Klia sig

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • beerzon
    • May 2008
    • 877

    Klia sig

    Jag bytte sand på mitt akvarium igår. Tömde de flyttade alla fiskar till ett 40 liters kar som dem fick gå i 9 timmar med luftpump.

    Idag när jag kollat på dem, har visa kliat sig mot sanden, har bytt från engelsk sjösten 4-15 mm till 0,1-0,7 mm blästersand, kan de vara så att fiskarna tycker de är skönt att dra sig mot sanden?

    De är guppys vi snackar om, har sett mina vuxna göra detta förut, men aldrig sett någon sjukdom, var då flera månader sen de gjorde de, då kliade dom sig mot allt.

    Men men, jag får avvakta.

    Undrar bara om någon har nått tips på detta.

  • Gaffel
    • December 2007
    • 6200

    #2
    Att fiskar kliar sig brukar bero på parasitangrepp eller att du fått nitrit i akvariet, gör ett vattentest och tillsätt salt för att lindra effekterna av nitritet.
    Life's a bitch and then you die..
    "I might be right handed but im always left-winged"
    Skriv på!

    Kommentar

    • MeKaL
      • August 2008
      • 128

      #3
      hudparasiter tror jag de är. mina utvecklade vita pricken iaf, medicinerade och vattenbyten å grejer sen har jag haft 27-28 grader varmt i karet konstant och kört med salt en gång i veckan som vanligt och inte haft några problem igen
      Frågar man inget, får man ingenting veta.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13134

        #4
        kanske blev väldigt mycket vattenbyte i samband med substratbytet och detta kan irritera fiskens slemhud
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • beerzon
          • May 2008
          • 877

          #5
          Gjorde ett stort vattenbyte innan jag doserade med PMDD igår, har inte sett dem klia sig nått mer iaf.

          Ska ta vatten värden snart.

          BTW, jag såg att många av ynglens bakfenor är ihop klibbade eller missbildade, har inte tänkt på de innan, men hur stor chans är de at 75% av mina minst yngel ser ut såhär? Kan de vara nån sjukdom?

          Kommentar

          • Katharina
            • December 2006
            • 4045

            #6
            Ursprungligen postat av beerzon
            BTW, jag såg att många av ynglens bakfenor är ihop klibbade eller missbildade, har inte tänkt på de innan, men hur stor chans är de at 75% av mina minst yngel ser ut såhär? Kan de vara nån sjukdom?
            De fäller ihop bakfenan när de inte mår bra. De brukar dö sen. Jag vet inte hur nyfödda yngel klarar större vattenbyten heller... Min erfarenhet är att om man får rubbad balans och ynglen går hårt åt så dör de om inte balansen återställs ganska snabbt..

            Alltså, avvakta och hoppas att balansen återhämtar sig nu.. Se till att du har mycket rörelse på ytan..
            Ha i lite salt om dina fiskar tål det.
            Ha dé bäst... Tina

            Kommentar

            • beerzon
              • May 2008
              • 877

              #7
              Kommer inte lägga i något salt eftersom jag ska ha corydoras där i på lördag.

              En av mina hanar (som jag odlat själv) på 2,5 månad mådde piss igår, han hängde mest i ena hörnet och hade ljusa färger på kroppen, men i nu verkar han må bra, han simmar runt och leker med dem andra hanarna.

              Ska ta vatten värden nu. Får se vad de utvisar.

              Kommentar

              • Katharina
                • December 2006
                • 4045

                #8
                Ursprungligen postat av beerzon
                Kommer inte lägga i något salt eftersom jag ska ha corydoras där i på lördag.

                En av mina hanar (som jag odlat själv) på 2,5 månad mådde piss igår, han hängde mest i ena hörnet och hade ljusa färger på kroppen, men i nu verkar han må bra, han simmar runt och leker med dem andra hanarna.

                Ska ta vatten värden nu. Får se vad de utvisar.
                Jag skulle inte stoppa ner mer fisk på ett par veckor iaf om jag var du...
                Ha dé bäst... Tina

                Kommentar

                • beerzon
                  • May 2008
                  • 877

                  #9
                  Eh, har bra vatten värden så de ska inte vara några problem. Ingen nitrit och kH 4 och pH 7.

                  Hade haft igång karet över 1 månad utan problem, tog ca 150 liter från akvariet i 2 stora baljor innan jag tömde och byte sanden, körde sedan i vatten från akvariet igen (pumparna hade gått i baljorna medans jag höll på) och fyllde på med vatten från kranen.

                  Jag kollade värderna precis innan jag la i fiskarna och de dröjde några timmar efter jag blivit klar med karet. Värderna var lika bra då som nu.

                  Men men, de är på lördag jag ska handla in nya fiskar så vi får se vad tiden utvisar.

                  Kommentar

                  • beerzon
                    • May 2008
                    • 877

                    #10
                    Men kan de vara så att de är luften i sanden som blivit dålig som gör att vattnet blir sämre syrerikt? Har sett de hanarna vid ytan mer än vanligt.

                    Har försökt få upp så mycket luft som möjligt med en liten pinne jag byggt av grillspett och fiskelina.

                    Kommentar

                    • beerzon
                      • May 2008
                      • 877

                      #11
                      Jag la ju ner PMDD i karet igår, kan de vara de kanske? inte vet jag iaf.

                      Kommentar

                      • Katharina
                        • December 2006
                        • 4045

                        #12
                        Har du riktigt bra cirkulation på ytan???

                        Oavsett vad vattenvärdena visar och även om du tog vatten från gamla karet så försvinner ju alla bakterier ur gruset när du byter. Det är ju där de sitter.. Du bytte inte filter i pumpen på en gång iaf???
                        Det är klart att balansen blir rubbad när man byter grus och sedan stoppar i fisken innan bakterierna har kommit igång med nedbrytningen osv..
                        Ha dé bäst... Tina

                        Kommentar

                        • beerzon
                          • May 2008
                          • 877

                          #13
                          Jag har inte bytt pumparna eller filtret. Har riktigt bra cirkulation på ytan, och pumparna drar ca 7 ggr akvariets volym, ca 2000 L/h.

                          Kommentar

                          • beerzon
                            • May 2008
                            • 877

                            #14
                            Ah! då kan jag meddela att jag hittade ett dött yngel precis... :/

                            Måste vara bakterierna i sanden som du sa.. Får hoppas att dem andra klarar sig bättre.

                            Finns de nått jag kan göra åt saken?

                            Kommentar

                            • Katharina
                              • December 2006
                              • 4045

                              #15
                              Ursprungligen postat av beerzon
                              Finns de nått jag kan göra åt saken?
                              Mata sparsamt... Gärna med frysmat.. yngel gillar cyklops och det är bra för de sjunker inte bara ner till botten och skräpar ner i karet utan flyter omkring ganska länge..

                              Byta lite vatten oftare.. Ta inte i så mycket utan byt lite och ofta istället så det inte blir berg o dalbana på vattenvärdena..
                              Easy life är något som jag har som jag pytsar i lite av när det är dålig balans..
                              Ha dé bäst... Tina

                              Kommentar

                              Arbetssätt...