Platy som tappar färg

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Black-Dragon
    • February 2008
    • 65

    Platy som tappar färg

    Tjenare, ja precis som rubriken säger så håller en av mina korallplatysar på att tappa färg, från att varit röd & fin till att börja "blekna bort" samma sak é det med en av Black mollysarna. kan det va nått tokigt med vattnet? har testas nitrit, PH & KH. Nitrit & PH helt perfekta, men KH slår om till gult redan vid 3 droppar & jag såg inget grönt på vägen, alltså 3 droppar = 3 DKH & det bör väll ligga på mellan 5 & 10 vad jag har förstått, kan detta ha nått med det att göra & vad ska jag isånnafall göra åt det.
    Har bara haft platysarna i en vecka & 1 av 3 st bara "försvann" efter 2 dar. tror inte att han blivit uppäten eftersom jag inte har nån fisk som é tillräkligt stor att käka upp en så stor "kompis" på ett par timmar.
    ( ställde samma fråga i levandefödare fliken, men fick uppmaningen att fråga här i stället, därför gör jag en ny tråd, likadan.) men Kjell eller Christian vill kanske vara så snälla & slå ihop trådarna
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    #2
    Hej, du måste berätta mer om karet.
    Hur länge har det varit igång,
    Hur många fiskar,
    Vattencirkulation, växter,
    Hur mycket och ofta matar du, vilken mat,
    Vilken temperatur har karet.
    Har du haft i något salt? om alla dina fiskar tål det alltså
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • Black-Dragon
      • February 2008
      • 65

      #3
      karet har vart igång sen Feb.
      60 l.
      3 Black mollys,
      2 Golden labidochromis ( vet att dom blir för stora för 60 l, & att dom bör va med andra malawi, men grabben ville så gärna ha dom, så vi tänkte att han får ha dom ett tag, sen flyttar vi över dom till vårt 300 l kar som vi ska starta snart.)
      1 Segelfenspleco
      & 3 röda korallplaty, som nu tyvärr bara é 1 st kvar, den sjuka har precis dött, men mollysen som tappar färg é fortfarande kvar.
      växterna som é i é lite
      bacopa, Java ormbunke, Blyxa Japonica, & nått mer "flytgräs" som jag inte riktigt har koll på.
      Cirkulationen é på topp, det virvlar ordentligt, mat får dom ca varannan - var tredje dag. lite granna med "tetramin" & 1 grönalgstablett till malen på natten.
      tempen ligger på 27 grader & nått salt har jag inte haft i.
      Senast redigerad av Black-Dragon; 16 August 2008, 09:04.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Det finns en hel del du kan göra för fiskarna i det karet så de trivs, som jag tror är problemet.
        *Flytta Golden så snart som möjligt eftersom de inte passar så bra ihop med de övriga fiskarna
        *Likadant med din segelfensplecon då den växer ganska fort och behöver bra mycket större kar
        *Mata oftare än var tredje dag då de kommer att svälta ihjäl efter en tid annars
        *gör ett vattenbyte ca en gång i veckan, 25-30%
        Detta är åtgärder jag skulle gjort direkt, och sedan utgå från detta.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Black-Dragon
          • February 2008
          • 65

          #5
          jo det va tanken att även flytta plecon, men han é fortfarande så liten, så det é inga problem än.
          kan hända att jag vart lite slarvig med vattenbytena på sisstone, men har sett på vattenvärdena att dom vart ok, så då har jag hoppat vattenbyten, é det inte så att i ett perfekt balanserat kar ska man inte behöva nåra vattenbyten, eller har jag fel?

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Vad är det du mäter när du skriver att du har perfekt balanserat kar och bra vattenvärden?
            Vad mäter du med, stickor eller vätska?
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Black-Dragon
              • February 2008
              • 65

              #7
              Nää, jag mena inte att jag hade perfekta vattenvärden på allt, men dom tre testerna jag har gjort har alla vart perfekta. & man vill ju gärna komma till den perfekta balansen, & då kan man ju inte hålla på att byta vatten hela tiden.
              Nitrit
              KH
              PH
              dropptest såklart, Har hört såååååå mycket skit om papperstesten att dom vågar man ju inte prova, konstigt att dom säljs om dom é så dåliga
              Vad behöver man mer för test??

