Torpedsjukan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Agnez
    • February 2007
    • 337

    Torpedsjukan

    Läste i en annan tråd om ihopaklibbade fenor och svajigt simsätt och att detta beteende skulle vara förstadiet till torpedsjukan. Läser runder på zoopet utan att hitta någon sjukdom med det namnet och undrar nu om detta är en smittsam sjukdom och jag ska ta bort den drabbade fisken omedelbart? Fisken det gäller är en Segelfensmolly.
    Please...någon som vet?
    Senast redigerad av Agnez; 07 September 2008, 09:23.
    Agnez
  • Agnez
    • February 2007
    • 337

    #2
    Verklgen ingen...???
    Agnez

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Torpedsjukan är något som drabbar ungfödare, och om det verkligen är en sjukdom eller något namn som man hittat på vet jag inte. Mina fiskar har drabbats av detta några gånger genom åren, och de som drabbas lättast tycker jag är Platy.
      Har fisken väl börjat simma svajigt så brukar det inte dröja så länge innan den dör, men med salt i vattnet kan man fördröja sjukdomsförloppet något men ändå med samma slutresultat.
      Om detta beror på svamp, bakterier eller något invärtes har jag inte en aning om och vetenskapliga fakta skulle kännas ganska välkommet. Att det skulle bero på dålig kost, dåligt vatten eller liknande tror jag verkligen inte på då jag vet hur jag sköter mina kar.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Agnez
        • February 2007
        • 337

        #4
        Ursprungligen postat av ansjo
        Torpedsjukan är något som drabbar ungfödare, och om det verkligen är en sjukdom eller något namn som man hittat på vet jag inte. Mina fiskar har drabbats av detta några gånger genom åren, och de som drabbas lättast tycker jag är Platy.
        Har fisken väl börjat simma svajigt så brukar det inte dröja så länge innan den dör, men med salt i vattnet kan man fördröja sjukdomsförloppet något men ändå med samma slutresultat.
        Om detta beror på svamp, bakterier eller något invärtes har jag inte en aning om och vetenskapliga fakta skulle kännas ganska välkommet. Att det skulle bero på dålig kost, dåligt vatten eller liknande tror jag verkligen inte på då jag vet hur jag sköter mina kar.
        Tack för ditt svar!
        Jag hade en annan hona som fick samma beteende för 2-3 månader sedan och henne fick jag ta bort för till sist låg hon bara på botten och var extremt mager från att vara ganska fyllig tidigare. Samma gäller den som är sjuk nu. Insjunken i buken fast fortfarande ganska pigg och vill vara med och äta men då kan man inte räkna med att detta skulle gå tillbaka. Känns ändå lite tveksamt...är det djurplågeri att inte ta bort henne direkt?
        Agnez

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Nja, tror du att det finns en liten chans att hon ska bättra sig tycker jag nog inte det, men så fort du ser att det är kört är det lika bra att ta bort henne.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Mick13
            • May 2008
            • 1796

            #6
            Jag känner i gen symptom beskrivningen men inte sjukdoms namnet. prova och sök i forumet under sjukdomar och med sökordet hopklibbade fenor
            In vino veritas, in aqua sanitas

            Kommentar

            Arbetssätt...