Flämtande Melanochromis chipokae problem

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mantis777
    • September 2007
    • 48

Flämtande Melanochromis chipokae problem

Hej
    Har förstått att följande fråga som jag har är väldigt svår. Har letat både här och på ciklid.se men inte kunnat hitta något riktigt svar.

Problemet är följande:
    Ett akvarium med 3 st msobo, 3 st Otoph. tetrastigma, 2 Pseudo. elongatus ornatus (vuxen hanne + yngel), 1 hongihanne (herren på täppan) och 5 st Melanochromis chipokae (2 hannar + 3 honor).

En av Melanochromis chipokaehannarna ses plötsligt väldigt flämtande, simmar lite för sig själv, ofta nära botten men ser fysiskt ok ut. Ses ej jagad av varken hongin eller ornatusen. Funderar lite vad det kan vara. Stressad? --> tar ur hongihannen som är lite aggro. ---> chipokaehannarna hittas efter några dagar död.

Ornatushannen tar över akvariet som väntat men är inte aggro mot chipokaehannarna utan mer mot msobo. ---> den andra chipokaehannen börjar betee sig som den förra. Honorna och de andra fiskarna är helt normala. Följande åtgärd. ---> tar ur ornatushannen --> delvattenbyte --> häller i revsalt. Testar vattenvärdena:
    No3- = 0-10
    No2- = 0
    GH = >6
    KH = ~ 3
    pH = ~ 7,2
    Vattentemp = ~ 26 C

Hällde i saltet för någon timme sedan och ska följa vad som händer. Tycker det är konstigt att det bara drabbar chipokaehannarna. Just nu är det ingen direkt aggro i akvariet och absolut inte mot chipokaehannen. Hoppas den klarar sig annars får jag köpa en ny och se ifall den beteer sig likadant.
    Någon som har en teori om detta eller lite tips?
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2166816
    Otopharynx Tetrastigma, Melanocromis Chipokae, Aulonocara Maylandi, Aulonocara Hansbaenschi och labidochromis caeruleus
  • Mantis777
    • September 2007
    • 48

Kom hem från jobbet idag och chipokaehannen ligger på botten likadant. Är helt övertygad om att han kommer dö inom kort om jag inte gör något så det blir ett saltbad. Finns vissa teorier om att detta är bra mot stress etc pga osmosen. Jag räddade en Otoph. tetrastigmahanne så då han fått grymt med stryk och flöt omkring uppochned. Hans stjärtfena och bakre delen av ryggfenan tillbakabildades precis som att han fått nån nervskada. men efter en del saltbad och efter att haft honom en tid i en yngelbur i ett annat kar så växte allt ut och nu är han väldigt fin igen och är den dominante hannen. Återkommer hur det går...
    Otopharynx Tetrastigma, Melanocromis Chipokae, Aulonocara Maylandi, Aulonocara Hansbaenschi och labidochromis caeruleus

Kommentar

• Mantis777
      • September 2007
      • 48

Det gick inte så bra...
      Tyvärr dog den andre hannen också. När jag tog upp honom upptäckte jag att han hade ett sår på sidan precis bakom fenan. Om det är pga stryk eller nån parasit/svamp vet nog bara han själv och kanske några av de andra fiskarna.
      Ska införskaffa en ny hanne och se vad som händer.

Kommentar

• Jens A.
        • March 2007
        • 5026

Har ingen teori jag heller...mycket underligt att det bara drabbar chipokae-hannar.

Kanske var sjuka reda i butiken?
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

Kommentar

• Kjell Fohrman
          Administrator

• December 2001
          • 48148

Vad som är orsaken är som sagt inte lätt att svara på, men att olika arter är olika känsliga för olika sjukdomar/vattenförhållanden är inte speciellt konstigt. T.ex. så är arter som lever på grunt vatten (=syrerikt vatten) känsligare för nitrit än andra.

En allmän reflektion är också att du nog borde höja upp pH lite.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Mantis777
            • September 2007
            • 48

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Vad som är orsaken är som sagt inte lätt att svara på, men att olika arter är olika känsliga för olika sjukdomar/vattenförhållanden är inte speciellt konstigt. T.ex. så är arter som lever på grunt vatten (=syrerikt vatten) känsligare för nitrit än andra.

En allmän reflektion är också att du nog borde höja upp pH lite.
            Har införskaffat en ny hanne och än så länge, ta i glas, så har han inte reagerat konstigt. Angående pH så ska jag höja. Har bara inte införskaffat nytt natriumbikarbonat. Blir i veckan.

Kommentar

Arbetssätt...