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Det räcker med de testerna du har för att se om karet mår ganska väl, sedan är klart man kan utveckla antalet tester men du kommer att se efter en tid hur det är ställt med karet utan hjälp av testerna.
                Men vattenbyten kommer du nog inte undan ändå, tom akvarister som kör med lowtech byter lite vatten ibland. Byter du inte vatten så finns risken att ämnen byggs upp i karet som inte alltid är så bra för varken fiskar eller växter.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Black-Dragon
                  • February 2008
                  • 65

                  #9
                  ok, det va bara en filosofi jag hade, sen att jag såg att värdena va ok, så tyckte jag det va bra så, men jag lovar, ska bättra mej, men vill ju inte dom små liven nått ont.
                  Bör man ha i salt till dom fiskarna? Mollysarna vet ja att dom klarar det, dom é odlade i europa, så dom é tåliga, men resaten vet jag inte, så därför har jag inte vågat prova.

                  Kommentar

                  • Katharina
                    • December 2006
                    • 4045

                    #10
                    Ursprungligen postat av Black-Dragon
                    ok, det va bara en filosofi jag hade, sen att jag såg att värdena va ok, så tyckte jag det va bra så, men jag lovar, ska bättra mej, men vill ju inte dom små liven nått ont.
                    Bör man ha i salt till dom fiskarna? Mollysarna vet ja att dom klarar det, dom é odlade i europa, så dom é tåliga, men resaten vet jag inte, så därför har jag inte vågat prova.
                    Ja, speciellt mollyn vill ha lite salt.. Då pytsar man i lite i taget, jag tror inte på att ösa i en massa på en gång.. Jag har även varit lite försiktig med mängden och det har haft positiv effekt ändå... Det skyddar fiskarnas gälar osv. Tänk på att det inte dunstar bort utan är kvar i karet så sen fyller du bara på litegrann vid vattenbyten..

                    Speciellt när det är lite högre temp i karet är det viktigt att byta vatten regelbundet eftersom det blir högre belastning på balansen så fort man har högre temp.
                    Har du lite växter så blir det ju också höga halter nitrat och sånt onyttigt som man då måste byta bort manuellt. Jag byter 20-25 % minst en gång i veckan och då har jag knökfullt med växter men också mycket fisk iof.

                    Vad ger du för mat? Levandefödare kräver mycket varierad kost för att inte må dåligt, tror jag, och då speciellt molly... Jag brukar ge mina Cyklops eftersom mina småyngel också kan käka då och de rasar inte ner på botten på en gång utan flyter omkring i karet så fisken hinner äta upp det, smutsar inte ner så mycket som t ex mygglarver alltså..
                    Sen är de fullkomligt galna i squash!!! Man skär en halv skiva och sätter den bara på en gaffel... Rikta ner piggarna så ingen gör sig illa bara. Alternativt gurka men det är mycket mer vatten i den...
                    Senast redigerad av Katharina; 16 August 2008, 13:05.
                    Ha dé bäst... Tina

                    Kommentar

                    • Black-Dragon
                      • February 2008
                      • 65

                      #11
                      ok, ja nu har jag iaf. vart & inskaffat lite cyklops som firrarna verkade gilla.
                      körde oxå ett vattenbyte, provade gurka igår & den gick la sådär, men ska inskaffa squash snart så får vi se om det é bättre omtyckt.

                      Kommentar

                      • Katharina
                        • December 2006
                        • 4045

                        #12
                        Ursprungligen postat av Black-Dragon
                        ok, ja nu har jag iaf. vart & inskaffat lite cyklops som firrarna verkade gilla.
                        körde oxå ett vattenbyte, provade gurka igår & den gick la sådär, men ska inskaffa squash snart så får vi se om det é bättre omtyckt.
                        Det kan ta ett par gånger innan de fattar att det är mat också. Men om de inte kastar sig som galningar över squashen så är det främst proteiner de behöver, alltså cyklops.. Du kan gärna köpa lite mygglarver också att ge när inte har nyfödda yngel, för det är lite matigare till mollyn.. Men jag tror på frysmat 1-2 gånger i veckan och grönt mer sällan, kanske varannan vecka... Det beror ju på när man har tid också... Glöm inte att ta upp matresterna om du ger grönt..
                        Senast redigerad av Katharina; 18 August 2008, 10:18.
                        Ha dé bäst... Tina

                        Kommentar

                        • Black-Dragon
                          • February 2008
                          • 65

                          #13
                          Ursprungligen postat av Katharina
                          Det kan ta ett par gånger innan de fattar att det är mat också. Men om de inte kastar sig som galningar över squashen så är det främst proteiner de behöver, alltså cyklops.. Du kan gärna köpa lite mygglarver också att ge när inte har nyfödda yngel, för det är lite matigare till mollyn.. Men jag tror på frysmat 1-2 gånger i veckan och grönt mer sällan, kanske varannan vecka... Det beror ju på när man har tid också... Glöm inte att ta upp matresterna om du ger grönt..
                          javisst, det é klart att man plockar upp resterna. men tack för påminnelsen iaf.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...