Black Molly...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Darre
    • March 2008
    • 378

    Black Molly...

    Tjaba,
    Såg idag vid matningen att den minsta mollyn jag har (en hane) ville inte äta. Han brydde sig inte om maten alls. När jag tittade på han så såg jag att hela hans kropp var lite "grå" aktig speciellt när han visade sig i vissa vinklar mot ljuset.

    Läste på waterlifes hemsida att det är förmodligen deras MYXAZIN som jag skulle kunna använda mot just det (enligt mig verkar det vara just den beskrivningen).

    Då har jag en fråga: Är det någon som vet ifall Waterlife's MYXAZIN är bakterie dödande medel alltså om jag kommer ta död på mina "goda" bakterier?

    Vattenvärden just nu:
    NO2 = 0
    NO3 = 10
    PH = 6,5

    Ph:t blev så efter att jag slängde in en mangrove rot. Har just nu salt i karet ifall det skulle hjälpa så att säga.

    Tacksam för svar / Darek
    Life´s a fish and then you die...
    Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane
  • Darre
    • March 2008
    • 378

    #2
    Verkar som ingen vet det Läste på en engels sida följande: "Safe for filters".
    Ska man tolka det som att det är riktat mot bakterier eller att den inte skadar själva mekaniken i filtret?
    Life´s a fish and then you die...
    Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Kör bara med salt och se om fisken blir bättre och börjar äta.
      Att fisken ser lite vitare ut i vissa vinklar är helt normalt, men ser du att den är vitaktig när fisken har bredsidan till så är det en annan femma.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Darre
        • March 2008
        • 378

        #4
        Ursprungligen postat av ansjo
        Kör bara med salt och se om fisken blir bättre och börjar äta.
        Att fisken ser lite vitare ut i vissa vinklar är helt normalt, men ser du att den är vitaktig när fisken har bredsidan till så är det en annan femma.
        Mmm.... exakt min tanke oxå däremot igår kväll fick karet en dos av Protozin (stavning) och salt. Idag på morgonen så har fisken börjat simma och såg lika slank ut som förr. Var även i zoo butiken för att rådfråga och fick veta att medicinen jag var ute efter inte var bakteriedödande. Så imorgon kväll när jag kommer hem ska jag kolla om fisken mår bra och lever. Är inte hemma fram till dess.
        Tack Ansjo för att du tog dig tid
        Life´s a fish and then you die...
        Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Det är ingen fara, skriv gärna hur det går.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Darre
            • March 2008
            • 378

            #6
            Ursprungligen postat av ansjo
            Det är ingen fara, skriv gärna hur det går.
            Den mår så mycket bättre nu. Jag vet inte vad det var men fisken simmar på som annars och äter som bara den. Allt verkar vara bra igen. Undrar bara vad det var
            Life´s a fish and then you die...
            Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Nej, det är mer eller mindre omöjligt att säga vad det var, men du får se det från den ljusa sidan nu när fisken är "normal" igen.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Darre
                • March 2008
                • 378

                #8
                Ursprungligen postat av ansjo
                Nej, det är mer eller mindre omöjligt att säga vad det var, men du får se det från den ljusa sidan nu när fisken är "normal" igen.
                Yes, och det är skönt faktiskt, men man skulle ändå vilja veta hehehe

                Du förresten... sover du aldrig?

                /Darek
                Life´s a fish and then you die...
                Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Sova kan man göra när man blir gammal.
                  Skämt åsido, jag jobbar skift och har tillgång till dator på jobbet och har vi det lugnt kan man spana in här.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Darre
                    • March 2008
                    • 378

                    #10
                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Sova kan man göra när man blir gammal.
                    Skämt åsido, jag jobbar skift och har tillgång till dator på jobbet och har vi det lugnt kan man spana in här.
                    Aaa oki jag förstår... däremot så tror jag att zoopet.com har problem med klockan. Kom till jobbet 10.00. 10.07 eller nått skrev jag ett inlägg, när man inte loggar in för att kolla runt så står det att jag skrev en timme tidigare, då var jag i duschen
                    Life´s a fish and then you die...
                    Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Då skulle jag tippa på att du inte har ställt in klockan rätt på Zoopet. Kollar du längre ner på tex. denna sidan ser du att det står "Alla tider är GMT +2. Klockan är nu XX:XX." och gör det inte det så får du ställa in tiden.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Darre
                        • March 2008
                        • 378

                        #12
                        Kan man ställa in tiden även om man inte är inloggad?? När jag ÄR inloggad så är tiden rätt men inte annars.
                        Life´s a fish and then you die...
                        Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane

                        Kommentar

                        • QardinalE

                          #13
                          Ursprungligen postat av Darre
                          Kan man ställa in tiden även om man inte är inloggad?? När jag ÄR inloggad så är tiden rätt men inte annars.
                          Nix det kan du inte, är du inte inloggad visar den endast GMT +1 eftersom Zoopet inte vet varifrån du loggar in Sverige eller Japan. När du sen loggar in så kan det läsa av det som behövs och i dagsläget med sommartid och så blir det GMT +2. Och då får du rätt tidsangivelse.

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13129

                            #14
                            Ursprungligen postat av Darre
                            Den mår så mycket bättre nu. Jag vet inte vad det var men fisken simmar på som annars och äter som bara den. Allt verkar vara bra igen. Undrar bara vad det var
                            Antagligen en aggressiv bakterietillväxt i slemhuden och då blir fisken "grå" och passiv detta har jag effektivt behandlat med endast tillsats av salt och en temperaturhöjning och tillfrisknandet brukar gå väldigt fort så medecin kan man avvakta med!
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • Darre
                              • March 2008
                              • 378

                              #15
                              Ursprungligen postat av åheim
                              Antagligen en aggressiv bakterietillväxt i slemhuden och då blir fisken "grå" och passiv detta har jag effektivt behandlat med endast tillsats av salt och en temperaturhöjning och tillfrisknandet brukar gå väldigt fort så medecin kan man avvakta med!
                              Ja det har jag gjort oxå tillsatt salt alltså, men eftersom jag var lite otålig och hade medicinen kvar från förra gången så hälde jag i det på kvällen. Då hade fisken redan börjat simma och äta däremot så har inte färgen förbättrats men men det var bara en kur så idag ska jag häm och göra ett vatten byte. Tack för hjälpen.
                              Life´s a fish and then you die...
                              Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane

                              Kommentar

                              Arbetssätt...