problem med nya "medlemmar"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fischyy
    • August 2008
    • 6

    problem med nya "medlemmar"

    behöver lite hjälp här nu, för ja förstår inte riktigt va som händer.
    Ha haft akvariet i 4 år ungefär, och har under denna tid tyvärr
    fått starta om från noll en gång, när min pump la av..

    men har nu haft svärdbärare, tetror och guppy ett bra tag, tills ja nu
    orkade köpa lite nya av dessa, sen 3 lite större. vita/svart prickiga.
    hur som helst så ha ja nu haft de nya i ungefär .. 2 veckor. men nu dör
    de en efter en :/ försökt läsa lite va de kan bero på, men varför har mina
    andra överlevt? blev iof 6 st nya på en gång. kanske va lite många..
    har 26,5 grader i vattnet. för varmt? kallt? får panik. bara nya som dör.
    använt sånt där bakteriemedel också. men antar de inte är vattnet som
    är fel. ååh. blir bara less hjäälp.
  • BlueJ
    • January 2008
    • 261

    #2
    syre i vattnet är det bra då funkar pumpen som den ska ne jag har ju 26 ibland
    The nicest person is nott always the winner

    Kommentar

    • Gaffel
      • December 2007
      • 6200

      #3
      Generellt kan man säga att alla problem för fiskar härstammar från vattnet dom lever i.

      För att komma till botten med just ditt problem skulle jag vilja att du berättar om dels vilken teknik du har(filter, belysning etc)vilken vattenvolym akvariet är på, hur mycket och vilka växter, hur mycket matar du och med vad, om du har bra ytcirkulation(dvs om akvarievattnet syresätts ordentligt), hur ofta du gör delvattenbyte och hur mycket vatten du byter vid varje tillfälle, slamsuger du upp exkrementer och lösa växtdelar, är det alla sorter som dör för dig och kan du ge oss några symptom.

      För att kunna avgöra om vattnet är tjänligt för dina fiskar så skulle jag vilja att du investerar i några olika dropptester för att kontrollera förekomst av ex nitrit men även vattnets pH och kH värden är klart intressanta.

      Här kan du skapa ett konto där du kan lägga upp bilder på ditt akvarium och dina fiskar eftersom det alltid är lättare om man får sig en bild över akvariet och dess invånare.

      Mvh Gaffel
      Life's a bitch and then you die..
      "I might be right handed but im always left-winged"
      Skriv på!

      Kommentar

      • fischyy
        • August 2008
        • 6

        #4
        Har två filter. Först det gamla hedliga med galler under stenarna, sen ett som ingår i pumpen, en svart ny. samma som de har på djuraffären. belysningen är väl inte direkt den bästa, en fotlampa man kan höja och sänka. den är fullt utdragen så ljuset sprids över hela akvariet. maten heter Novo Bel "för alla akvariefiskar", som ja finmaler och snålmatar med varje kväll. bakteriemedlen heter aqua safe och denitrol. tror akvariet är på ca 70 liter. (35x70) (rätt gammalt) byter ca 1 dm vatten varje vecka. tagit PH värden vilket va väldigt bra, men ska nog ta nya igen imorn. (görs på butik) tar alltid bort gamla växter. har en algätare. tvättar bort övrigt. hittills har en av de större dött, och en guppy. men en till påväg nu. har en massa pigga yngel !
        Senast redigerad av fischyy; 17 August 2008, 20:05.

        Kommentar

        Arbetssätt...