Sjuk Palettciklid med yngel.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Haren
    • July 2008
    • 14

    Sjuk Palettciklid med yngel.

    Hej!
    Jag har fått palettciklidyngel. Hannen verkade inte särskilt aktiv och jag har nu märkt att han troligtvis är sjuk. Han är blek och tjock, dessutom är hans mun sned. Honan får sköta allt jobb med ynglen. Kan hon göra det själv och ska jag ta bort hannen från akvariet.
    Jag har ett 250 lit och gör vattenbyten varje vecka. Jag köpte fiskarna för bara drygt 2 veckor sedan.
    Vore tacksam om ngn ville svara snabbt så inte andra fiskar blir smittade.
    Tack.
    ...................????????
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Jag skulle flyttat hanen om jag vore du till ett karantänskar eller liknande. Honan kommer klara sig utmärkt och risken för smittor är ju mindre.

    Sen kommer ju problemen som hanen har. Kan tyvärr inte säga vad han lider av utan separera hanen nu direkt och invänta vad de andra här på zoopet har att säga
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Haren
      • July 2008
      • 14

      #3
      Tack Nina,
      Jag har tyvärr inget extra kar, det får bli en hink så länge. Nu åker vi bort i 3 dgr så vi får se om han har överlevt när vi kommer hem. Synd på en så fin hanne..
      Senast redigerad av Haren; 08 July 2008, 19:44.
      ...................????????

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Ursprungligen postat av Haren
        Tack Nina,
        Jag har tyvärr inget extra kar, det får bli en hink så länge. Nu åker vi bort i 3 dgr så vi får se om han har överlevt när vi kommer hem. Synd på en så fin hanne..
        Försök få fatt i en luftpump åt honom innan ni sticker och se till att inget solljus står på så vattnet blir för varmt.
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • Wermland
          • September 2006
          • 112

          #5
          Se även till att..

          honan har svag nattbelysning mtp yngelskötseln.
          Du klarar fler yngel på det sättet.
          K.

          Kommentar

          • Haren
            • July 2008
            • 14

            #6
            Uppsväld mage och häftig andning, vad är det??

            Hannen dog tyvärr dagen efter. Dessutom har jag tagit ut en kakkadua-ciklid också med uppsvälld mage och häftig andning som dog. Idag har jag fått ta ut ännu en palettciklid med samma symptom och samtidigt har jag noterat en fjärlisciklid som heller inte verkar pigg, tyvärr har jag nog fått ngn sjukdom i akvariumet. Undrar bara vad det kan vara??
            Finns det någon som vet...........
            ...................????????

            Kommentar

            • Gaffel
              • December 2007
              • 6200

              #7
              Är akvariet uppstartat för 2 veckor sedan?
              Är fiskarnas fjäll lite utåtstående?
              I så fall, beskriv uppstartnings processen samt all teknik(allt med elektrisk sladd, märke på pumpar, osv)
              Antal fiskar, växter, rubbet.

              Hur är temperaturen, finns det bra kräm i pumparna så att det bildas bra ytvattencirkulation?
              Life's a bitch and then you die..
              "I might be right handed but im always left-winged"
              Skriv på!

              Kommentar

              • Haren
                • July 2008
                • 14

                #8
                Hej
                Akvariumet är på 250 lit och startades upp för drygt 1 månad sedan. Fjällen tycker jag inte är utåtstående. Jag startade upp det med ett Eheims ytterfilter med ny sand och ny rot. Växter tog jag ifrån mitt tidigare akvarium (100 lit). Jag väntade i ca 5 dgr innan jag la i fiskarna. Jag hade 10 rosentetra resterande fiskar köpte jag nya. Jag började med 6 st fjäilsciklider och väntade ytterligare 1,5 vecka och köpte då 4 st palettciklider, 4 st kakkaduaciklider och 20 st neontetra. Jag har gjort 1/3 vattenbyte varje vecka men ännu ej gjort rent filtret. Vattnet har pH 7.0 och ligger är relativt mjukt (5-10), temperaturen är 27 grader.
                ...................????????

                Kommentar

                • Gaffel
                  • December 2007
                  • 6200

                  #9
                  Varför dom är uppsvällda kan jag inte svara på men nu är det lika bra att köra på med standardlösningen.

                  Gör INTE rent filtret(vilken modell?) om inte filtrets hastighet avtagit märkbart, om du kör strilrör så se till att strålarna bryter vattenytan så att cirkulation bildas.

                  Dunka i dubbeldos(minst)med nitrivec varje dag(kör det som står på flaskan för uppstart) och dra ner matningen till varannan/var tredje dag.(hur mycket matar du nu och med vad?)

                  Se gärna till att akvarievattnet inte är för varmt(vilken temperatur är det på nu?)

                  Vilka växter vilken belysning?

                  Kan du lägga upp lite bilder på akvariet och fiskarna?

                  I mitt tycke är det lite mycket fisk lite väl fort i ett så nystartat akvarium men varför fiskarna svullnar upp kan jag inte gissa mig till här och nu, kan vara en tarmparasit, förstoppning men även mycket annat.

                  Att du inte gjort rent filtret är helt rätt men varför du kört på med vattenbyten under uppstarten är inte riktigt rätt väg att gå.
                  Life's a bitch and then you die..
                  "I might be right handed but im always left-winged"
                  Skriv på!

