Slöjstjärt med sår 2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • carrou
    • July 2008
    • 31

    Slöjstjärt med sår 2

    Hej.
    Jag har en svart slöjstjärt som har fått ett sår på sin bakre fena långt in mot kroppen.
    Det hela började med att jag fick flytta honom från ett riktigt, välordnat akvarium till ett tillfälligt 15L akvarium (utan syrepump och renare) för att han var aggressiv mot de andra slöjstjärtarna.
    Jag byter vatten helt var 3;e dag och 50% av vattnet varje dag så att han ska ha det syrerikt. Har många växter och är noga med att han ska ha det så bra som möjligt.

    Detta är ju bara en tillfällig lösning tills jag kommer på något bättre men nu har han ju fått det där såret eller vad det är.
    Det ser lite blodigt ut och samtidigt vitt. Han mår bra i övrigt, simmar som en tok och äter massor.

    Är jätteorolig över honom för jag tycker om honom väldigt mycket och vill bara hans bästa. Måste tyvärr ha honom i det andra akvariet ett tag framöver och speciellt nu om han är sjuk!

    Vad tror ni? vad kan detta vara och vad ska jag göra?

    Ett 60L kar med två black-moor slöjstjärtar som heter Hayden och Dylan.
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    #2
    Kan det vara svamp??? Sök på sjukdomar.... Det är ju lätt att behandla bara honom om han går i ett eget kar. Om du har ett stort kar till de andra så kan du ju ta nytt vatten därifrån sen, inte allt från kranen när du byter... då blir det lite snällare... Lycka till...
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • carrou
      • July 2008
      • 31

      #3
      Aha, jo jag tror det är svamp.
      Det är något vitt där nu och det ser ut som något svampaktigt.
      Ett 60L kar med två black-moor slöjstjärtar som heter Hayden och Dylan.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13188

        #4
        han mår ju inte bra av att behandlas som han gör just nu (15L med massa vattenbyten och utan fitrering!) har svårt att tänka mig en slöjstjärt som är så pass aggressiv att det riskerar någon av de andra fiskarna!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • carrou
          • July 2008
          • 31

          #5
          Nej, vi trodde inte heller att den var agressiv men han verkligen simmar in i de andra fiskarna med huvudet före hela tiden. :S
          Mycket konstigt beteende och de andra fiskarna var jätterädda och flydde från honom hela tiden medan han simmade efter dem.
          Jag vet inte om han biter, men han jagar dem iallafall.
          Vi ska prova i veckan att släppa ner honom i akvariet igen bland de andra och se hur det går.

          :/
          Ett 60L kar med två black-moor slöjstjärtar som heter Hayden och Dylan.

          Kommentar

          • carrou
            • July 2008
            • 31

            #6
            Oj, jag slängde i lite (väldigt lite) salt till honom i tre dagar och nu är såret/svampen nästan helt borta!
            Det ser jättefint ut.

            Nu är det bara att se om han kan leva med de andra slöjstjärtarna igen.
            =)
            Ett 60L kar med två black-moor slöjstjärtar som heter Hayden och Dylan.

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13188

              #7
              Ursprungligen postat av carrou
              Oj, jag slängde i lite (väldigt lite) salt till honom i tre dagar och nu är såret/svampen nästan helt borta!
              Det ser jättefint ut.

              Nu är det bara att se om han kan leva med de andra slöjstjärtarna igen.
              =)
              Salt kan i bland göra underverk (1 msk per 10L vatten är en bra dosering) viktigt att tänka på när man har använt salt är att man långsamt vänjer fisken av med saltet igen med små vattenbyten! hoppas den är lite snällare mot sina kompisar sen
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Katharina
                • December 2006
                • 4045

                #8
                Ja, precis.. Ta vatten från det stora karet och häll i lite i hans lilla skål också så han vänjer sig.. Släng inte bara tillbaka honom utan koppa in som när du har köpt ny fisk.. Kul att det gick bra..

                Sen försvinner inte salt om man häller i det.... Det finns kvar i vattnet men jag tror att det var jättebra att göra som du gjorde.. Litegrann i tre dagar istället för att ösa i allt på en gång... Nu kan du göra likadant tillbaka.. Byt ut 30 % av saltvattnet i tre dagar så det mesta är borta..
                Senast redigerad av Katharina; 03 August 2008, 15:11.
                Ha dé bäst... Tina

                Kommentar

                • Gackt
                  • July 2008
                  • 138

                  #9
                  Äntligen! han är helt bra nu från det där såret eller svampen eller vad det var.
                  Har provat flera gånger att ha honom med de andra men han jagar dem fortfarande.
                  Har märkt samma beteende på de andra fiskarna nu också, att de börjat jaga varann, som om de nosar varandra i baken, haha.
                  Vad kan detta vara för beteende?

                  Kommentar

                  • Linapina
                    • July 2008
                    • 595

                    #10
                    Ursprungligen postat av Gackt
                    Äntligen! han är helt bra nu från det där såret eller svampen eller vad det var.
                    Har provat flera gånger att ha honom med de andra men han jagar dem fortfarande.
                    Har märkt samma beteende på de andra fiskarna nu också, att de börjat jaga varann, som om de nosar varandra i baken, haha.
                    Vad kan detta vara för beteende?
                    Det var någon som föreslog att det var könsmognad eller liknande (brunst fast motsvarande för fiskar...).

                    Jag får hem slöjstjärtar idag, hittade en sida som kan vara till användning

                    Kommentar

                    Arbetssätt...