Vad är fel. Vi har problem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Blueeys
    • December 2006
    • 27

    Vad är fel. Vi har problem

    Vi har problem med vårt sexkantiga akvarium.
    Det såg bra ut från början, men så börkjade växterna balla ur och bli sämmre och sämmre.
    Sedan dog en del fiskar. Vi har frågat på akvarie affären och där tyckte hon att vi skulle göra en omstart, vilket vi gjort.
    Först verkade det gå bra, men sedan började eländet igen. Har nu kommit på att det enda vi inte bytt ut är skummgummit i pumpen.
    Kan det vara det som spökar.
    Eller är det någon som har nått annat förslag.
    Är ju inte roligt att köpa nya fiskar som dör hela tiden.
    Kvar från det första är malen och några tetror och nån Platy.
    tacksam för svar
    Mvh Ingalill o Peo
  • matte159
    • March 2007
    • 1147

    #2
    Sexkantiga kar är väl oftast ganska höga, så att växterna dör kan kanske ha med belysningen, eller? Jag är lite dålig på sånthär

    Vad är det för fiskar/växter som dör?
    Mvh
    Mathias
    Fotoalbum

    Kommentar

    • Mumin
      • October 2007
      • 3837

      #3
      Det ni ska göra med en gång är att testa vattnet. Ofta är det det som spökar när akvarier år över styr.
      Akvarieaffärer brukar kunna testa vatten, men använder de stickor är det ingen idé för de är inte särskilt pålitliga alls.
      Dropptester är det som man bör använda för att få pålitliga resultat.
      I första hand nitrit och pH.

      Hur stort är akvariet och hur ofta gör ni vattenbyte?
      När ni nu har gjort en omstart (antar att ni har gjort rent alltihop) så är risken för nitrit mycket stor. Detta därför att de goda nitritätande bakterierna är bortstädade. Få fiskar och mycket sparsam matning är receptet för att få igång akvariet på rätt sätt. byt absolut inte ut skumgummit, som jag antar är vad ni kallar filtermaterialet. Det är där bakterierna finns.
      Hur stor pump har ni, och vilken belysning?

      Det kan nog också ge er att och annat matnyttigt tips om ni surfar runt bland trådarna i "mitt första akvarium"där finns otroligt mycket nyttig information.
      För mycket är inte nog!
      Jag VILL ha en Elefantofon!!

      Kommentar

      • gizmogirl
        • August 2006
        • 2214

        #4
        Har ni kollat vattenvärdena? nitrit kan vara en orsak till att fiskarna dör.Hur länge har det varit i gång?

        Kommentar

        • Blueeys
          • December 2006
          • 27

          #5
          Akvariet är 54 l och vi gör rent ca var tredje vecka då jag tappar ur ca en hink vatten.
          Ljuset är små lampor i den sorten.
          Pumpen kommer jag inte ihåg vad den heter, vi fick köpa en större för den som följde med akvariet var för liten.
          Är kanske lika bra at vi inte köper några nya fiskar på ett tag. De får mat ca varannan dag. Hur sällan ska det vara för att vattnet ska hämta sig?

          Får fråga på affären om hon kan testa vattnet, det är en liten affär vi handlar i.
          och så ska vi inte ta bort filtret.

          Jo vi gjorde rent alltihopa när vi gjorde omstarten.

          Kommentar

          • Blueeys
            • December 2006
            • 27

            #6
            Är ca 40 cm högt så det är ju inte så mycket. Dessutom har ju växterna varit stora innan det började krångla.

            Kommer inte ihåg vad växten heter men den har kånga blad och när den mådde bra växte den som ogräs, det var en liten djungel i akvariet. Nu blir de bruna o trådar sig.

            Det är lite olika fiskar som dött.
            Slöjfiskarna har döt ut en efter en, sen så skaffade vi nya de dog de också.
            Men det gick ju bra ca ett år innand et började krångla. Sedan så köpte sambon 4 svara fantom Tetror i fredags de sista dog natt till igår, så de var inte lång livade.
            Vi har blivit av med en brun sådan också och nån Platy,Pansarmalar och neon tera.

            Kommentar

            • Blueeys
              • December 2006
              • 27

              #7
              Har inte kollat vatten värdena, måste erkänna att vi inte vet hur man gör.

              Det har varit igång ca 2 år och problemet började för några månader sedan.

              Hur fixar man nítrit problem?

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13129

                #8
                Ursprungligen postat av Blueeys
                Har inte kollat vatten värdena, måste erkänna att vi inte vet hur man gör.

                Det har varit igång ca 2 år och problemet började för några månader sedan.

                Hur fixar man nítrit problem?
                jag kan inte svara på varför det funkade förut men man ska veta att har man stora eller många fiskar så krävs det ordentlig filtrering och för att höfta till så klarar ett aquael 1+ att biologiskt rena avfallet från ca: 3-4 platy eller 8-10 neontetra och slöjstjärtar kan man glömma! det enda sättet att slippa nitrit är just att ha ett tillräckligt filter! Mitt råd till dig för att få akvariet att funka är att ha ett få antal små fiskar och mata sparsamt! för att få växterna att må bra krävs ett bättre ljus, glödlampor är inte en bra ljuskälla för växter! hoppas du får ordning på karet
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Gaffel
                  • December 2007
                  • 6200

                  #9
                  Jag tänker inte sia om vad problemet(n) kan vara eftersom jag anser att grundförutsättningen för en stabil fungerande miljö inte finns i ert akvarium.

