vitluddiga sår

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mijo
    • May 2008
    • 69

    vitluddiga sår

    Hjälp!

    jag upptäckte småsår på min ancistrus som jag köpte för några dagar sen när jag kom hem. bestämde mig för att behålla den. men nu har såren blivit vitluddiga. vad är det och vad gör man åt det?
  • mijo
    • May 2008
    • 69

    #2
    har hört att man kan hälla salt i karet. isf hur mycket? har ett kar på 60l

    Kommentar

    • Guest

      #3
      Du köpte en sjuk/skadad ancistrus, jag gav dig rådet att lämna tillbaka den. Du kan fortfarande kontakta butiken, är de seriösa så hjälper de dig.
      Annars så kan du ju alltid bevisa med föregående tråd att skadan funnits där innan.
      Salt o malar e ingen hit!

      Kommentar

      • mijo
        • May 2008
        • 69

        #4
        jag får väl göra detta, om jag inte hittar något som hjälper.

        Kommentar

        • Jens A.
          • March 2007
          • 5026

          #5
          Ancistrusmalar är inte så värst känsliga för salt vad jag vet. Såren har troligen blivit infekterade med svamp, vilket man kan bota med salt (1 dl/100 lit) och medicin, där Munster Dessamor och Tetra Fungistop är två sorter. Det finns flera.
          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

          Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

          Kommentar

          • mijo
            • May 2008
            • 69

            #6
            går det bra med vanligt koksalt, läste i en annan tråd att jod inte är så bra. men det verkar vara delade meningar om detta.

            Kommentar

            • mijo
              • May 2008
              • 69

              #7
              jag gick till zooaffären och fick ett medel (protazin), som ska ta bort svamp och lite övrigt. detta har fungerat. nu är han snart helt återställd.

              Kommentar

              • Naugthy
                • February 2008
                • 531

                #8
                va bra
                "I don´t need to be careful, because I have a gun." Homer Simpson
                "Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat." Nalle Puh

                Kommentar

                • Jens A.
                  • March 2007
                  • 5026

                  #9
                  Trevligt att höra.
                  Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                  Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                  Kommentar

                  Arbetssätt...