Stressad?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Trollmor
    • September 2008
    • 5

    Stressad?

    Hej hopp..

    En av mina Guppy honor beeter sej underligt.

    Igår såg hon väldigt slö ut, hon orkade knappt hålla sej rak när hon simmade, utan åkte upp med framändan nästan hela tiden.
    Efter en stunds vilan vid ett gömställe så var hon helt okej igen.
    Samma ?! hona, blev nog idag otroligt stressad, när vi släppte i tre nya fiskar i akvariumet.
    Efter ca 5 minuter sjönk hon som en sten ner till ena hörnet, och låg där på sidan, efter en till två minuter simmade hon in till en gömställe där hon la sej på sidan igen på botten.

    Stressad? eller kan det vara något annat..

    I akvariumet, finns just nu 9 honor, 9 hanar (Guppys).. Två dvärggruamin, och en kampfisk.
  • toccata
    • January 2004
    • 1238

    #2
    Enda gången jag sett guppyhonor bete sig sådär UTAN att vara sjuka, är när de ska föda. Det kan bli problem med födseln och de kan svälla upp och simma konstigt, för att senare må bra igen. Men annars skulle jag tro att något är fel.. Antingen att hon är stressad, eller att hon börjar bli försvagad av någon form av sjukdom. Det är ju svårt att säga.

    Är vattenkvaliteten bra (ingen nitrit) och syresättningen bra (bra flöde så att vattenytan rör sig mycket) så att man kan utesluta något sådant?

    Var uppmärksam på hur hon beter sig de närmaste dagarna. Gör du regelbundna delvattenbyten? 30% i veckan brukar vara lagom i mitt akvarium.

    Hoppas hon blir bra igen
    / Ebba

    Kommentar

    • Trollmor
      • September 2008
      • 5

      #3
      Alla värden är bra.
      Syresättningen är bra.

      Hon kan möjligen vara gravid, då hon har lite större buk än många andra honor.
      Men ej höggravid ännu.


      Jag skulle gissa på att hon är mest stressad, är inte allt för länge sedan hon själv flyttade in i akvariumet. ca 1-2 veckor sedan.

      Hon är just nu, uppe och simmar igen, som om inget har hänt och ser då helt frisk och kry ut..

      Ska hålla koll på hon, och alla andra så det inte är någon annan som tar efter.

      Kommentar

      • toccata
        • January 2004
        • 1238

        #4
        Även guppies kan säkert ha en dålig dag, ont i magen eller liknande. Bra att hon är pigg igen
        / Ebba

        Kommentar

        Arbetssätt...