Algätare andas häftigt och har uppsvullen mage.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Harald.O
    • October 2008
    • 4

    Algätare andas häftigt och har uppsvullen mage.

    Hej!

    Tyvärr är inte mit första inlägg det roligaste för mig här, men jag hoppas att jag kan få hjälp av sånna som är mer erfarna än mig.

    För en vecka sedan köpte jag ett gäng nya fiskar till mitt akvarium. Däribland en algätare. Algätaren var väldigt stressad till en början, men efter ett tag anpassade den sig och började stortrivas. Den simmade glatt omkring hela tiden, och verkade inte ha brist på mat.

    Men igår såg jag att den var riktigt tjock. Den simmade fortfarande som den brukade. Men mot kvällen satt den mest på samma ställe. Är den sjuk och vad kan jag i sådanna fall göra för att få de frisk?
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Är det ett nystartat akvarium? När startade du det?
    Berätta lite mer om storlek på akvarium vad du har för pump mm.
    Vad är det för algätare?
    Du skriver att du köpte ett gäng nya fiskar. Hur många?
    Har du mätt nitrit med dropptest?
    Vad matar du med?

    Om du berättar lite mer om detta så blir det lättare för oss att hjälpa

    Med uppsvälld buk och flåsande låter det som bukvattensot, men det behöver inte alls vara det.
    Är bajset trådliknande?
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Harald.O
      • October 2008
      • 4

      #3
      AKvariet har jag haft i åtta år så det ska det nog inte vara något problem med. Det rymmer 60 liter, och jag har en fluval pump som även kan klara upp till 100 liter om man har på högsta inställningen.
      Det är "vanlig algätare" det sa dom på djurbutiken. En sån här http://www.kennelshop.fi/bilder/HEMS...k/ALGATARE.JPG

      Jag köpte den tillsammans med 2 dvärg guramis och tre platys. Innan hade jag ca 15 neontetror och ungefär 6 paltys varav 4 är yngel nästan fullvuxna.

      Algäterns avföring är brun och fast. Det såg jag igår när den började bli lite mer passiv.

      Jag ger inte något speciellt foder till algätaren. Jag anatratt den klarar sig på det alger som finns. Till de andra ger jag vanligt flingfoder.

      Vattenkvalitén ska det inte vara något problem med. Det är väll bara att det gått en vecka sedan jag bytte vatten senast.
      Senast redigerad av Harald.O; 05 October 2008, 08:39.

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Är det denna, http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=276&SOK=1

        Isf är det nog inte den lämpligaste algätaren till ditt 60L

        Det är ju bra att den bajsar bra iaf.
        Du har inte mycket nitrat, att det är där det spökar. Fasst visserligen då skulle ju de andra oxå reagera
        Hmm... Knepigt detta .. Kan ju vara så enkelt att den var sjuk redan när du köpte den
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • Nina82
          • January 2008
          • 6610

          #5
          Du skriver att du inte ger något speciellt foder till din algätare.
          De behöver oxå mat och kan inte endast leva på alger.
          Kolla artbeskrivningen. Där står vad de vill ha att äta.
          Även dina andra fiskar behöver varierad kost.
          12L 12L 24L 24L 24L 24L
          38L 54L 54L 63L 450L

          Kommentar

          • Harald.O
            • October 2008
            • 4

            #6
            Gurami hannen bettede sig lite konstigt i början dock. Han var skygg och åt gärna inte. Men nu verkar han vara lite gladare.

            Jag har haft en sån mal tidigare. Han blev ca 5 cm. Han klarade sig fin fint tills vi flyttade. Han klarade inte av själva flytten, han blev väl för stressad.

            Men att mina Platys börjar yngla är väl ett gott tecken på att det är bra i akvariet?

            Kommentar

            • Nina82
              • January 2008
              • 6610

              #7
              Ursprungligen postat av Harald.O
              Gurami hannen bettede sig lite konstigt i början dock. Han var skygg och åt gärna inte. Men nu verkar han vara lite gladare.

              Jag har haft en sån mal tidigare. Han blev ca 5 cm. Han klarade sig fin fint tills vi flyttade. Han klarade inte av själva flytten, han blev väl för stressad.

              Men att mina Platys börjar yngla är väl ett gott tecken på att det är bra i akvariet?
              Platy ynglar även om det inte är jättebra i akvariet. De är inte så känsliga.

              Tänk bara på att om man håller fisk i ett för litet akvarium slutar fisken att växa för tidigt samtidigt som inre organ fortsätter växa. Detta resulterar i att fisken lider och dör i förtid.

              En Ancistrus hade nog varit något lämpligare även om även de vill ha lite större akvarium. Otocinlus är annars en populär algätare i mindre akvarium men då ska man tänka på att de lever i stim och är något känsligare.
              12L 12L 24L 24L 24L 24L
              38L 54L 54L 63L 450L

              Kommentar

              • Harald.O
                • October 2008
                • 4

                #8
                Så här ser han ut:

                Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.


                Bilden är suddig, men man ser konturen iaf. Men nu när jag såg till honom så simma han runt på glasrutan och åt som han gjorde förut. Han kanske växer bara?

                Ok, jag har haft ancisturs tidigare ocks¨å, men dom tycker jag är rätt känsliga. En sån jag har nu har funkat bäst hittills. Men du har väll rätt antar jag.
                Senast redigerad av Harald.O; 05 October 2008, 09:00.

                Kommentar

                Arbetssätt...