Fladdrande vita grejorpå fisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cecilienne
    • February 2007
    • 282

    Fladdrande vita grejorpå fisk

    Gud vad tråkigt. Knappt hade jag postat denna fråga: http://zoopet.com/forum/showthread.php?t=121031 angående en konstig vårta på en tigerbarb, se bild: http://img149.imageshack.us/my.php?i...tapfiskpa7.jpg (som dock uppträder normalt), så får jag syn på en platy som verkar må dåligt. Den verkar hängig och försöker fälla ihop fenor och försöker vara ifred - allmäna sjukdomssymptom alltså.

    Får syn på två vita "prickar" på ena sidan på henne. Eller snarare två "grejor" som står ut. En av dem sitter precis vid fenan, som hon viftar med massor, så man ser att grejen liksom "sitter löst" eller "fladdrar". tänker på att det kanske är någon parasit som sitter fast med munnen och sticker ut från sidan på henne?

    Man tänker ju på vita prick-sjukan, men "fladdrar" verkligen de prickarna såsom denna gör?

    Här har jag tagit en bild på henne: http://img187.imageshack.us/my.php?image=parasitsu2.jpg och jag hoppas att någon känner igen detta.

    Jag önskar verkligen hjälp. Även med tigerbarbens konstiga vårta, och jag undrar om de har något samband - fast de ser ju verkigen inte likadana ut som ni ser, och beter sig inte likadant. Tigerbarben har dessutom haft sin vårta i ett par veckor nästan utan att visa sig sjuklig.

    Jag har skaffat ny fisk, så jag antar att allt skumt som kommit nu har kommit med de nya fiskarna? Tigerbarberna är nya och fem st platys har jag fyllt på med oxå.

    Någon?
    Senast redigerad av cecilienne; 19 July 2008, 20:28.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Vad din barb drabbats av är svårt att avgöra, men det ser ut som en tumör eller vätskefylld böld. Det är inte så mycket du kan göra, antingen ta bort den eller låta den vara tills den antingen blir bättre eller sämre. Skulle den snart se ut att plågas är det lindrigast att ta bort den.
    Det ser ut som din platy inte heller mår så väl, men det kan eventuellt hävas med salt i vattnet, ett par msk salt/100 liter akvarium så ska den förhoppningsvis piggna till.
    Dessa sjukdomar har inget med varandra att göra utan beror säkert på ren tillfällighet.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • cecilienne
      • February 2007
      • 282

      #3
      Kan det vara någon parasit? (på platyn) Någon som vet mer specifikt vad det kan vara?

      Sedan undrar jag om det här med salt. Jag har ju corydoras oxå, och jag har för mig att de är känsliga för salt. Stämmer detta?

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Tigerbarben har en bakterieinfektion som det också blivit svampinfektion i. Om bakterieinfektionen är Columnaris eller Aeromonas vet jag inte, men jag skulle tippa columnaris.

        Platyn vet jag inte. Nån form av parasit eller sjukdom är det (vitaprick? ankarmask? hudmask? tidiga stadier av columnaris?), kan vara läge att i en vecka låta den gå i en tiolitershink där du löst upp två rågade matskedar bordssalt (med eller utan jod, med eller utan klumpningsmede - det spelar ingen roll). Eller behandla med nån väldigt generell medicin, t.ex. General Tonic.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • cecilienne
          • February 2007
          • 282

          #5
          Tack för svar!

          Jag hittade denna länk om columnaris: http://freshaquarium.about.com/cs/di...columnaris.htm Ganska bra och kortfattad info. Står att det oftast drabbar fisk som "have been stressed by such conditions as poor water quality, inadequate diet, or handling and shipping".

          Fisken har ju nyligen kommit till mig. Den har väl gått hos mig i två-tre veckor nu, så visst har den kanske blivit stressad när den transporterades. Jag la ju oxå märke till att det det såg ut som att den hade ett skadat fjäll när den kom till mig. Så där satt sig säkert bakterierna och gottade sig. Tråkigt.

          Sedan det här med vattenvärden. Det har aldrig varit min starka sida. Jag har aldrig lärt mig detta. Jag tog ett vattentest nu precis, med tanke på dessa två fiskar vi diskuterar. Jag vill veta om det är något katastrofalt med mina vattenvärden. Här är resultatet av testet: http://img210.imageshack.us/my.php?i...nvardenck3.jpg Men jag måste nog ha lite hjälp med att läsa av det.

          Jag har skitsvårt att läsa av det tyvärr, men läser ungefär:

          No3= 25-50 ??
          No2=0
          GH=>6d
          KH=0d ??
          pH=6.4 ??

          Här är en mer utförlig presentation av mitt akvarium med dess ytterligare invånare http://tollera.se/?p=39

          Någon som kan hjälpa mig med vattenvärdena med tanke på mina två sjuka fiskar? Några fler tips på kurer och åtgärder? Tack för era tips än så länge
          Senast redigerad av cecilienne; 10 January 2010, 12:13.

