Hudgrumling!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • my1
    • November 2007
    • 55

    Hudgrumling!

    Hej!
    Två av mina fjärildsciklider har nu dött.
    De fick bägge en mjölkaktig beläggning över hela kroppen och låg med hopptryckta fenor bland växterna. Ska tilllägga att deras avföring var vit och trådaktig och de började skrubba sig mot allt. Det ser inte ut som sammetssjukan. Är det smittsamt? Är hudgrumling?
    Kan de få det av stress? Dessa två har gått i ett mindre kar innan och för tre veckor sedan släppte jag ihop dem med ett annat par fjärildsciklider, som jagade runt dem.

    En vecka efter uppstart hämtade jag en ny neondvärggruamihona, men hon blev jagad av hanen så till slut fick hon sår vid ena ögat och på huvudet. Trodde att hon hade fått hål-i-huvudet sjukan och kopplade detta samman med mina fjärildscikliders symptomer (trådaktig vit avföring). gruamihonan dog nyligen.
    Tyvärr blev inte fjärildscikliderna bättre av detta så jag flitrerade med aktivtkol och gjorde vattenbyte efter 24 tim och la i ny medicin Tetre medica Contralck. Har försökt hitta trådar här som stämmer in på mina fiskar, men inte lyckats

    Har lite hög nitrithalt 0.3mg/l (Tetretest NO-2) men har gjort flera vattenbyte och ´har hält i bakteriekultur Denitrol(JBL) och NitrateMinus(Tetra Aqua). pH ligger runt 7.5-8.0 (i kranen 8.0) andra värden ok. Kollar nitriten efter varje vattenbyte. Har aldrig haft problem med nitrit innan.
    My
  • my1
    • November 2007
    • 55

    #2
    Snälla!! kan nån inte ge mig ett svar för nu börjar fjärilsciklinderna, som är kvar, att få samma symptom.
    Är jag inne på rätt spår?
    Har satt in en syresten + att jag tog ut filtret från pumpen så att vattnet blir mer syresatt.

    Kommentar

    Arbetssätt...