Vita maskar i karet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HenrikG
    • October 2007
    • 52

    Vita maskar i karet

    Hej!

    Upptäckte att jag har små vita maskar som simmar runt i ett av mina kar. De är väldigt smala och ca 1,5 cm långa. Vad beror det på och hur får jag bort dem.

    I akvariet går 2 malar som ska flyttas till ett annat kar, finns det någon risk att malarna är "smittade" och något ont följer med till det andra karet?

    MVH Henrik
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Har oxå dessa i de flesta kar men har inte märkt något negativt. Har fattat det som att de bor i bottenmaterialet eftersom de endast dyker upp när man rört runt eller planterat.
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Katharina
      • December 2006
      • 4045

      #3
      Är de sytrådssmala??? Jag tycker att 1,5 cm verkar långt..

      Jag har också haft det förra året men de var inte så stora. Är det samma maskar så är de ofarliga och trivs varmt vatten och grus med mycket gojs i.. Det är alltså svalka och dammsugning som gäller...
      Ha dé bäst... Tina

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Ursprungligen postat av Katharina
        Är de sytrådssmala??? Jag tycker att 1,5 cm verkar långt..

        Jag har också haft det förra året men de var inte så stora. Är det samma maskar så är de ofarliga och trivs varmt vatten och grus med mycket gojs i.. Det är alltså svalka och dammsugning som gäller...
        Det var de jag tänkte på iaf .. ca ½cm och trådsmala är de jag sett men de verkar inte föröka sig särskilt snabbt. Ser bara någon då och då.
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Nematoder kallas de och kommer ofta om man matat lite för mycket. Ett bra yngelfoder bara ynglen lär sig att äta dem.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Nina82
            • January 2008
            • 6610

            #6
            Ursprungligen postat av ansjo
            Nematoder kallas de och kommer ofta om man matat lite för mycket. Ett bra yngelfoder bara ynglen lär sig att äta dem.
            Gött! Gratis käk
            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Ursprungligen postat av Nina82
              Gött! Gratis käk
              Be Ahlqvist filma när du käkar en tallrik av dessa! Gratis är gott!
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Katharina
                • December 2006
                • 4045

                #8
                Ursprungligen postat av Nina82
                Det var de jag tänkte på iaf .. ca ½cm och trådsmala är de jag sett men de verkar inte föröka sig särskilt snabbt. Ser bara någon då och då.
                Ja, men Henrik G skriver 1,5 cm och så stora är de inte, tycker jag...

                Jo, de kan bli många under rätt betingelser.. Varmt och mycket skit/mat i gruset...
                Ha dé bäst... Tina

                Kommentar

                • Nina82
                  • January 2008
                  • 6610

                  #9
                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Be Ahlqvist filma när du käkar en tallrik av dessa! Gratis är gott!
                  Slurp Sugrör
                  12L 12L 24L 24L 24L 24L
                  38L 54L 54L 63L 450L

                  Kommentar

                  • Nina82
                    • January 2008
                    • 6610

                    #10
                    Ursprungligen postat av Katharina
                    Ja, men Henrik G skriver 1,5 cm och så stora är de inte, tycker jag...
                    Nej, reagerade oxå på det men det är ju lätt hänt att uppskatta fel eller så är det en helt annan sort
                    12L 12L 24L 24L 24L 24L
                    38L 54L 54L 63L 450L

                    Kommentar

                    • Katharina
                      • December 2006
                      • 4045

                      #11
                      Ursprungligen postat av Nina82
                      Nej, reagerade oxå på det men det är ju lätt hänt att uppskatta fel eller så är det en helt annan sort
                      Ja, det finns ju några stycken.. Jag hade ju tarmmask förrut som tog död på mina fiskar.. Ett attans elände att bli av med... Men de var nästan rosa när man hittade dem i gruset... Sen om man dammsög botten och fick dem i hinken så gick det inte att skölja ur dem utan man fick ta papper, de satt fast med sugmunnen i hinken.. Blääää

                      Men nu ska vi inte skrämma upp HenrikG.. Det är säkert helt ofarliga men mycket välgödda Nematoder som Ansjo säger..
                      Ha dé bäst... Tina

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Broilernematoder som käkat anabola tror jag med att det är. De kan vara ganska långa, men 1,5 cm är jag tveksam till men det kan ju vara mätfel.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • HenrikG
                          • October 2007
                          • 52

                          #13
                          Tack gör svaren, känner mig lugn nu.

