Fiskarna dör!!!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • streezz88
    • July 2007
    • 529

    #16
    Ursprungligen postat av TinaM
    Jag har ju också drabbats av att mina kardinaltetror och svarta neoner har dött i stort antal. Kardinaltetrorna tappade ingen färg och visade inga direkta symptom heller men de dog en efter en. Av mina ursprungliga 20 så klarade sig en!

    De svarta neonerna däremot tappade färg och blev vad jag skulle kalla "vitfläckiga". De var också märkbart påverkade när detta hände. Av mina ursprungliga 10 klarade sig två!

    Även två endlersguppy och två apistogramma strök med i denna veva.

    Vet fortfarande inte riktigt vad som orsakade fiskdöden.

    Nu har det gått en och en halv vecka utan att någon ytterligare har dött, så jag hyser förhoppning för framtiden.
    Om dom fått vita prickar, så kan det vara vita pricksjukan

    Kommentar

    • TinaM
      • February 2008
      • 1040

      #17
      Ursprungligen postat av streezz88
      Om dom fått vita prickar, så kan det vara vita pricksjukan
      Nej, det var inga vita prickar. De svarta neonerna tappade pigmentet vid musklerna (om man nu kan beskriva det så när det gäller fiskar). De visade enligt mig alla symptom på neonsjukan, medans kardinaltetrorna inte hade några yttre symptom alls. De bara dog.
      32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

      Kommentar

      • streezz88
        • July 2007
        • 529

        #18
        Ursprungligen postat av TinaM
        Nej, det var inga vita prickar. De svarta neonerna tappade pigmentet vid musklerna (om man nu kan beskriva det så när det gäller fiskar). De visade enligt mig alla symptom på neonsjukan, medans kardinaltetrorna inte hade några yttre symptom alls. De bara dog.
        jaha okay tyckte det stod att dom fått små vita prickar var därför jag skrev det. Ja men då kan det ha varit neonsjukan

        Kommentar

        • Kattis75
          • September 2008
          • 8

          #19
          Ursprungligen postat av streezz88
          Detär bra att du kan införskaffa dig ett test, eller ta med vattenprov till affären Som domskriver dra ner på matningen. Jag matar mina fiskar 1 gång om dan, och varrierad kost. Ibland frysfoder, för färg . Och sedan har jag en liten burkflingfoder. Tänk att fodret är en färskvara, och köpa små burkar istället för en stor.

          Testa att göra ett vattenbyte. låt bli att mata på kanske 1 dag eller två dagar, och se hur det blir



          Har bara köpt små burkar för att maten blir gammal. Men att kanske ha olika foder har jag ej tänkt på.

          Verkar så taskigt att bara mata en gång per dag då dom är sååå hungriga. Speciellt black Molly.

          Kommentar

          • Kattis75
            • September 2008
            • 8

            #20
            Ursprungligen postat av JojjeN
            Djuraffärer ljuger mycket, du kan ju tänka dig vad mycket dom tjänar på om alla matar hela tiden så mer mat går åt?

            Och att andra fiskar än tetrorna skulle drabbas av neonsjukan och dö, anser jag väldigt konstigt. :O

            Jovisst det klart att affären kanske säger så för att vi ska köpa mera mat & flera fiskar (när dom dör av över matning), men det finns ju fler djuraffärer än deras. + att det är ju taskigt att säga nått som är fel så fiskarna dör i onödan, (djurplågeri nästan ju).
            Senast redigerad av Kattis75; 12 September 2008, 09:09.

            Kommentar

            • streezz88
              • July 2007
              • 529

              #21
              Ursprungligen postat av Kattis75
              Har bara köpt små burkar för att maten blir gammal. Men att kanske ha olika foder har jag ej tänkt på.

              Verkar så taskigt att bara mata en gång per dag då dom är sååå hungriga. Speciellt black Molly.
              Kan säga dig att fiskarna klarar sig 1 vecka utan mat, ifall det skulle vara så.
              Men mata en gång per dag, så ska du se att det nog blir bättre.
              Har du tagit med dig ett vattenprov till affären?

              Kommentar

              Arbetssätt...