Scalare ögonsjukdom?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • liijoh
    • January 2007
    • 29

    Scalare ögonsjukdom?

    Hej
    En av mina scalare (har 4st) har fått ett svullet öga, den ser nästan ut som det är "imma"och skräpigt i ögat.
    Kan det vara en sjukdom?
  • åheim
    • April 2006
    • 13134

    #2
    jag kan med största sannolikhet säga att det är en bakterieinfektion! Tillsats av salt (½-1dl per 100L vatten) är ofta väldigt effektivt och de brukar det bli bra på några dagar viktigt med delvattenbytena i fortsättningen och se över mängden av foder man ger!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • liijoh
      • January 2007
      • 29

      #3
      tack provar det!

      Kommentar

      • liijoh
        • January 2007
        • 29

        #4
        Det blir inte bättre, behöver hjälp. Var inne i en affär och de tyckte att jag skulle göra vattenbyten 1 gg/v och 1 tesked salt. Hur mycket salt ska jag hälla i, hur ofta och mycket vatten ska jag byta ut? Vill så gärna "rädda" denna scalare.

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Du kan testa 1 msk salt/100 liter vatten utan någon fara för växterna, fiskarna klarar det fint med lite salt i vattnet men växtrna kan må lite sämre. Gör 30% vattenbyte var vecka och salta bara på det vattnet som du byter, men ser du ingen skillnad på fisken efter ett par veckor så får du gå vidare.

          Salt i vattnet är bara om man har något krux i karet och inget man i normala fall ska ha i vattnet.
          Immiga ögon kan ofta komma sig av variationer i pH:t, oftast en dipp.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • liijoh
            • January 2007
            • 29

            #6
            ok tack. Bytte vatten 30% i lördags och gav 1 tesked enl instruktion från affärer (gjort det 2 helger i rad). Tycker att det är sämre. Läste i instruktionen för Ektozon, att man kan göra ett "komplettbad" i ett litet akvarium, 5 l vatten, 2 teskedar salt, ska vara mörkt, ventilerat och fisken vara där i 3 timmar och att man ska upprepa badet dagen efter. Kan det verkligen fungerar?

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Tveksamt om det kan hjälpa, men visst är det värt ett försök. Sök på saltbad här på forumet så hittar du en hel del matnyttigt.
              Hur stort kar har du?

              1 tsk salt är som en fis i rymden om inte karet är litet, om man tex ska hjälpa fisken mot ett svampangrepp kör man på med 1 dl/100 liter vatten men som jag skrev innan så mår inte växterna så väl av den behandlingen, men fisken botas för det mesta.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • liijoh
                • January 2007
                • 29

                #8
                240 liter, ska jag testa badet eller ska jag byta ut vatten igen (hur mycket?) och hälla i mer salt?
                Ingen annan fisk verkar sjuk.

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Gör du saltbadet om nu fisken ser så dålig ut att den behöver behandling.
                  Även detta påverkar allmäntillståndet på fisken med den stress det följer med jagande med håv, saltbad och tillbaka i karet igen.
                  Du har inget foto på fisken?
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13134

                    #10
                    Ursprungligen postat av liijoh
                    Bytte vatten 30% i lördags och gav 1 tesked enl instruktion från affärer (gjort det 2 helger i rad)
                    1 tsk salt till 240L kan anses helt verkningslöst, ta i stället 2dl till 240L
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • liijoh
                      • January 2007
                      • 29

                      #11
                      Tyvärr så var fisken död imorse. Men den blev så himla dålig igår kväll, det gick så fort. Tack för hjälpen alla!

                      Passar på att fråga, nästa gång när jag gör ett vattenbyte (en tredjedel) hur mycket salt ska jag hälla i?
                      Bör man hälla i salt fast alla ser ut att vara friska?

                      Att fota fisk är inte min starka sida.

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Inget, är det ingen fisk som är sjuk så behöver du inte salt i vattnet.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...