                          Ja 1,5 cm kanske den längsta var, de andra är nog lite mindre som ni säjer.

                          TACK

                          Kommentar

                          • LillaTinTin
                            • August 2008
                            • 4

                            #14
                            Även om de smala krälande larverna inte alls är farliga för fiskar, vatten eller växter, så tycker i alla fall JAG att de ser otrevliga ut..
                            OM du nu vill ha bort dem snabbt och effektivt:
                            Ett tips som är TOPPEN mot just de här "trådsmala" larverna är att:
                            Låt bli att mata fiskarna på ett par dagar, och köp en #pakistanbotia# (tror det stavas så)
                            De städar bort alla larver, och äter upp alla sniglar och snigelägg, om du lyckats få sånna nån gång.
                            Ett par dagar bara, så VIPS var alla sniglar och larver borta.

                            Sniglar är inte heller farliga, snarare bra, för de städar bort alger.
                            Men de förökar sig otroooligt fort, så vill du inte ha glaset täckt med sniglar, så köp en pakistanbotia.

                            Sniglarna kan ofta följa med växter man köper i djurbutiken, trots att växterna är behandlade mot det. Ibland slinker ett par ägg eller sniglar med.

                            Kommentar

                            • Katharina
                              • December 2006
                              • 4045

                              #15
                              Ursprungligen postat av LillaTinTin
                              Även om de smala krälande larverna inte alls är farliga för fiskar, vatten eller växter, så tycker i alla fall JAG att de ser otrevliga ut..
                              OM du nu vill ha bort dem snabbt och effektivt:
                              Ett tips som är TOPPEN mot just de här "trådsmala" larverna är att:
                              Låt bli att mata fiskarna på ett par dagar, och köp en #pakistanbotia# (tror det stavas så)
                              De städar bort alla larver, och äter upp alla sniglar och snigelägg, om du lyckats få sånna nån gång.
                              Ett par dagar bara, så VIPS var alla sniglar och larver borta.

                              Sniglar är inte heller farliga, snarare bra, för de städar bort alger.
                              Men de förökar sig otroooligt fort, så vill du inte ha glaset täckt med sniglar, så köp en pakistanbotia.

                              Sniglarna kan ofta följa med växter man köper i djurbutiken, trots att växterna är behandlade mot det. Ibland slinker ett par ägg eller sniglar med.
                              Det räcker med att sänka temperaturen lite och dammsuga upp lite skit från botten. Maskarna är ju trots allt ett tecken på att botten är attans skitig.

                              Sniglar äter framförallt döda växtdelar som annars belastar balansen i karet hårt när de ligger och ruttnar, precis som en död fisk. Sniglar blir inte många om det inte finns mycket mat. Antingen har du en massa döda växtdelar eller så blir det en massa mat över när du matar fiskarna.
                              I mina räkkar övermatar jag för att räkbebisarna ska få sitt och där har jag en massa sniglar. I stora fiskkaret har jag inte mycket sniglar alls, där är konkurrensen stor om maten..

                              Sniglar kan man även ha som indikator på att något är fel. Om man får dåligt vatten i karet så dör sniglarna före fisken. Om man ser alla sniglar krypa upp till vattenytan lr ovanför den och att de kryper upp igen om man petar ner dem. Då är det dags att byta vatten annars har man snart död fisk...
                              Posthorn är de bästa städarna...
                              Janne på Södermalms Akvarieaffär hade denna snigellektion med mig när han gav mig mina första Postisar..
                              Senast redigerad av Katharina; 27 August 2008, 08:58.
                              Ha dé bäst... Tina

                              Kommentar

                              Arbetssätt...