          Kommentar

          • cecilienne
            • February 2007
            • 282

            #6
            Såret på tigerbarben ser mycket bättre ut idag! Vad lustigt. Det är som att fisken bekämpat infektionen. Såret har gått ihop liksom och ser mindre ut. Så det är ju bra.

            Vad mindre roligt är att jag avlivade platyn som verkade vara så dålig. Gjorde det istället för att stressa upp fisken med att flytta den till en hink och salta den. Vet inte om den hade hämtat sig faktiskt. Den bara låg på botten och såg döende ut sent igår, så jag tänkte att det lindrigaste vore att avsluta hennes lidande. Det lustiga är att det bara var hon som såg så sjuk ut, men hon kan ju t ex varit gammal oxå.

            Har betraktat akvariet nu ett tag på morgonen, och jag ser att alla fiskar kliar sig mot stenar. Verkar skumt. Är så orolig. Något lurt är det som händer i mitt akvarium.

            Är det ingen som kan hjälpa mig med att säga om vattenvärdena verkar ok? Skrev om dem i ett tidigare inlägg.

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Jag skulle säga du gjorde rätt. Det är möjligt fisken hade hämtat sig, men när den är så dålig är det sällan fisken överlever ens med medicinering. Att sätta den i saltbad hade dessutom bara varit en vild chansning eftersom man inte vet exakt vilken sjukdom den hade.

              Titta på dina övriga fiskar; kan du se några vita prickar på dem, som saltkorn i storlek? Din platy kan ha haft vita prick, det är en mycket smittsam men som tur är också mycket lättbekämpad sjukdom, och vilken zooaffär som helst bör ha flera effektiva mediciner.
              Gör också vatten byten, för den händelse det är något problem med vattenkvaliteten.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • cecilienne
                • February 2007
                • 282

                #8
                Funderade lite på att salta hela karet ändå, dvs om alla fiskar i karet tål salt. Jag var lite fundersam vad gäller corydoras, så jag sökte lite på forumet. Hittade denna tråd: http://zoopet.com/forum/showthread.p...salt+corydoras Var jag förstår råder det delade meningar om huruvida corydoras tål salt. Trodde du att det var en myt, Azur?

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Det är en myt. Det kommer upp med jämna mellanrum, så till slut gjorde jag den här sidan:

                  Där har jag samlat argumenten.

                  Däremot är det inte en myt att växter inte tål salt.

                  Salt är inte heller nån underkur. Salthalter över 1 tusendel dödar vitaprick, men även känsliga växter. Och många bakterier/parasiter är lika tåliga mot salt som fisken är.

                  Du kan gott tillsätta lite salt till akvariet, men förvänta inte underverk.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • cecilienne
                    • February 2007
                    • 282

                    #10
                    Roligt med "mythbusting"

                    Jag tror att jag avvaktar åtgärder med mitt kar. Drabbades kanske av lite förhastad panik igår kväll. Misstänker att det är något underligt som händer i karet, men jag avvaktar som sagt, för att kunna se tydligare symptom innan jag gör något.

                    Kommentar

                    • Lasse
                      • October 2002
                      • 1965

                      #11
                      Jag vill komma med ytterligare en mythbusting - nämligen att det är en stor myt att man överhuvudtaget har någon användning av sticktester - de ger svar som i tillförlitlighet ligger mellan Skanör och Riksgränsen. Använd dropptester istället.

                      MVH Lasse
                      Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                      Kommentar

                      • cecilienne
                        • February 2007
                        • 282

                        #12
                        Nej, jag håller med. Upptäckte att de var enormt svåra att läsa av. Och dessutom var de INTE billiga.

                        Kommentar

                        • Darre
                          • March 2008
                          • 378

                          #13
                          Ursprungligen postat av aelva
                          Har betraktat akvariet nu ett tag på morgonen, och jag ser att alla fiskar kliar sig mot stenar. Verkar skumt. Är så orolig. Något lurt är det som händer i mitt akvarium.
                          Det kan vara så att du har Nitrit i vattnet. Läste att du kör med stickor istället för dropptest.
                          Life´s a fish and then you die...
                          Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane

                          Kommentar

                          • cecilienne
                            • February 2007
                            • 282

                            #14
                            Jag har gjort vattenbyte, och fickarna blev ju pigga och glada. Det blir de ju iofs alltid vid vattenbyte. Tigerbarbens sår verkar läka. Jag avvaktar ytterligare... Hade i lite salt förresten, vet inte om det gjorde någon nytta.

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13129

                              #15
                              Ursprungligen postat av Lasse
                              Jag vill komma med ytterligare en mythbusting - nämligen att det är en stor myt att man överhuvudtaget har någon användning av sticktester - de ger svar som i tillförlitlighet ligger mellan Skanör och Riksgränsen. Använd dropptester istället.

                              MVH Lasse
                              Jag provade ett gång ett multitest sticks och de visade faktiskt precis de värden som vattenverket uppgav... Så jag är lite kluven! sen är det oerhört viktigt hur man hanterar stickorna så de inte utsätts för fukt, ljus mm..
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              Arbetssätt...