Otocinclus med hål?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • isolapojken
    • November 2004
    • 143

    Otocinclus med hål?

    En av våra Otocinclus har fått någon form av öppet sår bakom ena ögat. Såret/hålet är relativt stort och ser inte så trevligt ut.

    Se bild (om än suddig) här: http://s523.photobucket.com/albums/w...t=P1060216.jpg

    Har haft fisken i över ett år och den har tidigare inte uppvisat några konstigheter.
    Någon som sett något liknande? Vad kan det vara? Åtgärder?

    Denna Otto är trots såret väldigt aktiv och kommer fram och äter när det serveras mat. Alla vattenvärden är som de ska.

    Tacksam för åsikter!
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Det ser nästan ut som en mekanisk skada, hela gällocket verkar vara borta. Kan den ha blivit klämd eller biten?
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • BlueJ
      • January 2008
      • 261

      #3
      tacker också att det ser ut som något bet eller att han fastnat
      The nicest person is nott always the winner

      Kommentar

      • isolapojken
        • November 2004
        • 143

        #4
        De övriga fiskarna i karet är fler otocinclus, svart neontetra, Corydoras och Sturisoma. Jag har svårt att se att någon av dessa skulle tagit en tugga, även fast jag också tycker det ser ut som ett stort bett. Eventuellt om den kan ha fastat nån stans eller rivit upp ett sår...
        Gällocket sitter väl snarast på undersidan, det en bit av själva fisken som är borta, precis som någon tagit en ordentlig tugga.
        Det som talar mot(?) en mekaisk skada är att hålet verkar växa.
        Någon som upplevt något liknande? Vad ska man vidta för åtgärder?

        Av en slump stötte jag på denna bild av en avliden Otocinclus när jag letade runt på nätet: http://media.photobucket.com/image/s...crbrsm.jpg?o=1
        Tillståndet ser ju onekligen väldigt likt ut...

        Kommentar

        • MattiasL
          • September 2006
          • 1479

          #5
          De kanske har tagit en tugga av varandra!
          Qui audet adipiscitur!

          Kommentar

          • isolapojken
            • November 2004
            • 143

            #6
            När jag kom hem från jobbet idag låg den sjuka Otocinclusen i sanden vid framrutan och verkade inte så pigg. Reagerade ej alls på stimuli men den andades. Beslöt att avliva den för att förkorta lidandet.
            Vore fortfarande intressant att veta om någon sett samma symptom och isåfall fått någon förklaring till vad det kan vara. OM det skulle vara någon sjukdom och inte en mekanisk skada så är det ju inget man vill att övriga Otocinclus i karet ska riskera drabbas av...

            Kommentar

            • Gaffel
              • December 2007
              • 6200

              #7
              Brännsår från doppvärmare verkar det vara fel årstid för, kan den ha fastnat någon annanstans?
              Life's a bitch and then you die..
              "I might be right handed but im always left-winged"
              Skriv på!

              Kommentar

              • isolapojken
                • November 2004
                • 143

                #8
                Tja... det finns väl alltid nånstans en fisk kan fastna i ett akvarium med rötter och dylikt antar jag.
                Doppvärmaren sitter bakom BTN-bakgrunden, så nån brännskada är det inte.

                Kommentar

                • linda.n
                  • March 2008
                  • 459

                  #9
                  jag har en siamesisk algätare med liknande skada/ sår. det är andra gången det händer här. den första avlivade till sist för den blev bara sämre men nu har vi en annan med liknande sår och det har läkt ut igen. deras sår har suttit en aning längre ner, precis nedanför huvudet. jag har inte blivit klok på vad det kan vara...

                  ingen annan fisk har fått det men jag tror inte det är mekaninskt.

                  först, på den första trodde jag på tumör för den växte utåt och var röd till en början men på den andra har det vuxit mer på bredden.

                  *
                  Det säkraste tecknet på att det finns intelligent liv ute i universum är att ingen försökt kontakta oss

                  Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1974294

                  Kommentar

                  • Mick13
                    • May 2008
                    • 1796

                    #10
                    Jag hade en blackmolly med ett hål i gällocket nedan för ögat, den dog också efter ett par dagar. Har inte hitat någotsvar på det heleer mee har förmig att jag läst att de kan bero på PHt/vatten kvaliten.
                    In vino veritas, in aqua sanitas

                    Kommentar

                    Arbetssätt...