Platyn exploderade...vad är detta ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    Platyn exploderade...vad är detta ??

    Hej !

    Mina platys simmade omkring som vanligt idag, fick lite mat, alla var glada
    och studsade omkring som vanligt.

    Fram tills för 5 min sedan. Jag tittar till karet, allt är bra.
    Jag går på dass, kommer tillbaka, då har en platy exploderat !!!!

    Den hänger vid yngelkassen (se bild) med store delar av tarmen utanför.
    Det ser ut som om den har fått ett hål i sidan, och tarmen har ramlat ut.

    Vad i jööse namn är detta ??

    Först trodde jag det var någon mask som kröp ur den, men det var/är tarmen.
    Bifogade filer
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Vad matade du med
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Katharina
      • December 2006
      • 4045

      #3
      Usch. Vad läskigt...
      Ha dé bäst... Tina

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        Sera flingfoder var på menyn idag.
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          kan det vara som så att han (det var en hane) kom lite för nära
          mina scalarer som imorse la en bra romkaka på pumpen ?

          Och där fått sig ett rejält bett ??


          (att jag är irriterad för att de lägger där istället för på en planta är en annan sak)
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • Katharina
            • December 2006
            • 4045

            #6
            Ursprungligen postat av Kensa
            kan det vara som så att han (det var en hane) kom lite för nära
            mina scalarer som imorse la en bra romkaka på pumpen ?
            Och där fått sig ett rejält bett ??
            (att jag är irriterad för att de lägger där istället för på en planta är en annan sak)
            En tanke lite utanför ämnet. Kan det inte vara så att det är lite dålig vattencirkuation och syresättning av vattnet om de lägger romen på pumpen där flödet är som starkast??? Mindre risk för mögel då kanske???!
            En tanke bara, som sagt..
            Ha dé bäst... Tina

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Ursprungligen postat av Katharina
              En tanke lite utanför ämnet. Kan det inte vara så att det är lite dålig vattencirkuation och syresättning av vattnet om de lägger romen på pumpen där flödet är som starkast??? Mindre risk för mögel då kanske???!
              En tanke bara, som sagt..
              En tanke som är god, men skalarer och även andra fiskar väljer ett ställe att lägga rommen på som de tror är jättebra. Sedan om det är på insuget på ett innerfilter(mina diskus) eller på ett blad, är inte så mycket man kan göra utan det är föräldrarna själva som väljer detta.
              Lägger de sedan rom på samma ställe några gånger utan att äggen kläcks av någon orsak, byter de ofta ställe i karet.

              Varför din fisk blev sådan tror jag du redan kommit på, antagligen skalarerna som pussat lite på den.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Salta Katten
                • March 2008
                • 740

                #8
                Men den måste väl skadat sig på något vis? Tryckts mot något vasst, åkt in i pump, ja, inte vet jag... Kan en scalar verkligen bita ett så stort hål...? (Tycker det ser stort ut på bilden iaf...)Så min totalt okvalificerade gissning är nog att den råkat ut för en freak accident.

                Annars är de ju ganska "tänjbara", tänker på bukvattusot, yngel och mat som fyller upp magen, de brukar ju inte spricka av det... Och tarmen som tittar ut ser väl rätt normal ut?

                Läbbigt, hur som helst.
                Senast redigerad av Salta Katten; 01 September 2008, 12:55.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kensa
                  Sera flingfoder var på menyn idag.
                  Ok, då var det inte fodret i alla fall.
                  Sannolikt så har väl skadan uppstått av ett bett eller av något vasst i inredningen som t.ex. lavasten
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Ok, då var det inte fodret i alla fall.
                    Sannolikt så har väl skadan uppstått av ett bett eller av något vasst i inredningen som t.ex. lavasten

                    hoppas det. det finns ju ett gäng platys + ett bra gäng med yngel, så en eller anna förlust av skilda skäl kan man ta, bara det inte är en sjukdom så att alla exploderar inom kort.......
                    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                    Kommentar

                    • Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

                      #11
                      Ursprungligen postat av Salta Katten
                      Men den måste väl skadat sig på något vis? Tryckts mot något vasst, åkt in i pump, ja, inte vet jag... Kan en scalar verkligen bita ett så stort hål...? (Tycker det ser stort ut på bilden iaf...)Så min totalt okvalificerade gissning är nog att den råkat ut för en freak accident.

                      Annars är de ju ganska "tänjbara", tänker på bukvattusot, yngel och mat som fyller upp magen, de brukar ju inte spricka av det... Och tarmen som tittar ut ser väl rätt normal ut?

                      Läbbigt, hur som helst.

                      hålet var inte så stort faktiskt. bara lagom för tarmen att ploppa ut om man säger så.

                      yngel är det inte....det var en hane.
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                      Kommentar

                      • Ken Olofsson
                        • November 2006
                        • 8014

                        #12
                        Ursprungligen postat av Katharina
                        En tanke lite utanför ämnet. Kan det inte vara så att det är lite dålig vattencirkuation och syresättning av vattnet om de lägger romen på pumpen där flödet är som starkast??? Mindre risk för mögel då kanske???!
                        En tanke bara, som sagt..

                        tack för omtanken, men det sista jag har problem med är faktiskt vattencirk och kvalité....såvida inget dramatiskt hände inatt,,,,,

                        nää...scalarena gillade inte att jag flyttade på en anubiasplanta som var deras huvudläggningsställe (långt ord), och ersatte den med en annan anubiasplanta.....vilket jag i min korkade värld skulle vara bättre, med större och mer stabila blad......tji fick jag...
                        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                        Kommentar

                        • Salta Katten
                          • March 2008
                          • 740

                          #13
                          Ursprungligen postat av Kensa
                          hålet var inte så stort faktiskt. bara lagom för tarmen att ploppa ut om man säger så.

                          yngel är det inte....det var en hane.
                          Aha, det var ngt mörkt streck på bilden som jag tänkte var ett sår, men då var det nåt annat.
                          Hoppas ingen mer råkar ut för samma sak.

                          Kommentar

                          • Katharina
                            • December 2006
                            • 4045

                            #14
                            Ursprungligen postat av Kensa
                            nää...scalarena gillade inte att jag flyttade på en anubiasplanta som var deras huvudläggningsställe (långt ord), och ersatte den med en annan anubiasplanta.....vilket jag i min korkade värld skulle vara bättre, med större och mer stabila blad......tji fick jag...
                            Jaha.. Du la näsan i blöt alltså...
                            Ja, är knoppen dum får själen lida..Lr hur var det nu...
                            Ha dé bäst... Tina

                            Kommentar

                            • Ken Olofsson
                              • November 2006
                              • 8014

                              #15
                              Ursprungligen postat av Katharina
                              Jaha.. Du la näsan i blöt alltså...
                              Ja, är knoppen dum får själen lida..Lr hur var det nu...


                              jo....men om nu någon skulle för sig att byta ut vår IKEA-säng mot hästens så skulle inte vi flytta våra sängkammaraktiviteter in i pannrummet................
                              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                              Kommentar

                              Arbetssätt...