Hjäälp!! Dom dör.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mandan
    Banned
    • April 2008
    • 210

    Hjäälp!! Dom dör.

    Hej hej.. Innan så hade jag 20 korallplaty i mitt 150 liters kar och en efter en försvann dom.. Nu har jag 12-14 styckna och 4 av dom sitter i mitt gamla 54 liters akvarie för att dom e sjuka. Dom orkar inte simma, bajsar vita ''trådar'' som bajs och dom ligger bara på botten. senare började mina golden mollysarr hugga på mina 2 favvo slöjisar..(i det stora akvariet)
    Vad är det nu dååå tänkte jag och la över dom med dom 4 röda korallplatyna. Slöjisarna så helt normala ut och vad är det för fel?? Och vad är det med mina korallplatyn??
    Sen äter dom inte heller dom tar in maten i munnen och sen spottar ut.
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    #2
    Hej, du måste berätta mer.

    Vattenvärden?
    Salt?
    Mat-hur mycket-hur ofta och vad?
    Temp?
    Växter?
    Vattencirkulation?
    Vattenbyten, hur mycket och hur ofta?
    Hur länge har karet varit igång och hur många bor i karet?

    Vitt bajs är troligen bara ett tecken på att något inte är bra i deras miljö. De flesta sjukdomar uppkommer av att något annat inte är bra. Om de mår bra förövrigt brukar de inte insjukna, då klarar de av lite småsmittor men inte allvarligare grejer som parasiter t ex..
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • ulfand
      • May 2008
      • 111

      #3
      Dom orkar inte simma, bajsar vita ''trådar'' som bajs och dom ligger bara på botten. Sen äter dom inte heller dom tar in maten i munnen och sen spottar ut.[/quote]

      Låter som bukvattensot tycker jag. Vad ger du dem för foder?
      ___________________________________
      720L blivande SA

      Kommentar

      • mandan
        Banned
        • April 2008
        • 210

        #4
        Nej jag har inget salt i.

        Jag har maten ''ichtio vit'' dom i djuraffären rekomenderar det den e lika bra som vanlig mat och lite billigare. Jag ger dom morgon och kväll.

        Jag har bara plastväxter för dom tuggar sönder mina växter.

        Bra vattencirkulation..

        Jag byter en tredje del var 14 dag.

        Jag har haft igång akvariet i ca 3-4 månader och jag har ca 60 fiskar.

        Kommentar

        • Katharina
          • December 2006
          • 4045

          #5
          Jag skulle byta en tredjedel varje vecka om jag hade så mycket fisk i ett så litet kar... Jag tror att de äter upp dina växter för att du ger dem för lite grönt.. Prova med squash lr gurka, färsk som man sätter fast på t ex en gaffel med piggarna neråt.. skär squashskivan halv så att ena sidan blir lättare att äta från.. Låt skivan eller skivorna ligga kvar till dagen därpå så malarna får sitt under natten, sen tror jag inte att du har något kvar att städa undan dagen efter...

          Du skulle absolut försöka med växter igen. Det finns ju lökar också, de är inte så tunna och jag tror inte att de är så goda... Om du börjar ge grönt så kanske de låter växterna vara sedan... Men jag vet att vissa sorter gillar de, prova med en av varje sorts växt och sedan när något funkar så köper du flera.. Då spar man lite pengar... Sjukdomssymtomen tror jag absolut beror på för lite vattenbyten, alltså höga nitratvärden eftersom du inte har några växter som kan leva av "fiskbajset".. Det är ju en symbios mellan växter och fiskar, jag har ett lite "lowtec" kar med lite filterkapacitet och en massa växter.. Jag måste röja för att fisken ska ha någonstans att simma men så mår fiskarna bra också...
          Har man inte växter måste man ju själv ta bort nitratet, alltså byta vatten oftare...
          Senast redigerad av Katharina; 01 August 2008, 16:36.
          Ha dé bäst... Tina

          Kommentar

          • mandan
            Banned
            • April 2008
            • 210

            #6
            Tack såååå jättemycket jag ska testa gurka ikväll Men hur ofta ska man ge det??

            Kommentar

            • Katharina
              • December 2006
              • 4045

              #7
              Ursprungligen postat av mandan
              Tack såååå jättemycket jag ska testa gurka ikväll Men hur ofta ska man ge det??
              Ja, variera lite.. någon eller ett par gånger i veckan kanske.. då har de fått lite grönt, sen behöver de protein och då är det ju bra med frysmat någon eller ett par gånger i veckan och däremellan ger man flingfoder lr nått..
              Jag tror att de gillar squash bättre om du ska handla, alltså inte har hemma... jag tror att den håller bättre också... inte blir dålig lika fort... jag tror att du kan frysa den också och ta fram småbitar men jag inte är inte säker..
              Glöm inte att byta vatten lite oftare också..
              Ha dé bäst... Tina

              Kommentar

              • mandan
                Banned
                • April 2008
                • 210

                #8
                Nedå det ska jag inte glömma.. TACK SÅÅ MYCKET FÖR HJÄLPEN

                Kommentar

                • Katharina
                  • December 2006
                  • 4045

                  #9
                  Så lite... Hoppas det blir bra...
                  Ha dé bäst... Tina

                  Kommentar

                  • empfh
                    • July 2008
                    • 8

                    #10
                    kan man mata slöjstjärtar med gurka också??

                    Kommentar

                    • rödtoppen
                      • June 2006
                      • 3148

                      #11
                      Ursprungligen postat av empfh
                      kan man mata slöjstjärtar med gurka också??
                      de äter väl det mesta
                      / dtoppen /

                      Kommentar

                      Arbetssätt...