Hur vet man när den har blivit frisk igen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hogan1
    • August 2008
    • 323

    Hur vet man när den har blivit frisk igen?

    I söndags separerade jag en C. Azureus från sitt vanliga kar och satte kvickt upp ett litet 40-liters som jag hade stående. Jag misstänkte bukvattensot (drog sig undan, åt inte samt "sytråd"). Processen från jag upptäckte det tills jag flyttade honom var ungefär 24 timmar. Jag tog kanske 10 liter vatten från hans vanliga akvarium, satte i ett någorlunda inkört filter från samma tank - och fyllde på med resten tempererat kranvatten.
    Tillsatte en matsked salt - samt lämplig dos Aquamor.

    Igår (tisdag) la jag ner ungefär två flingor foder - totalt ointresse - och lite senare en pyttenypa räkmix. Samma resultat - helt ointresserad av mat.

    Kommer hem från jobbet idag och han ser lite piggare ut varpå jag försöker med lite räkmix - vilket han slukar direkt - och behåller maten.

    Är detta "besked" lika med friskförklaring - eller hur lång tid skall man låta honom gå kvar i karantän? Skulle det vara vettigt med några korn Aquamor blandat i maten för säkerhets skull?

    Tacksam för tips på hur/när man vet att fisken är frisk igen.
    Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Bajsar han normalt nu så var det kanske bara en mild förstoppning. Skadar ju inte att avvakta och se om han slukar nästa måltid lika aptitligt
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Hogan1
      • August 2008
      • 323

      #3
      Hmm... det går knappast att ha konstant bevakning på akvariet för att se hur tarmtömningen ser ut. Får i så fall skaffa en web-cam - men det känns som lite overkill.
      Han försöker behålla maten och tidigare idag spottade han ut maten, tog in den igen, spottade, tog in den igen osv. Till slut behöll han den i alla fall. Så han är nog inte riktigt frisk ännu. Tillsatte Flagyl idag så får vi se i morgon.
      Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Ursprungligen postat av Hogan1
        Hmm... det går knappast att ha konstant bevakning på akvariet för att se hur tarmtömningen ser ut. Får i så fall skaffa en web-cam - men det känns som lite overkill.
        Han försöker behålla maten och tidigare idag spottade han ut maten, tog in den igen, spottade, tog in den igen osv. Till slut behöll han den i alla fall. Så han är nog inte riktigt frisk ännu. Tillsatte Flagyl idag så får vi se i morgon.
        Vadå, sitter du inte och tittar på dina fiskar dagarna i ända

        Nejdå.. Ibland ser man ju när de bajsar men låter iaf som att du har läget under kontroll
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • Hogan1
          • August 2008
          • 323

          #5
          Ursprungligen postat av Nina82
          Vadå, sitter du inte och tittar på dina fiskar dagarna i ända
          Min split vision räcker inte så långt. I rummet med karantänsakvariet har jag två tankar till. Ett på 60 liter och ett på 150 - och i vardagsrummet 15 meter bort har jag ett 450. Hur mycket jag än skelar klarar jag tyvärr inte att hålla koll på alla fyra.

          Koll och koll. Det vet jag inte. Frågan kvarstår egentligen - hur vet man när dom är friska och kan släppas tillbaka till sina hustrur? (Den jäkeln är bigamist också - eller mormon möjligtvis).
          Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

          Kommentar

          • Nina82
            • January 2008
            • 6610

            #6
            Ursprungligen postat av Hogan1
            Min split vision räcker inte så långt. I rummet med karantänsakvariet har jag två tankar till. Ett på 60 liter och ett på 150 - och i vardagsrummet 15 meter bort har jag ett 450. Hur mycket jag än skelar klarar jag tyvärr inte att hålla koll på alla fyra.

            Koll och koll. Det vet jag inte. Frågan kvarstår egentligen - hur vet man när dom är friska och kan släppas tillbaka till sina hustrur? (Den jäkeln är bigamist också - eller mormon möjligtvis).
            Om någon kan svara på hur lång tid det tar innan symptomen börjar synas så får du svaret på hur länge han borde gå i karantän.

            Det är ju inte alls säkert han är sjuk, utan kanske bara lite hängig
            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

            Kommentar

            • Hogan1
              • August 2008
              • 323

              #7
              Gjorde ett litet ryck idag... Fångade sjuklingen som jag trodde/hoppades var frisk - men vantrivdes i ett 40-liters och därför inte åt.
              Lyfte över honom i en hink i vilken jag tillsatte lite Aquamor, lite Flagyl och lite salt. Hade bra drag på filtret i hinken. Han fick gå där en halvtimme och sedan släppte jag tillbaka honom till sina honor (och en nyinköpt mindre hanne som inte färgar än). En timme senare matade jag - och det var verkligen full fart på den rackaren.

              Nu håller jag koll på honom de närmaste dagarna så får vi se hur han utvecklas.
              Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

              Kommentar

              • Nina82
                • January 2008
                • 6610

                #8
                Ursprungligen postat av Hogan1
                Gjorde ett litet ryck idag... Fångade sjuklingen som jag trodde/hoppades var frisk - men vantrivdes i ett 40-liters och därför inte åt.
                Lyfte över honom i en hink i vilken jag tillsatte lite Aquamor, lite Flagyl och lite salt. Hade bra drag på filtret i hinken. Han fick gå där en halvtimme och sedan släppte jag tillbaka honom till sina honor (och en nyinköpt mindre hanne som inte färgar än). En timme senare matade jag - och det var verkligen full fart på den rackaren.

                Nu håller jag koll på honom de närmaste dagarna så får vi se hur han utvecklas.
                Låter ju bra

                Alltid kul när man lyckas. Lycka till då och hoppas det håller i sig
                12L 12L 24L 24L 24L 24L
                38L 54L 54L 63L 450L

                Kommentar

                Arbetssätt...