                  Skillnaden mellan att skaffa ett akvarium och att ha det som hobby och att vilja ha det som en rofylld prydnadsdetalj i sin lägenhet är stor och även om de flesta som fastnat i hobbyn skaffade sitt första akvarium just för att det var en snygg inredningsdetalj så hamnade fokus till sist på att ge fiskarna optimerade livsbetingelser.

                  Om jag får vända på lite av det ni skrivit och istället för att använda ord som slöjfisk (slöjstjärt?) och svart fantomtetra (klicka på länkarna så ser ni kanske lite av ert problem) och istället använda mig av ord som kattungar eller hundvalpar.

                  Säg mig den djurägare som genast springer till zooaffären och köper en ny kull kattungar när den tidigare kullen dött som flugor av en för ägaren okänd sjukdom?

                  Du ska få lite att arbeta med men först några allmäna råd, för det första så vet vi nu storleken på ert akvarium och 54 liter vatten är svårt att hålla balanserat, en liten övermatning eller en eller två fiskar för mycket och så är problemen igång.

                  Till 54 liter skulle jag rekommendera ett påhängsfilter, en lite dyrare ljusramp och räkor, titta runt bland räklingnördarnas projekt så kommer ni att hitta riktiga design pärlor som skulle kunna pryda vilken kalsong-designers hem som helst.

                  Tänk också på att med optimerade livsbetingelser så kommer fiskar och växter att ge valuta i form av just det som man kanske eftersträvade från allra första början, en vacker och rofylld prydnadsdetalj i hemmet.
                  Life's a bitch and then you die..
                  "I might be right handed but im always left-winged"
                  Skriv på!

                  Kommentar

                  • Raggsockan
                    • April 2007
                    • 644

                    #10
                    Jag tycker att vattenbytet är lite väl långt ifrån varandra. Och dessutom bara en hink.

                    Kommentar

                    • Blueeys
                      • December 2006
                      • 27

                      #11
                      Kanske inte är bra med glöd lampor. Men akvariet är gjort på det viset.
                      Det lustiga är ju att vii haft Slöjstjärtar tidigre i ca ett år utan problem.
                      Dessutom var det inga problem med växterna innan heller. Det såg ut som en djungel i akvariet.

                      Kommentar

                      • Blueeys
                        • December 2006
                        • 27

                        #12
                        Vi har aldrig BARA tänk på akvariet som en inrednings detalj. Och om man frågar på ett vänligt sätt, så förväntar man sig inte att få ett svar som detta. Att likna med att gå till affären och köpa nya kattungar är väl ändå att ta i, tycker du inte det.?
                        Det begriper väl de flesta att det inte fungerar på det sättet.
                        Jag tycker at detta svar är oförskämmt i allra högsta grad.
                        Jag har varit farsinerad av akvarium i många år, men har inte blivit av. Nu har vi två stycken, det andra kom till efter att vi fått yngel i det första. Och eftersom vi var rädda för att de andra skulle äta upp de små och yngelboxen tog lite väl stor plats så skaffade vi ett till. Tycker du fortfarande at det låter som vi inte bryr oss om fiskarna?????
                        Några räkor vill vi inte ha. Och vad ljuset anbelangar så tycker man ju at det är väldigt märkligt at ljuset plötsligt skulle blivit så fruktansvärt dåligt.
                        Det funkade ju bara innan, växterna var skit stora ch det såg ut som en djungel.
                        Så jag tror ju att något måste hännt.

                        Men istället för at sitta hr och lyssna på oförskämd heer kanske jag skulle ringa en komois som tidigare haft ett akvarium i badkars storlek. kanske han ve nått bra. Och an är dessutom trevlig.
                        Inte ett Bror duktig svar från någon som ska göra sig viktig och förlöjliga oss som inte kan så mycket. Detta är verkligen inget jag förväntat mig från en seriös sida som denna verkar vara. Jag är verkligen besviken............................

                        Kommentar

                        • Blueeys
                          • December 2006
                          • 27

                          #13
                          Det låter olika vem man pratar med. I Zoo butiken Karlsatad som vi pratade med sist så tyckte de att vi bytte för mycket vatten. I vår butik här i stan sa hon att det var lagom mycket.
                          Det har dessutom fungerat bra innan. Så jag har svårt att tro att mängden skulle vara problemet. Det är möjligt att vi kke ska byta oftare. Vilket vi inte gjorde när det fungerade. Men har läst lite på nätet om nitrit förgiftning. Och ska nu traska in i rummet och göra rent akvariet så blir det kke bättre.

                          Kommentar

                          • Gaffel
                            • December 2007
                            • 6200

                            #14
                            Ledsen om du blev stött och känner dig anklagad, om du läser mitt inlägg en gång till så kanske det klarnar.

                            Ps, ett badkar brukar innehålla mellan 150-200 liter vatten, inga gigantiska mängder alltså utan en normal storlek på ett sällskapsakvarium..
                            Life's a bitch and then you die..
                            "I might be right handed but im always left-winged"
                            Skriv på!

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #15
                              Det går inte att ange exakt vad som är fel när man har ett akvarium.
                              Du har inte angett några värden som om du har nitrit, vilket pH och Kh du har.
                              Du byter nog väl lite vatten, men om du matar försiktigt och har många snabbväxande växter i akvariet så kan det mycket väl räcka.
                              Så hur mycket vatten som skall bytas beror till stor del på vilka och hur många växter du har.
                              Vore intressant att få svar på dom frågorna.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...