min guppy hona beter sig inte normalt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gina
    • May 2008
    • 41

    min guppy hona beter sig inte normalt

    allt började med att jag flyttade min andra guppyhona till yngel buren. allt var som det skulle men ca 2 veckor senare slutade min andra guppy hona att äta. Jag flyttade då in henne till den dräktiga för att se om hon började äta igen( kanske hon kännt sig ensam)
    hon åt inte riktigt då heller men sen jag släppt ut de båda så simmar hon knappast något, halva kroppen bara hänger och bakfenan är inte blå längre, den typ... bara hänger... och hon äter inte och bajsar inte. när jag haft henne i yngel buren så lägger jag i mat till henne och det kan ta flera timmar innan hon äter upp det. Ibland simmar hon bara upp och kollar vad det är.


    Kan någon berätta vad det är som är fel på min guppy? jag tycker inte om att se henne sådär och vill bara att hon ska bli frisk- Men hon dör inte så något måste hon i alla fall äta

  • cikliden2
    • January 2005
    • 434

    #2
    Jag är ingen expert men det låter nästan som förlamning eller dyl.?

    Kommentar

    • Nina82
      • January 2008
      • 6610

      #3
      Låter som torpedsjukan som verkar drabba Guppy lättare än andra.
      Har du kollat vattenvärdena?
      Hur länge har akvariet varit igång?
      Hur stort är akvariet och hur ofta gör du vattenbyte?
      12L 12L 24L 24L 24L 24L
      38L 54L 54L 63L 450L

      Kommentar

      • Gina
        • May 2008
        • 41

        #4
        Ursprungligen postat av Nina82
        Låter som torpedsjukan som verkar drabba Guppy lättare än andra.
        Har du kollat vattenvärdena?
        Hur länge har akvariet varit igång?
        Hur stort är akvariet och hur ofta gör du vattenbyte?
        vattenvärdet är som det ska, jag har haft akvariet i ca 2 månader och byter vatten varannan vecka och 63 liter

        Kommentar

        • Nina82
          • January 2008
          • 6610

          #5
          Guppy är de enda fiskarna hos oss som helt plötsligt kan ligga döda utan att ha visat minsta symptom så detta kan egentligen bero på vad som helst.
          Ibland har man otur och får fatt i en som redan passerat bäst före datumet eller är väldigt nära eftersom de inte blir speciellt gamla.
          Hoppas att det inte är någon smittsam sjukdom din Guppy bär på och Lycka till med de andra fiskarna

          Tillägger att Guppyhonor kan dö under eller direkt efter att hon fött yngel.. Kan kanske bero på nått sånt??
          12L 12L 24L 24L 24L 24L
          38L 54L 54L 63L 450L

          Kommentar

          • Gina
            • May 2008
            • 41

            #6
            men det kan inte bero på att hon fött yngel. Hon lever ju fortfarande:S
            Men hon har ingen synlig sjukdom så om hon inte blir bättre är det v'l ingen ide att ha kvar henne?:S

            Kommentar

            Arbetssätt...