Saltbad - hur ofta?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jetn
    • July 2005
    • 34

Saltbad - hur ofta?

Min dvärggurami hanne har varit i slagsmål och fått några sår.
    Har hört att man kan förebygga infektioner och svamp i såren med hjälp av saltvatten bad.
    Har utfört det första saltbadet med ½DL salt till 5L vatten men undrar hur ofta jag ska göra detta?
    Har jag rätt styrka på saltbadet?
    Han är pigg för övrigt.
  • åheim
    • April 2006
    • 13197

du förebygger svamp i såren genom att Hälla salt i akvariet! saltbad används för att döda parasiter!
    Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• jetn
      • July 2005
      • 34

Ok, då har jag gjort lite fel.
      Får läsa på om salt i akvariet då

Kommentar

• Mick13
        • May 2008
        • 1796

Kika på denna sida om salt

In vino veritas, in aqua sanitas

Kommentar

• Katharina
          • December 2006
          • 4045

Om du skulle upptäcka att såret blir fult/svampigt så kan du ta upp honom och badda såret eller lägga honom i bad med svampmedicin som t ex fungistop. Man kan alltså badda det direkt på såret, hålla honom i handen bara lr låta honom simma i ca 30 minuter i en balja med medicin och vatten från akvariet, givetvis. Det upprepar man ett par dagar i rad och sedan vid behov...

Lite salt i karet sedan så blir det nog bra.... Jag har inte behövt så mycket salt i mina för att det ska ordna sig... 1 dl lite dryg till 240 L kar...
          Det bästa är ju om man slipper hälla medicin i karet, svamp är ju något som finns omkring oss jämt och blommar upp vid obalans.. som de flesta sjukdommar...
          Ha dé bäst... Tina

Kommentar

• jetn
            • July 2005
            • 34

Tack för svaren!
            Ska hålla koll på såren men än så länge ser dom bra ut.
            Har även tillsatt salt i vattnet så nu är det bara att vänta på att såren läker!

Kommentar

• Mick13
              • May 2008
              • 1796

Kör de lite saltt i mitt kar här om veckan när en Anc. fått sår framför rygg fenan och när slöjstjärtaran fick fenröta efter akvarievaktens sanering av filtret under semestern.
              In vino veritas, in aqua sanitas

Kommentar

Arbetssätt...