Malar dör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Malar dör

    Alla malar dör, vad är det för fel?

    Detta har pågått under ett halvårs tid. Alla andra fiskar mår bra. Även nya som jag köpt under tiden. Neontetror och mosaikgurami. Fiskar som funnits tidigare mår också bra. Har en gurami som är 4 år. Däremot har en gammal praktbotia ca (3år) dött. Det började med att de två första siamensismalarna dog. De hade varit i akvariet från början (3,5 år). Sen köpte jag två nya som dog inom 10 dagar. Därefter provade jag en vanlig algätare, dog efter några dagar. Sen en siamensis till, överlevde 1 dag. Och nu en siamensis igen. Den levde 2 dagar.

    Jag har under denna tid även tagit med ett vattenprov till affären. Han gjorde 5-6 olika tester, alla visade normalt tillstånd.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Hur har du det med syresättningen i karet?
    Vattenbyten?
    Hur stort kar?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      100 L. En pump med filter nere i akvariet, som gör att allt rör sig och cirkulerar i vattnet och ytvattnet rör sig. Byter 20 L vatten, lite då och då. Inget nytt har tillkommit eller förändrats i akvariet. Jag sköter det som jag gjort hela tiden.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Om jag hade de problemen som du har/haft, så finns det några olika saker som man kan prova och se om det hjälper.
        * Vattenbyte en gång i veckan, ca 30%.
        * rengörning av pumpens filter om det är dåligt flöde på denna
        * inte köpa ny fisk på ett tag, utan vänta och se om det lugnar ner sig
        * slamsuga om det finns behov

        Att guramina inte mår dåligt kan bero på att de inte är lika känsliga för dåligt vatten eller syrebrist eftersom de tar syre direkt från luften. Att tetrorna heller inte dör kan även det bero på att de lättare kan hämta mer syrerikt vatten vid ytan än vad algätarna, siameserna och botian kan göra.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        Arbetssätt...