vad är det?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mijo
    • May 2008
    • 69

    vad är det?

    En av mina black mollys har fått en vit äggliknande prick på bukfenan. Likadana prickar finns på trädroten jag har i karet.
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    #2
    Ursprungligen postat av mijo
    En av mina black mollys har fått en vit äggliknande prick på bukfenan. Likadana prickar finns på trädroten jag har i karet.
    Jag tror inte att pricken på fisken har med pricken på träroten att göra... Kan det vara vitaprick???

    Det behöver medicineras i såfall... Just molly har jag hört behöver mer varierad kost än andra för att må bra... Squash, förvälld broccoli och frysta mygglarver är vad folk brukar ge mollys...
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • mijo
      • May 2008
      • 69

      #3
      har även fått sniglar med mig hem från en inköpt växt, kan det vara dessa som lagt ägg på trädroten? ska köpa en praktbotia snart. börjar få lite för många sniglar nu.

      Kommentar

      • Johanski
        • February 2007
        • 3044

        #4
        Sniglar är bara bra att ha, men skulle tvivla att det är snigelägg den lagt på roten då din molly också har prickar på sig. Köpa "en" praktbotia är ingenting jag rekommenderar, är den själv kommer den bli agressiv och må väldigt dåligt, och den kan stressa / skada dina andra fiskar.

        Lite tankar bara (:

        Kommentar

        • mijo
          • May 2008
          • 69

          #5

          så här ser dom vita "äggen" ut.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Det ser ut som ägg från en sebrasnigel som sitter på roten och dessa kommer inte att kläckas och ingen fisk käkar upp dem heller.
            Sedan att din Molly fått liknande fläckar kan vara ett svampangrepp eller liknande, du kan inte fixa en bild på fisken?
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • mijo
              • May 2008
              • 69

              #7
              tack för svaret. nu har jag ju två stycken zebra sniglar också. varför kommer dom inte att kläckas.
              ang. foto på min molly. jag har försökt, den är alldeles för snabb.
              ska jag göra ett vattenbyte för att sedan hälla i protozin?

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Eller om du kan ha mollyn i ett eget karantänskar och behandla med 1 dl salt/ 100 liter vatten då en del växter inte gillar så höga saltnivåer i karet.
                Varför snigeläggen inte kläcks har för mig det beror på att de vill ha bräckt vatten, men är inte säker där. Det är rent ut sagt ett otyg då de lämnar dessa ägg överallt, och särskilt när de sitter i skrevorna på rötter och då är svårt att få bort.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • mijo
                  • May 2008
                  • 69

                  #9
                  ok. så om jag häller lite salt i vattnet så skulle kanske äggen kläckas. eller det blir för liten salthalt?

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Om det är saltet som saknas så blir det med all säkerhet för lite salt.
                    Nu vet jag som sagt inte om det är därför äggen inte kläcks och jag har inte tänkt på det tidigare, men det finns säkert någon annan här på zoopet som vet orsaken.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Agnez
                      • February 2007
                      • 337

                      #11
                      Ursprungligen postat av Johanski
                      Sniglar är bara bra att ha, men skulle tvivla att det är snigelägg den lagt på roten då din molly också har prickar på sig. Köpa "en" praktbotia är ingenting jag rekommenderar, är den själv kommer den bli agressiv och må väldigt dåligt, och den kan stressa / skada dina andra fiskar.

                      Lite tankar bara (:
                      Av egen erfarenhet av just sniglar/snäckor, vid växtinköp, vet jag att många svarade på mina inlägg om detta, att det bara var bra att ha dessa i karet. Efter att i närmare ett års tid ha plockat sniglar var och varannan vecka, miiiiinst 50 varje gång och ofta uppemot 100, blev jag milt uttryckt, frustrerad. Jag var noga med att rensa bort dom men ett par dagar senare dök det upp igen. Jag köpte två praktbotior och har ALDRIG mer haft problem med sniglarna. Aggresiva...?...tja, dom jagar varandra ibland men verkar inte värre än mina mollysar eller siameserna. Mitt råd är alltså, skaffa botior om du vill bli av med sniglarna för gott.
                      Agnez

                      Kommentar

                      • Johanski
                        • February 2007
                        • 3044

                        #12
                        Det är rätt vida känt att praktbotior kan få konstigt beteende av att inte vara en grupp, de kan bli agressiva och terrorisera andra fiskar. Dina är säkert jättegulliga och snälla, men de trivs ändå bäst i ett stim, oavsett.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...