Parasiter på honungsgurami!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jeli
    • February 2006
    • 30

    Parasiter på honungsgurami!

    Mina honungsgurami har fått parasiter och nu har tre av fem dukat under. De blir väldigt bleka och fjällen spretar lite utåt istället för att ligga platt. Någon av de som nu dött gnuggade sig också mot växter och rötter.

    Någon som har någon idé om vad det kan vara?! Jag vill verkligen inte bli av med alla! Jag har behandlat med Sterazin under drygt en vecka men det blir ingen förbättring! De andra fiskarna (fantomtetror och black molly) har inte råkat ut för något utan det har bara satt sig på gurami.

    /Jenny
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Blir de väldigt tjocka om magen med?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Jeli
      • February 2006
      • 30

      #3
      Nej inte jättetjocka. Men de blir beniga över huvudet och magen är kanske lite större än vanligt.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Då har jag inte en aning om vad som är felet. Det var något liknande som drabbade alla dvärggurami i den lokala affären här, och tyvärr så dog de allihopa men inga av tetrorna eller de andra fiskarna dog. Så förbered dig för det värsta...
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Jeli
          • February 2006
          • 30

          #5
          Är dvärggurami väldigt känsliga? Har köpt nya när de dött men de verkar ju inte må bra hos mig. De andra fiskarna är pigga och friska. Jag sköter akvariet efter konstens alla regler med vattenbyte ca 1/3 varje vecka. Det har varit igång ca ett halvår och det ser ut att vara i bra balans.

          Tycker jättemycket om gurami och har inte alls någon lust att skippa dem och gå över till småtråkiga svärdbärare eller nåt. :-)

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Du kanske skulle testa en lite härdigare gurami, som tex Mosaikgurami om du har ett kar som är stort nog?
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Jeli
              • February 2006
              • 30

              #7
              110 liter, funkar det? De är ju inte alls lika fina som dvärgarna, men men...

              Kommentar

              Arbetssätt...