer än en tom plånbok och döda fiskar.

                  Angående din fråga om pmdd så räcker ett veckovis delvattenbyte för att rensa ut dom överflödiga macro och microämnena, om du till fullo har återgett vad din akvariehandlare sa så är han "dead wrong!"
                  Life's a bitch and then you die..
                  "I might be right handed but im always left-winged"
                  Skriv på!

                  Kommentar

                  • Passat
                    • February 2008
                    • 611

                    #10
                    Det var inte min mening att spinna vidare med algproblemet i sjukdomstråden.

                    Det var bara det att jag blev fundersam över om det kunde stämma det jag fick höra i affären om PMDD, för jag fick uppfattningen av att resterna av PMDD kunde vara en av orsakerna till fiskarna blivit svaga. Men det är något som jag inte har hört tidigare så jag ville bara kolla här hur det är.

                    Men åter till sjukdomen. De sa till mig i affären att det var en svampsjukdom som var tuff att bli av med och att denna medicin skulle hjälpa, men jag ser nu att den inte innehåller Nifurpirinol.

                    Jag känner mig bara lite förvirrad men jag ska helt enkelt inte ge den medicinen jag har då alltså utan jag ska byta till en som innehåller Nifurpirinol?
                    240L SA
                    70L
                    54L

                    Kommentar

                    • Anna_mvb
                      • September 2007
                      • 436

                      #11
                      Lånar tråden lite...
                      Har mina sterbai råkat för columnaris?

                      Har lagt bilder i annan tråd:


                      Jag har haft seras baktopur för en vecka sen och rådnader vid fenfästen är borta på de andra pansarmalar. Men just denna ser inte bra ut.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...