mina slöjstjärtar dör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nicenettis
    • February 2008
    • 94

    mina slöjstjärtar dör

    köpte 3 st för 2 veckorsedan nu är alla döda är det något jag hör glömt som de behöver alla andra fiskar mår bra
  • Mumin
    • October 2007
    • 3837

    #2
    Om du har dem i ett 54liters så är det alldeles för litet till slöjstjärtar, dels på grund av storleken, dels för att de smutsar ner så otroligt, du får alldeles för dålig vattenkvalitet, alldeles för fort.
    För mycket är inte nog!
    Jag VILL ha en Elefantofon!!

    Kommentar

    • Linapina
      • July 2008
      • 595

      #3
      Har du gjort något vattentest?
      Vad matar du med och hur mkt/ofta?

      Kommentar

      • Linapina
        • July 2008
        • 595

        #4
        Jo en till sak, startade du upp akvariet samtidigt som du la i fiskarna?
        Man behöver få till en bra bakteriekultur i akvariet innan man har i fiskarna, och 3 slöjstjärtar direkt ned i ett nystartat akvarium, som dessutom är för litet, kommer sluta med att de dör. Jättetråkigt.

        Så om du ska ha nya fiskar, läs då vilken storlek de behöver och anpassa dig efter vilket akvarie du har. Starta upp med växter, sand, vatten och pump, låt det stå några dagar, köp sedan 2 små fiskar och stoppa ned, låt dem gå en vecka sen kan du ha i 2 till osv. Men då pratar vi fiskar i storlek som guppys eller liknande.

        Läs mer om akvarium och uppstart här på zoopet så kommer du förstå mer. Lycka till!

        Kommentar

        • nicenettis
          • February 2008
          • 94

          #5
          nä det är inte i mitt lilla 54 utan jag har ett nytt på ca 110 liter som de var i jag startade detta för 6 veckorsedan hade den första tiden bara ett par st niontetra

          Kommentar

          • nicenettis
            • February 2008
            • 94

            #6
            hörde idag att samma hade hänt min arbetskamrat så det kan vara från affären också ! de var som gula på magen men jag trode de kunde bli det pga de var svara

            Kommentar

            • Mick13
              • May 2008
              • 1796

              #7
              Mina slöjstjärtar är även de gulfärgade på magen den äldsta är drygt 20 år så det är nog inget sjukdoms tecken den yngsta ca 8mån , lillen var också den kol svart när vi köpte den men nu är han mer orange än svart =)
              In vino veritas, in aqua sanitas

              Kommentar

              Arbetssätt...