                  Kommentar

                  • Haren
                    • July 2008
                    • 14

                    #10
                    Hej!
                    Har försökt svara 2 ggr nu men kastas ut.......

                    Tack för dina svar.
                    Jag håller med om att jag la i för många fiskar på för kort tid. Tyvärr hade jag fått vänta på akvariumet i 6 månder pga att jag fick 5 st med sprickor i....helt otroligt, så när jag väl fick det var jag nog för ihärdig och förväntansfull.
                    Jag har trott att jag skulle göra jämna vattenbyten och det första gjorde jag inte förrän efter 2 V och då med 1/3 vatten. Dessutom har jag läst att Fjärilsciklider är särskilt känsliga om de inte får vattenbytena.
                    Temperaturen är 27 grader och jag har ett ytterfilter Eheim 2236 för 300 lit som har en väl fungerande cirkulation på vattenytan. Röret ligger ca 1,5 cm under vattennivån.
                    Rampen är en dubbelramp där det finns möjlighet att släcka det ena lysröret, vilket jag brukar göra rätt ofta eftersom det ger ett behagligt ljus. Lysrören heter pro ngt ?? och de köpte jag separat och fick dem rekommenderade av affärsinnehavaren.
                    När det gäller växterna är jag också dålig på vad de heter, jag har ca 6 olika sorter med varierande storlek både på blad och höjd.
                    Jag brukar mata fiskarna 2 ggr om dagen med varierat foder, flingor, granulat och frysta mygglarver.

                    Det bör kanske nämnas att jag tycker att vattnet är något gult. Jag tror att det beror på den stora roten som jag har i akvariumet. Innan jag la i den hade jag den dock i vatten i ett dygn och skrubbade den endast med vatten för att den inte skulle "fälla" så mkt.
                    Själv har jag bara haft akvarium i 1,5 år och anser mig som ny...det finns mycket att lära och och det är väldigt intressant. Mitt mål är att få ett väl fungerande akvarium med en så naturlig miljö som möjligt för fiskarna. Jag läser mkt via nätet.

                    Jag lägger gärna in en bild på akvariumet men hur gör jag??
                    ...................????????

                    Kommentar

                    • Gaffel
                      • December 2007
                      • 6200

                      #11
                      Cirkulationen är alldeles för låg, med eccons 600 liter per timme är du med den belastningen riktigt i underkant, se till att strilröret om det är ett sådant du har är riktat uppåt så att det drar runt vattnet maximalt.

                      Försök sänka temperaturen någon grad och lås in maten, en gång varannan dag max och ös i nitrivec NU!

                      Bilder!
                      Life's a bitch and then you die..
                      "I might be right handed but im always left-winged"
                      Skriv på!

                      Kommentar

                      • Haren
                        • July 2008
                        • 14

                        #12
                        Konstigt att cirkulationen skulle vara för låg. Jag köpte ju det nytt tillsammans med akvariumet och pumpen är för akvarium upp till 300 liter. Han jag köpte det av är dessutom är välidigt duktig akvarist och säljer endast akvarium med egen uppfödning, han borde väl vet att det skulle passa?
                        Cirkulationen är god....det märks när jag lägger i maten.
                        Borde kanske utsuget vara ovanför vattenytan istället?

                        Jag följer ditt råd och lägger i nitrivec samt matar varannan dag istället.
                        Tack för tipsen.
                        ...................????????

                        Kommentar

                        • Gaffel
                          • December 2007
                          • 6200

                          #13
                          Nu reagerar du som om jag skällt på dig..

                          Jag skulle antagligen klara av att hålla ett femtontal fullvuxna guldfiskar i mitt 300 liters med den genomströmmning av 2300 liter i timmen som det akvariet har men icke.

                          Om du hade berättat för honom att du skulle dunka i 45 fiskar i ett 250 så hade han sålt en 2028 till dig.

                          Har du strilrör?

                          Sänk temperaturen till 25-26C och lägg gärna ut lite bilder.

                          Palettciklid
                          Kakaduaciklid
                          Fjärilciklid
                          Rosentetra
                          Neontetra
                          Life's a bitch and then you die..
                          "I might be right handed but im always left-winged"
                          Skriv på!

                          Kommentar

                          • Haren
                            • July 2008
                            • 14

                            #14
                            Hej, det är möjligt att jag har för många fiskar men jag har räknat vad varje fisk behöver per liter i förhållande till storlek.
                            Jag har inte strilrör utan ett vanligt rör kopplat till en slang.
                            Jag har sänkt temperaturen till 26 grader. Mina palettciklidyngel verka trivas bra.

                            Jag tycker absolut inte att du har skällt på mig.....ledsen om det verkade så, jag är bara tacksam för dina tips.

                            Tyvärr vet jag inte hur jag lägger ut bilder eftersom jag inte är gold-medlem.
                            ...................????????

                            Kommentar

                            • Simon--B
                              • May 2008
                              • 720

                              #15
                              När du ska lägga ut bilder och inte är gold medlem kan du kanske skaffa bilddagboken.se eller någon annan sida där man kan lägga in foton och sedan länka dem hit Mvh Simon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...