Smala, konstiga bakfenor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • beerzon
    • May 2008
    • 877

    Smala, konstiga bakfenor

    Hej, gör en ny tråd angående sjukdomar eftersom den andra handlade om nått helt annat först.

    De är så att jag har guppys som jag haft i mitt 300 liter i över 1,5 månad utan problem. I lördags så byte jag all sand i akvariet, men sparade ca 50% av vatten i akvariet i stora baljor.

    Igår märkte jag av att visa av ynglen kliade sig mot sanden, fast de var ganska 2-3 st av 40 som gjorde det.

    Sen så gjorde jag ett vattenbyte på ca 20% och hällde sedan i min första dos av PMDD.

    Imorse så märkte jag att många va ynglen fått sina bakfenor ihop "klibbade" om man nu kan säga så. Sedan har jag även märkt att många av dem är väldigt smala.

    Hittade de första döda ynglet för några timmar sen.

    De konstiga är att de är nästan alla små yngel (ca 5-10mm) som fått sina bakfenor ihop klibbade, resten som är större mår bra och ser bra ut.

    Nån som har nått förslag på vad de kan vara?

    (själv tror jag att de mindre ynglen är känsligare för flytten och pga av att sanden är helt utbytt och att de inte finns så mycket goda bakterier där ännu.)

  • MeKaL
    • August 2008
    • 128

    #2
    Fisken brukar ju dra ihop fenorna och sånt när de är nåt fel. När dom kliar sig har jag erfarenhet av hudparasiter. Jag hade praktbotia så jag fruktade ju vita pricken och de blev ju de till slut. Medicin och vattenbyten sen är allt hur bra som helst. Och de är nog 3-4 månader sen.
    Frågar man inget, får man ingenting veta.

    Kommentar

    • JojjeN
      • June 2008
      • 3567

      #3
      Offtopic:

      Ganska nyskapande och härligt med ett SA/AS projekt, att få två världsdelar att leva i harmoni. Varför inte göra ena halvan av karet med asien biotop och andra halvan med SA biotop, och en ganska tydlig gräns så man tydligt ser var den ene börjar och andra slutar?

      Helt offtopic, men det skulle klart se häftigt ut. =) Men jag menar inte att spärra av så fiskarna inte kan komma till varandra, utan bara få det att se ut som om ditt akvarium är gränsen mellan asien och sydamerika.
      Tillbaks efter paus.

      Kommentar

      • beerzon
        • May 2008
        • 877

        #4
        Kliar sig gör de inte längre, och jag har sett mina guppys klia sig i omgångar innan.

        Tror inte dem valt att dra ihop fenorna, ser ut som den klibbat ihop eller att ynglen blivit missbildade. Men de är så att vissa av de äldre ynglen också fått sina bakfenor ihop "klibbade". Skumt kan jag ju bara säga.

        Btw hittade ett till yngel dött precis.

        Kommentar

        • beerzon
          • May 2008
          • 877

          #5
          Ursprungligen postat av JojjeN
          Offtopic:

          Ganska nyskapande och härligt med ett SA/AS projekt, att få två världsdelar att leva i harmoni. Varför inte göra ena halvan av karet med asien biotop och andra halvan med SA biotop, och en ganska tydlig gräns så man tydligt ser var den ene börjar och andra slutar?

          Helt offtopic, men det skulle klart se häftigt ut. =) Men jag menar inte att spärra av så fiskarna inte kan komma till varandra, utan bara få det att se ut som om ditt akvarium är gränsen mellan asien och sydamerika.
          Lite mer offtopic kunde du inte gå, såg inte ditt inlägg förräns nu, men skriv i min projekt tråd nästa gång..

          Kan nån snälla svara på min tråd? vad kan vara fel? :/

          Kommentar

          • Katharina
            • December 2006
            • 4045

            #6
            Ursprungligen postat av beerzon
            Kliar sig gör de inte längre, och jag har sett mina guppys klia sig i omgångar innan.

            Tror inte dem valt att dra ihop fenorna, ser ut som den klibbat ihop eller att ynglen blivit missbildade. Men de är så att vissa av de äldre ynglen också fått sina bakfenor ihop "klibbade". Skumt kan jag ju bara säga.

            Btw hittade ett till yngel dött precis.
            De drar ihop fenorna sådär när de inte mår bra. De brukar stryka med om inte balansen blir bättre snart.. Försök bara låta karet vara.. Byt lite vatten bara... Ev i med lite salt.. Jag upplever att ynglen inte klarar stora vattenbyten så bra heller när de är små så ta inte i med en massa utan ta det lite lugnt..
            Ha dé bäst... Tina

            Kommentar

            • beerzon
              • May 2008
              • 877

              #7
              Okok, tack Katharina, jag ska göra små vattenbyten i mellan åt.

              Kommentar

              • Katharina
                • December 2006
                • 4045

                #8
                Ursprungligen postat av beerzon
                Okok, tack Katharina, jag ska göra små vattenbyten i mellan åt.
                Ha ha.. Jag tror att jag svara på dina frågor på 2 trådar.. Jag satt precis och tänkte att det var ju samma problem på hela forumet..
                Ha dé bäst... Tina

                Kommentar

                • beerzon
                  • May 2008
                  • 877

                  #9
                  hehe, gjorde en ny tråd för att få snabbare svar, den andra topicen kanske inte lockade lika mycket.

                  Kommentar

                  • beerzon
                    • May 2008
                    • 877

                    #10
                    Idag räknade jag ca 20 små yngel, var 40 st innan, fast de konstiga är att jag inte hittat fler döda, hittade 2 igår, skumt.. Men många av ynglen ser fortfarande missbildade ut och jag räknar med att dem kommer dö.

                    Men men, måste nog varit flytten som tog hårt på dem minsta ynglen tror jag, för de verkar iaf inte sprida sig då de större ynglen mår bra.

                    Kommentar

                    • Katharina
                      • December 2006
                      • 4045

                      #11
                      Ursprungligen postat av beerzon
                      Idag räknade jag ca 20 små yngel, var 40 st innan, fast de konstiga är att jag inte hittat fler döda, hittade 2 igår, skumt.. Men många av ynglen ser fortfarande missbildade ut och jag räknar med att dem kommer dö.

                      Men men, måste nog varit flytten som tog hårt på dem minsta ynglen tror jag, för de verkar iaf inte sprida sig då de större ynglen mår bra.
                      Nej, det är inget smittsamt.. Ynglen håller ihop bakfenan.. Du kan se det på vuxna också om de är sjuka men det ser inte lika missbildat ut...
                      Hoppas resten hämtar sig.. Som sagt, jag har varit med om att de hämtade sig och de äldre är ju tåligare så de borde klara sig..
                      Ha dé bäst... Tina

                      Kommentar

                      • beerzon
                        • May 2008
                        • 877

                        #12
                        Ser ut som att 7-8st av dem små verkar klarat sig iaf. Resten tror jag kmr dö. :/

                        Kommentar

                        Arbetssätt...