Mosaikgurami....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Serenka
    • August 2008
    • 4

    Mosaikgurami....

    Hej

    Jag köpte 3 st mosaikgurami: en hane och två honor för c:a 1,5 vecka sedan. Till att börja med var de lite försiktiga i deras nya hem. Det finns andra fiskar som tetror, svarta, silver och saffran molly och några algätare. Akvariet är 180L. Innan helgen dog ena honan, hittade den bara på botten. Såg att hanen och andra honan knuffade och småbet på den andra honan(vet ej vilken av honorna som mobbade och vilken som dog). I helgen blev den återstående honan konstig och vi upptäckte att hennes sidofenor var trasiga.......hon var seg, flämtade och höll sig mest uppe och blev attackerad ofta av övriga fiskar.... Hanen knuffade bort henne med "näbben"(vet ej vad det betyder..), upplevde ibland som att han försvarade henne. Idag orkade vi inte se henne knuffad, hängig och så dålig- vi avlivade henne...
    Mycket jobbigt...

    Vad gör vi med hanen nu? Vågar vi skaffa några nya honor till honom?
    Kan han klara sig själv?
    VAd kunde problemet bero på?
    Vattnet var bra vid dagliga kontroller, alla andra fiskar verkar ha det bra...
    Tillägger att vi är nybörjare och har haft akvarium i c:a 2 månader.
    Tacksam för svar och ledtråd.
    Senast redigerad av Serenka; 25 August 2008, 21:45. Anledning: Vilken kategori?
  • Serenka
    • August 2008
    • 4

    #2
    Inget svar, ingen ledtråd......
    Guramin är ensam bland alla andra fiskar och har blivit lite tuffare och fått mer respekt på sistone men åter igen måste inte han ha någon att roa sie med?
    Något svar?

    Kommentar

    • streezz88
      • July 2007
      • 529

      #3
      Ursprungligen postat av Serenka
      Hej

      Jag köpte 3 st mosaikgurami: en hane och två honor för c:a 1,5 vecka sedan. Till att börja med var de lite försiktiga i deras nya hem. Det finns andra fiskar som tetror, svarta, silver och saffran molly och några algätare. Akvariet är 180L. Innan helgen dog ena honan, hittade den bara på botten. Såg att hanen och andra honan knuffade och småbet på den andra honan(vet ej vilken av honorna som mobbade och vilken som dog). I helgen blev den återstående honan konstig och vi upptäckte att hennes sidofenor var trasiga.......hon var seg, flämtade och höll sig mest uppe och blev attackerad ofta av övriga fiskar.... Hanen knuffade bort henne med "näbben"(vet ej vad det betyder..), upplevde ibland som att han försvarade henne. Idag orkade vi inte se henne knuffad, hängig och så dålig- vi avlivade henne...
      Mycket jobbigt...

      Vad gör vi med hanen nu? Vågar vi skaffa några nya honor till honom?
      Kan han klara sig själv?
      VAd kunde problemet bero på?
      Vattnet var bra vid dagliga kontroller, alla andra fiskar verkar ha det bra...
      Tillägger att vi är nybörjare och har haft akvarium i c:a 2 månader.
      Tacksam för svar och ledtråd.
      jag är ingen expert på det här så de mesta överlåter jag till någon annan att svara på.
      det jag tror kan vara orsaken till den ena honans död, att hon kanske redan var sjuk innan hon kom till er, och hon inte klarade av flytten. Kan även bero på att den andra honan varit mer dominant. Har haft dvärggurami, då jag hade 1 hane 2 honor, varav den ena honan blev jagad av den andra, och sedan fann jag henne död.
      Några säger att fiskar känner på sig fall någon annan är sjuk, så som övriga djur i naturen. Att dom svaga dödas eller dör och sedan äts upp. vet dock inte om detta stämmer, så ska inte låta allt vara sagt!

      Du kan nog ha hanen ensam, men tror nog kanske du ska skaffa en hona till honom.

      Men som jagskrev nu så är jag ingen expret, och hoppas att någon annan själ därute kan detta bättre än mig, som kan ge dig rätt svar! Detta har bara varit av egna erfarenheter

      lycka till!

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Det kan vara din hanne som inte är förtjust i en hona just för tillfället och han kan då piska upp dem så de till slut dör. Jag har själv inte råkat ut för detta, och kan därför inte råda dig till annat än att försöka byta ut honom mot en annan hanne samt ett par honor till denne. Risken är att affären inte tar emot honom, men försöka kan man alltid göra.
        Köper du en ny hona till honom nu, finns risken att även hon går till de sälla aktmarkerna....
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • streezz88
          • July 2007
          • 529

          #5
          Ursprungligen postat av ansjo
          Det kan vara din hanne som inte är förtjust i en hona just för tillfället och han kan då piska upp dem så de till slut dör. Jag har själv inte råkat ut för detta, och kan därför inte råda dig till annat än att försöka byta ut honom mot en annan hanne samt ett par honor till denne. Risken är att affären inte tar emot honom, men försöka kan man alltid göra.
          Köper du en ny hona till honom nu, finns risken att även hon går till de sälla aktmarkerna....
          för mig funka de bra att skaffa nya honor. Men det var ju iof inte denna gurami utan dvärg.. kanske skillnad?

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Ursprungligen postat av streezz88
            för mig funka de bra att skaffa nya honor. Men det var ju iof inte denna gurami utan dvärg.. kanske skillnad?
            Det tror jag inte, utan det är mer vissa individer som kan vara lite tjuriga av sig ungefär som i verkligheten.
            Kampfisk är ett lysande exempel på detta då de kan bli ganska så elaka mot honorna innan de byggt färdigt sitt skumbo för lek.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • MattiasL
              • September 2006
              • 1479

              #7
              Jag hade en ensam elak blå gurami som nu är snäll när han fått en hona.
              Qui audet adipiscitur!

              Kommentar

              Arbetssätt...