Hur ska jag få ut sjukdommarna??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Uddaveka
    • June 2007
    • 431

    Hur ska jag få ut sjukdommarna??

    Heej!!

    Jag har ett akvarium på 50 liter. Det började för ca 10 månader sedan med munröta. 8 fiskar dog på en natt. Pratade med dom i akvarium affören osv.. Sedan lyckades jag få "ut" den sjukdommen så det ar inte varit något annat sådant sedan dess. Nu för ett tag sedan upptäckte jag camallanus och medicinerade. Det hjälpte inte och 3-4 fiskar dog under en tid av detta. Jag har försökt hitta botemedel med inte lyckats. Fast nu var det ett bra tag sedan någon fisk visade någon symptom och dom återstående (4 st) har varit pigga och glada. Fram tills i förrgår. Då såg jag att en av mina platyhonor var lite röd om munnen. Som om hon blödde innanför huden. Jag lade i ektozon salt. Nu är det värre och hon har mycket rött vid munnen och lite vid gälarna.

    Vad ska jag göra?? vill verkligen få ut alla sjukdommar och kunna skaffa fler fiskar osv.

    Akvariumet innehåller för tillfället ca 8-10 räkor och 4 fiskar.

    Mvh//sofia
    ~Love animals~
    Kramar Sofia
    160l, 100l, 54l, 40l
  • Gaffel
    • December 2007
    • 6200

    #2
    Skulle vara intressant att veta vilka vattenvärden ert akvarium har, sen låter det i mina öron som om ni har haft en relativt hög belastning, hur ofta och hur mycket vatten byter ni samt vilken form av filtrering kör ni med?(modell/märke samt cirkulationshastighet.)
    Life's a bitch and then you die..
    "I might be right handed but im always left-winged"
    Skriv på!

    Kommentar

    • Uddaveka
      • June 2007
      • 431

      #3
      Ph: är ca 7,5 och har varit det hela tiden. Aldrig minsta lilla nitrit. Filtret är ett som jag fick med vid köpet, ett fan filter 1 +. Jag byter ca 15-20 liter vatten varannan vecka och tillsätter då aquatan. Jag har svårt att byta varje vecka då jag har 4 akvarium igång och mycket i skolan osv.

      Dom äter granulat foder, fvegetariskt flingfoder, hemmagord räkmix och torkade dafiner.
      ~Love animals~
      Kramar Sofia
      160l, 100l, 54l, 40l

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13134

        #4
        Jag tror det är en kombination av otillräckligt filter och vattenbyten för sällan... ett fan 1+ klarar inte mer än 10-15 småfisk, typ neontetra! om du investerar i ett ytterligare fan 1 så har du mycket att vinna
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Gaffel
          • December 2007
          • 6200

          #5
          Det samt det faktum att du tillsätter vattenberedningsmedel istället för bakteriekulltur tex Nitrivec, har ni egen brunn?

          Kör på med räkor och äpplesnäckor i stället, i så små akvarium är det rena lotteriet att försöka hålla fisk.
          Life's a bitch and then you die..
          "I might be right handed but im always left-winged"
          Skriv på!

          Kommentar

          • Mick13
            • May 2008
            • 1796

            #6
            Snodde detta inlägg skrivet av Lasse från en annan tråd, Ett sätt och få i gång de goda bakterierna i karet.

            "Hur svårt kan det vara?
            Appropå nitrivec så brukar jag köra startdosen (dvs 20 ml/100 liter) per dag under 3 veckor.

            Du får inte heller dubbla besked - mitt och Janne dansk råd är variationer på samma tema. Slamma upp en näve jord från en skogsbacke i en liter vatten (mängden av både jord och vatten är inte så viktigt men detta brukar vara bra proportioner), skall vara det övre lagret, myllan, som Janne skriver. I denna finns de bakterier du vill åt. Jag har alltid filtrerat direkt och inte låtit det stå eftersom man får tillräckligt med bakterier ändå, det är en smaksak. Du kan inte överdosera så Jannes matsked (15 ml) och mina 40 - 50 ml direktfiltrerad är jämnbördiga. Du använder det filtrerade vattnet och slänger bort jorden.
            1 - Ta en näve jord i en skogsbacke
            2 - släng den i en liten hink
            3 - häll i 1 liter vatten
            4 - skaka och rör om ordentligt - om du vill så låt det stå över natten
            5 - Ta en tratt och lägg i ett kaffefilter
            6 - häll över ditt jordblandade vatten försiktigt
            7 - glöm inte att du skall ha en flaska under tratten som rymmer samma mängd som du häller i.
            8 - häll mellan 15 och 50 ml av det filtrerade vattnet i karet varje dag. Förvara flaskan i kylskåp
            9 - var i akvariet spelar ingen roll bara det blir i vattnet

            Mata väldigt lite under tiden och se din nitrit gå ner.

            MVH Lasse"
            In vino veritas, in aqua sanitas

            Kommentar

            Arbetssätt...