Sjuk dvärgurami?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sassypassy
    • August 2008
    • 40

    Sjuk dvärgurami?

    Jag hade hört att dvärggurami skulle lätt blir sjuk MEN såhär snabbt bara efter några månader??
    Han har ett sår i huvudet kan det vara hål i huvudet sjukan? Är det lönt att behandla i så fall?? Det kommer inget vitt ifrån såret.....tacksam om nån kan hjälpa mig.
    http://img522.imageshack.us/img522/2...gurami1bf3.gif
  • monimo
    • August 2007
    • 88

    #2
    Oj, precis så där ser min blåa dvärggurami hane ut också efter ca 2 månader. Jag tänkte att det kanske är den andra hanen som "bitit" honom eller nått för de bråkar väldigt. Men kanske det är en sjukdom? Jag vill också ha svar på detta! Hakar på din tråd.

    Skillnaden på din o min fisk är att "såret"/hålet på min fisk sitter under ögat, ner mot gäl-kanten liksom. Annars ser det väldigt lika ut.

    Kommentar

    • Sassypassy
      • August 2008
      • 40

      #3
      Skönt att höra att fler verkar ha liknande sår på sina guramis....tänkte hjälp! nu har jag gjort nått fel! Tacksam som sagt för svar!

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        Det där ser mycket riktigt ut som en skada efter en fight. De självläker, men håll koll på om de blir större eller får vitaktigt ludd på. Då kan det vara fråga om en bakterie- eller svampinfektion.

        Hål-i-huvudet (HIH) brukar inte se ut så där. Det ser mera ut som kratrar rätt ner i brosket.

        Jag tycker inte det liknar det, någon kan kan dock ha en annan uppfattning.
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • Sassypassy
          • August 2008
          • 40

          #5
          Ok tack! Jag tror med att det är en fajt den varit i.MEN den hade begynnelse till detta redan när jag köpt den varav jag missade att se det i affären såret var då jättelitet.Det har växt markant.Fisken äter bra god aptit alltså och den är livlig och så.Bör man avliva den ändå? om den plågas? Kanske ge den ett saltbad?

          Kommentar

          • Temeraire
            • January 2008
            • 385

            #6
            Min dvärgguramihona fick ett stort sår på huvudet. Det såg ut att läka någon vecka, men sedan växte det igen och till slut dog hon.
            " Oh, oopo-doo, jag vill ju va som du-u-u. Jag vill se ut som du, gå som du, du-u-u, det vill jag nu-u-u "

            Kommentar

            • Sassypassy
              • August 2008
              • 40

              #7
              Ursprungligen postat av Temeraire
              Min dvärgguramihona fick ett stort sår på huvudet. Det såg ut att läka någon vecka, men sedan växte det igen och till slut dog hon.
              Aj då stackars firre.Hoppas att min inte plågas...

              Kommentar

              • Jens A.
                • March 2007
                • 5026

                #8
                Ursprungligen postat av Sassypassy
                Ok tack! Jag tror med att det är en fajt den varit i.MEN den hade begynnelse till detta redan när jag köpt den varav jag missade att se det i affären såret var då jättelitet.Det har växt markant.Fisken äter bra god aptit alltså och den är livlig och så.Bör man avliva den ändå? om den plågas? Kanske ge den ett saltbad?
                Det är inte bra om det växer. Det kan tyda på någon bakterieinfektion. Det behöver dock inte vara just HIH, som är ganska svårbotat. Jag har haft viss framgång med att isolera fiskar, köra en dubbel kur med Octozin och sedan berika fiskmaten med vitaminer (Seras Fishtamin är bra) under ett halvår. Hålen gick då tillbaka och läkte ihop. Det finns dock andra mediciner än Octozin.

                Det du kan göra just nu, är att isolera firren och köra en kur med något bredverkande antibakteriellt medel, som General Tonic eller eSHa 2000. Om du behandlar i akvariet, tänk på att medicinerna är elaka även mot de bra bakterierna i filtret. Blanda gärna salt i isoleringskaret/hinken, motsvarande 1 dl/100liter.

                Jag tycker inte du skall avliva stackaren, om den fortfarande är pigg och äter bra.
                Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                Kommentar

                • Sassypassy
                  • August 2008
                  • 40

                  #9
                  tusen tack frö utförligt svar.Ska ta allt i beaktande

                  Kommentar

                  • larsemil
                    • June 2008
                    • 172

                    #10
                    det är lustigt, för jag tror jag har ungefär samma problem.
                    dock så har min flertalet sår och bölder. svärdbärarna är och äter på såren så de får aldrig riktigt tid att läka.
                    har inget kar att ha karantän i just nu, men inser att jag nog måste skaffa det.
                    han kliar sig ibland mot sten och mot rutan och vi har satt in medecinbehandling i karet får se om det hjälper.

                    Kommentar

                    • monimo
                      • August 2007
                      • 88

                      #11
                      Min firre som hade sår, han dog igår

                      Kommentar

                      Arbetssätt...