sjuk svärdbärare :(

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • GRIZZLY
    • December 2006
    • 867

    sjuk svärdbärare :(

    Hej. Nu är det så att en av mina svärdbärarhonor fått lite vita prickar. Vet inte vad det är men ja skulle tro att det inte är vita pricksjukan. Ser mer ut som nån form av svampiga prickar. Tänkte iaf försöka bota henne med Medimor så får vi se. Nu e de bara så här. Kan man bota henne utan att behöva ta ur alla växter och alla fiskar? Annars måste ja rensa ur ett annat växt kar å försöka medicinera henne där Hur gör man då med vattnet i de kar hon går i nu? Ska man kanske göra ett lite större vattenbyte lr?

    Det är ett 240L


    Annars har jag ett 63L Uppväxt kar för alla yngel, med massvis med växter och fiskyngel:P
    Dock ingen bild på det.


    [IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Mikael/LOCALS%7E1/Temp/moz-screenshot.jpg[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Mikael/LOCALS%7E1/Temp/moz-screenshot-1.jpg[/IMG]
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    #2
    Ursprungligen postat av GRIZZLY
    Hej. Nu är det så att en av mina svärdbärarhonor fått lite vita prickar. Vet inte vad det är men ja skulle tro att det inte är vita pricksjukan. Ser mer ut som nån form av svampiga prickar. Tänkte iaf försöka bota henne med Medimor så får vi se. Nu e de bara så här. Kan man bota henne utan att behöva ta ur alla växter och alla fiskar? Annars måste ja rensa ur ett annat växt kar å försöka medicinera henne där Hur gör man då med vattnet i de kar hon går i nu? Ska man kanske göra ett lite större vattenbyte lr?

    Det är ett 240L


    Annars har jag ett 63L Uppväxt kar för alla yngel, med massvis med växter och fiskyngel:P
    Dock ingen bild på det.


    [IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Mikael/LOCALS%7E1/Temp/moz-screenshot.jpg[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Mikael/LOCALS%7E1/Temp/moz-screenshot-1.jpg[/IMG]
    Nej, stopp... Tror du att hon har svamp så är det bättre att ta ut henne och medicinera henne separat, inte tömma hela karet.. Sen kan man ha i lite salt om alla dina fiskar tål det för det hjälper till att ta bort svamp.. Svamp finns alltid omkring oss, att fisken har utvecklat svamp beror antingen på dåliga vattenvärden, dålig kost eller ett sår som blivit angripet...

    Berätta mer.. Vad händer???
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • GRIZZLY
      • December 2006
      • 867

      #3
      jo ja plockade ur alla yngel ur 63 å la dom i ett eget 30L. Sen la jag i en hona å en hane av svärdbärarfamiljen i 63 så får dom en medicindos Hoppas det fungerar bara å att inga fler i 240L blir sjuka hade också i lite salt i 240L.

      Kommentar

      • Katharina
        • December 2006
        • 4045

        #4
        Ursprungligen postat av GRIZZLY
        jo ja plockade ur alla yngel ur 63 å la dom i ett eget 30L. Sen la jag i en hona å en hane av svärdbärarfamiljen i 63 så får dom en medicindos Hoppas det fungerar bara å att inga fler i 240L blir sjuka hade också i lite salt i 240L.
        Ops... Jag hade inte flyttat ynglen.. De är jättekänsliga..

        Är det svamp de har???

        Om det är svamp så måste du komma på varför de blev sjuka.
        Vad är det som inte är bra?!
        Ger du varierad kost?
        Har du bra vattenvärden?
        Hur länge har karet varit igång?

        När några av mina fick svamp efter en tung medicinering mot parasiter och stora vattenbyten, så plockade jag bara ut de sjuka och stoppade dem i en 2 litersglasburk (med vatten från deras kar) och med medicin i ca 30 minuter.. Detta fick jag göra 2 ggr...

        Och så hällde jag bara lite salt i stora karet 1,5 dl på 250 L, och det fördelade jag på 3 dagar, inte allt på en gång. Sen hällde jag i snälla bakterier och gjorde lite mer vattenbyten för att få igång balansen.. Jag behövde alltså inte medicinera mot svampen i det stora karet..
        Jag gav extra mycket frysmat också... Det stärker dem..
        Senast redigerad av Katharina; 20 August 2008, 21:55.
        Ha dé bäst... Tina

        Kommentar

        • GRIZZLY
          • December 2006
          • 867

          #5
          hehe nja mina yngel e bäst. Dom överlever allt utom scalarerna Dom gick i det lilla 30 förut. Jag har ett 63 som tillväxt kar Jag matar med Flingfoder, å gurka + nå gröna sjunktabletter för malarna ja malyngel åt scalarerna då :P

          Vi får se om nån dag om prickarna e borta

          Kommentar

          • NIC
            • January 2008
            • 5121

            #6
            oM DET BARA E PRICKAR SÅ KÖR EXIT, PRICKARNA E VÄCKPÅ 4 DAR, OM DET E SVAMP SÅ LYSSNA PÅ OVANSTÅENDE.

            http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

            Kommentar

            • GRIZZLY
              • December 2006
              • 867

              #7
              vadå exit? Jo dom flesta prickar e borta nu. Nån enstaka kvar bara Dom får gå kvar till kuren e klar om ett par dar

              Kommentar

              • Katharina
                • December 2006
                • 4045

                #8
                Ursprungligen postat av GRIZZLY
                vadå exit? Jo dom flesta prickar e borta nu. Nån enstaka kvar bara Dom får gå kvar till kuren e klar om ett par dar
                Exit är väl en medicin mot vitaprick?! Men du trodde ju inte att de har det.. lr hur.. Bra att det verkar hjälpa iaf...
                Ha dé bäst... Tina

                Kommentar

                • GRIZZLY
                  • December 2006
                  • 867

                  #9
                  jaha men min medicin hette Medi mor. om ja förstår texten rätt så hjälper den mot lite allt möjligt iaf så verkar det funka i mitt fall

                  Kommentar

                  Arbetssätt...