Blir magra, flämtar och dör

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cikliden2
    • January 2005
    • 434

Blir magra, flämtar och dör

Jag har problem i ett av mina akvarium och har haft det sedan länge tillbaka. I förra omgången så använde jag medicin mot bakterier precis efter anvisningar och fick avliva alla mina fiskar då ingen såg riktigt kry ut:-(
    Sedan har jag märkt att nu efter ett halvår är det dags igen i samma akvarium. Mina platyn blir smala men äter litegrann, lägger sig flämtande på botten och dör. Det är ingen nitrit i vattnet och jag matar lite varje dag med varierat foder, gör rent en gång i veckan ca 30% m.m
    Tycker ni att jag ska ge bakteriell medicin igen? Synd att ta död på alla bra bakterierna bara, växterna kan väl gå kvar i akvariumet?
    Glömde tillägga att alla mina äppelsnäckor har dött!
    De är inte luddiga, uppblåsta, trasiga eller prickiga fjäll på kroppen.
  • cikliden2
    • January 2005
    • 434

Jag har haft i lite ektozonsalt i akvariumet vid varje delvattenbyte. Har två scalarer, tre platyn och gibbiceps nu och det är på 225.

Kommentar

• cikliden2
      • January 2005
      • 434

ingen?:-(

Kommentar

• åheim
        • April 2006
        • 13197

avmagring får mig osökt in på parasiter, tarmflagellater är en parasit och den finns ofta naturligt i fiskens tarmsystem Men vid utfodring med fel foder, stressande miljö, dåligt vatten eller någon annan faktor som försvagar fisken så kan dessa parasiter växa explosionsartat och stjäl näring från fisken som då svälter! Vad matar du med? och vilken filtrering har du?
        Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• ansjo
          • November 2005
          • 29967

Är det bara platyna som ser ut på det här viset?
          /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• cikliden2
            • January 2005
            • 434

Ursprungligen postat av ansjo
            Är det bara platyna som ser ut på det här viset?
            Ja vad jag kan minnas nu, de kommer från två olika ställen. Har haft en scalar men den blev mobbad av de andra som hackade på den så till slut kunde den inte simma:-(

Jag ger två olika torrfoder som ej är äldre än två månader, svarta mygglarver, squash som får ligga i ca ett dygn ungefär en gång i veckan. Tillsätter lite vattenberedningsmedel Aqua Safe varje vecka då jag byter vatten + Pmdd. Har ingen Co2.
            Förstår inte vad som kan vara fel. Har testat dropptest för att se om det var Nitrit men det var det inte. Posthornsnäckornas skal i det karet är också helt vita...skumt!

Kommentar

• ansjo
              • November 2005
              • 29967

När ungfödarna drabbas, blir de smalare och smalare, äter dåligt och simmar med svajande kropp?
              Sedan blir de orkeslösa så de ligger ofta på botten eller ett blad och har även insjunkna magar?
              /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• cikliden2
                • January 2005
                • 434

När ungfödarna drabbas, blir de smalare och smalare, äter dåligt och simmar med svajande kropp?
                Sedan blir de orkeslösa så de ligger ofta på botten eller ett blad och har även insjunkna magar?

Ja det stämmer ganska bra faktiskt...vad är det??

Kommentar

• cikliden2
                  • January 2005
                  • 434

Hur får jag bukt med problemet?

Kommentar

• ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

Det låter som om de drabbats av torpedsjukan, något som ungfödare ganska lätt får. Om det beror på avel eller inre tarmsjukdom eller vad det nu kan vara, har jag inte en aning om och personligen har jag aldrig lyckats bota en fisk som fått detta.
                    Man kan se i ganska god tid vad som är på gång med fisken och jag har provat att salta i karet och fisken har blivit bättre ett tag för att sedan återgå till sjukdomen och till slut dö.
                    /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• cikliden2
                      • January 2005
                      • 434

Det låter som om de drabbats av torpedsjukan, något som ungfödare ganska lätt får. Om det beror på avel eller inre tarmsjukdom eller vad det nu kan vara, har jag inte en aning om och personligen har jag aldrig lyckats bota en fisk som fått detta.
                      Man kan se i ganska god tid vad som är på gång med fisken och jag har provat att salta i karet och fisken har blivit bättre ett tag för att sedan återgå till sjukdomen och till slut dö.
                      Jag tar alltid bort de fiskar som ser misstänkta ut även om dte tar emot men det är inte inavel för jag har köpt från olika stammar. Jag köper alltid friska och välmående fiskar , som det ser ut i affären eller från odlaren men så blir de sjuka efter ett tag. Jag har bra pump och försöker göra allt rätt och så blir det såhär:-(.
                      Hur ska jag nu göra? Är det "bara" att ta bort misstänkta fiskar ( jag har inga kvar nu i akvariumet som ser konstiga ut) och fortsätta som vanligt? Kan jag införskaffa nya fiskar för jag har så lite nu i det akvariumet?
                      Kan jag föra över de platyna som finns kvar i det akvariumet till mitt andra friska akvarium eller är det dumt?

Kommentar

• cikliden2
                        • January 2005
                        • 434

Jag koppar alltid in de också som man ska, fast kan de bli stressade av för stark cirkulation i vattnet? Av scalarerna?

Kommentar

• ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

Det är lite det jag menar, det finns inte så mycket att göra åt saken då de blir dåliga, och orsaken att de skulle få detta pga misskötsel eller stress kan jag lova att det inte är.
                          Ofta ser man detta på individer som är lite äldre, men det drabbar även yngre fisk. Vad jag erfarit är om det är mycket fisk i karet så kan det komma lättare på fler fiskar, men är det färre fisk i karet är det oftast bara någon som får det.
                          Jag har Endlers guppy i ett kar och mig veterligt har jag bara sett detta någon gång, och varför kan man undra.

Vill du så är det bara att fylla på med ny fisk i karet, men att detta händer igen kan jag nästan tyvärr lova...
                          /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• cikliden2
                            • January 2005
                            • 434

Det är lite det jag menar, det finns inte så mycket att göra åt saken då de blir dåliga, och orsaken att de skulle få detta pga misskötsel eller stress kan jag lova att det inte är.
                            Ofta ser man detta på individer som är lite äldre, men det drabbar även yngre fisk. Vad jag erfarit är om det är mycket fisk i karet så kan det komma lättare på fler fiskar, men är det färre fisk i karet är det oftast bara någon som får det.
                            Jag har Endlers guppy i ett kar och mig veterligt har jag bara sett detta någon gång, och varför kan man undra.

Vill du så är det bara att fylla på med ny fisk i karet, men att detta händer igen kan jag nästan tyvärr lova...

Usch vad tråkigt att det är så vanligt bland uppfödare. Blir ju dyrt i längden att bara fylla på. Inte undra på att många tycker att ungfödare är i så dåligt skick osv.
                            Hm jag ska nog bara i det karet nu ha mina scalerer och nyckelhålsciklider.Så har jag mina ungfödare (guppies) i mitt andra akvarium. men då vet jag att det inte går att bota utan att det bara är att ta bort de som ser misstänkta ut.

TACK Ansjo för dina kloka svar!!!!!!

Kommentar

• ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

Att det inte går att bota vågar jag inte svära på, men som sagt har jag inte lyckats så bra med mina försök att förlänga livet på de fiskar som drabbats av detta.
                              /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

Arbetssätt...