lite olika symptom - fiskar dör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • larsemil
    • June 2008
    • 172

    lite olika symptom - fiskar dör

    hej!
    Har en några månader tillbaka ett akvarium gående och har haft lite problem med det. Tidigare akvarium jag har haft igång så har jag aldrig haft några problem med att fiskarna dog för mig - men nu har jag det.

    Det hela tror jag började med att jag köpte en gräsliknande planta från ett zoo. Den förde med sig snäckor som förökade sig i massor massor massor massor - ja ni förstår. Vi försökte plocka ur men stog hjälplösa i och med att vi åkte bort mycket och inte kunde plocka varje dag. Efter sommaren så hade alla platys och guppys dött, några ancistrus också och kvar var väl egentligen bara neontetrorna - där inte en enda har gått bort.

    Vi bestämde oss för att sätta in en kamp till och sköljde rötter, stenar och plockade snäckor varje dag. Vi gör vattenbyte minst två gånger i veckan. Vi köpte dessutom några praktbotior då vi tänkte att de kunde hålla borta snäckorna - då jag trodde att de kunde förpesta vattnet när de dog och förruttnade.

    Nu har jag inga snäckor alls kvar nästan, bara några få och de minskar sakta men säkert, men en av praktbotiorna(av fem) har dött, en ser svag ut och har mistat färgerna. Dvärgguramipappa har märken på huden som ser ut som sår men är iövrigt pigg.

    Vad ska jag göra? vad kan jag göra? jag vill göra så mycket det går innan fler fiskar går bort.

    Tack på förhand,
    Emil
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    #2
    Ursprungligen postat av larsemil
    hej!
    Har en några månader tillbaka ett akvarium gående och har haft lite problem med det. Tidigare akvarium jag har haft igång så har jag aldrig haft några problem med att fiskarna dog för mig - men nu har jag det.

    Det hela tror jag började med att jag köpte en gräsliknande planta från ett zoo. Den förde med sig snäckor som förökade sig i massor massor massor massor - ja ni förstår. Vi försökte plocka ur men stog hjälplösa i och med att vi åkte bort mycket och inte kunde plocka varje dag. Efter sommaren så hade alla platys och guppys dött, några ancistrus också och kvar var väl egentligen bara neontetrorna - där inte en enda har gått bort.

    Vi bestämde oss för att sätta in en kamp till och sköljde rötter, stenar och plockade snäckor varje dag. Vi gör vattenbyte minst två gånger i veckan. Vi köpte dessutom några praktbotior då vi tänkte att de kunde hålla borta snäckorna - då jag trodde att de kunde förpesta vattnet när de dog och förruttnade.

    Nu har jag inga snäckor alls kvar nästan, bara några få och de minskar sakta men säkert, men en av praktbotiorna(av fem) har dött, en ser svag ut och har mistat färgerna. Dvärgguramipappa har märken på huden som ser ut som sår men är iövrigt pigg.

    Vad ska jag göra? vad kan jag göra? jag vill göra så mycket det går innan fler fiskar går bort.

    Tack på förhand,
    Emil
    Hej, om du får snigelboom så beror det på att det finns en massa mat till dem och då är någonting fel. Det betyder att sniglarna var det som räddade dina fiskar och när du plockade bort dem så var katastrofen ett faktum..
    Sniglar äter överbliven mat som annars belastar karet eller så äter de döda växtdelar som också belastar karet. Är det ont om mat så kan de t om äta döda fiskar.
    Antingen matar du alltså för mycket eller så trivs inte dina växter.

    Har du läst på nybörjartråden??? Där får du mycket tips.
    Troligtvis har alltså inte fiskarna någon sjukdom utan blir sjuka av den dåliga balansen i karet..

    Om du vill ha mer hjälp så måste du berätta mer om karet.
    Hur stort är det.
    Hur länge har det varit igång.
    Hur mycket fisk.
    Vilken temp.
    Vattencirkulation/pump.
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • larsemil
      • June 2008
      • 172

      #3
      Åh. Jag har varit väldigt försiktig med att mata, och har haft matpauser just för att snäckorna inte ska få för mycket mat. Efter att ha plockat bort snäckor och gjort mycket vattenbyten har fiskarna blivit piggare - men fortfarande är det fiskar som dör.

      Jag har nu kollat alla vattenvärden och de är helt okej.

      70l igång sedan maj.
      10 neontetror
      3 svärdbärare
      3 dvärggurami
      3 praktbotior(ska till större kar senare)
      temperatur 25
      en intern fluvalpump av mindre modell.
      Senast redigerad av larsemil; 10 October 2008, 16:33.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13135

        #4
        en fluval av mindre modell är inte så bra, den klarar inte att upprätthålla en bra vattenkvalité pga dess pyttiga filtervolym, detta påfrestar fisken och de stryker med lite då och då... Jag tycker att ska man köra innerfilter så ska man alltid använda 2st eller modefiera det man har genom att sätta på en stor grov filtermatta på insugsröret men tyvärr går inte det på fluvalpumpen, att ta ur kassetten och stoppa i en kloss grov matta istället tycker inte jag funkar bra, även om vissa förespråkar det!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • larsemil
          • June 2008
          • 172

          #5
          jag börjar fundera på om det är blodmask, då jag sett maskliknande djur på botten i akvariumet när jag gör vattenbyte.
          det passar också in på snäckorna då de ofta verkar komma hand i hand.
          vad tror ni?

          Kommentar

          • larsemil
            • June 2008
            • 172

            #6
            Ursprungligen postat av larsemil
            jag börjar fundera på om det är blodmask, då jag sett maskliknande djur på botten i akvariumet när jag gör vattenbyte.
            det passar också in på snäckorna då de ofta verkar komma hand i hand.
            vad tror ni?
            ångrar mig nog med det här, då maskarna inte är röda och inget sticker ur ändtarmarna.
            har ingen aning om vad det är.

            som sagt så har pappa dvärggurami märken på huden, nästan som gropar. men ingen annan fisk har något och han är en av de nyaste fiskarna. ser inga vita prickar eller något sånt.

            Kommentar

            Arbetssätt...