Vad fattas min svärdbärare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bonjovi
    • August 2008
    • 1

    Vad fattas min svärdbärare?

    Hej,

    Har ett 100 L akvarium med bl a 4 svärdbärare. Glömde sätta igång doppvärmaren sist jag bytte vatten, så stackarna fick klara sig med rumstempererat vatten en vecka. Undrar om det är det som gjort en av fiskarna sjuk:



    Nån som känner igen sjukdomen?
    Finns det nån bot eller ska jag avliva den?

    mvh
  • JojjeN
    • June 2008
    • 3567

    #2
    Ser inte vad sjukdomen är, men att den inte mår bra ser du på den nedfällda ryggfenan.
    Tillbaks efter paus.

    Kommentar

    • Nina82
      • January 2008
      • 6610

      #3
      Att du glömt att sätta igång doppvärmaren gör nog varken från eller till. Här hemma har vi doppvärmaren igång i två av fem akvarier nu på sommaren.

      Det ser ut som din Svärdbärarhona har drabbats av fenröta och då finns det två alternativ.
      1. Flytta bara de fiskar som är sjuka och behandla separat med bakteriedödande medicin (finns i zooaffär). En förebyggande kur Ektozonsalt kan läggas i akvariet utan att det skadar dina fiskar eller filterbakterier.
      2. Behandla alla fiskar i akvariet men då får starta om från noll när behandlingen är färdig eftersom medicinen även tar död på de goda bakterierna som sitter i filtret.
      12L 12L 24L 24L 24L 24L
      38L 54L 54L 63L 450L

      Kommentar

      • toccata
        • January 2004
        • 1238

        #4
        Jag har aldrig använt en doppvärmare och tycker de är helt onödiga. Mitt vatten håller 25 grader (värms ju upp lite av lampan) och det är precis lagom. Bara så du vet
        / Ebba

        Kommentar

        Arbetssätt...