Underligt betende av slöjstjärtar, hjälp behövs SNARAST!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Losgard
    • August 2008
    • 5

    Underligt betende av slöjstjärtar, hjälp behövs SNARAST!

    Hej!
    Det är som så att jag haft 3 slöjstjärtar och 3 vanliga guldfiskar i mitt akvarium tillsammans med en afrikansk klogroda.

    Det började med att en fisk började simma konstigt, tappade helt enkelt orienteringen och simmade upp och ner på, på sidan osv.
    Till slut låg den på botten och kämpade in i det sist, valde då att ta bort den.

    Pratade med en snubbe som sade att jag skulle ta vattentest för han misstänkte nitrit i vattnet, sagt och gjort. Köpte något kit för massa olika tester, däribland för nitrit.

    Det var 5mg Nitrit per 100ml vattnet, samma kväll som jag mätte detta så började en till fisk simma konstigt, den gick samma öde och låg på botten och försökte röra sig men orkade inte.
    Grodan var på denna sjuka fisken, men jag valde att ta bort den innan grodan gjort någon skada på den.

    Köpte Nitrit-killer i fredags och har doserat enligt instruktioner, mätte i lördags, bättre men inte bra.
    Mätte igår, 0.5 mg Nitrit per 100 ml vatten.
    Samt idag, Nitrit obefintlig.

    Har inte heller matat fiskarna under doseringstiden, valde att mata både grodan och fiskarna idag.
    Grodan med röda frysta mygglarver och fiskarna med flingfoder för guldfisk.

    Nu har den tredje och sista slöjstjärten börjat uppföra sig konstigt, den simmar runt i cirklar, är mycket uppe vid ytan och den hamnar även på rygg vid enstaka tillfällen.
    Den klarar att räta upp sig fortfarande, det är den skummaste fisken jag har.
    En utefryst stackare från "gänget", den brukar vara mestadels under pumpen där vattnet sugs in. Den är där 2/3 av tiden, ibland simmar den runt ett varv i akvariumet och väljer sedan att återgå till sin kära pump.

    Skulle jättegärna vilja veta vad jag kan göra för att bevara den tredje och sista kämpen som är rätt charmig.

    Alla svar uppskattas verkligen!!

    Mvh Losgard
  • JojjeN
    • June 2008
    • 3567

    #2
    Mer info om akvariumet hjälper, storlek, temperatur, osv.
    Tillbaks efter paus.

    Kommentar

    • Losgard
      • August 2008
      • 5

      #3
      Ursprungligen postat av JojjeN
      Mer info om akvariumet hjälper, storlek, temperatur, osv.
      Det är ett 60liters akvarium, 25 grader i temp.

      Nitrat, 50gr/1l vatten.
      Nitrat 0mg/1 liter
      kh 3 grader
      ph 7.2
      gh >4 grader d

      Kommentar

      • JojjeN
        • June 2008
        • 3567

        #4
        Titta artbeskrivningarna på vad slöjstjärtar och guldfiskar behöver för storlek på akvariumet.

        Men även om dom mår bättre i ett större, så beror inte detta på det. Torpedsjukan tror jag det kan vara?
        Tillbaks efter paus.

        Kommentar

        • Linapina
          • July 2008
          • 595

          #5
          Jag har en slöjstjärt som är lite av en ensling med, som gömmer sig under eller bakom pumpen. Men annars verkar den pigg och kry.

          Dvärgklogrodor är flockisar, de bör vara i grupper om minst 5.

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13134

            #6
            Ursprungligen postat av Losgard
            Det är ett 60liters akvarium, 25 grader i temp.


            Man kan inte ha dessa fiskar i ett litet kar med ett litet innerfilter! de kommer insjukna och dö och säkerligen uppleva stort obehag!
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            Arbetssätt...