Röda maskar ur analen ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Guest

    Röda maskar ur analen ?

    Hej

    Jag har sett att mina Endlers Guppy honor (2st) och Svärdbärar honor (2st) har röda tentakler hängande ur analen tänkte det kandske var något sånt här ? http://hem.passagen.se/mikeno/icam.htm

    Om inte Vad kan det vara ?
    Hur får man bort det?
    Min lokala zooaffär rekomenderade sterazin !!!
    Jag börgade nu i fredags med Sterazin men märker ingen skillnad alls

    Jag undrar var det kan komma ifrån ?

    Jag brukar ibland, kanske ganska ofta.... krossa Posthornssniglar för det har jag märkt att dom tycker om
    Kan det komma från dom har hört att sniglar kan vara bärande av denna parasit

    Jag matar även med fryst cyclops, som kanske också kan vara bärande fick jag höra


    Och Om nu Sterazin inte funkar vad ska jag göra då?

    Sanera hela akvariet och avliva fiskarna

    Tacksam för hjälp
    Mvh Jonas
  • KAM
    • December 2007
    • 202

    #2
    Läste lite i länken som du skickade med.
    Det stod att infrysning av fodret tar död på parasiten, så boven borde inte vara din cyclops.
    [

    Kommentar

    • Guest

      #3
      Ursprungligen postat av KAM
      Läste lite i länken som du skickade med.
      Det stod att infrysning av fodret tar död på parasiten, så boven borde inte vara din cyclops.

      Jo det är sant, men jag skrev att jag hört anorlunda.
      Då jag tycker detta är mycket tråkigt, tror jag nog på det mesta.

      Men vad ska jag göra ?

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        Det kan vara Camallanus, ja. I artikeln du länkar till finns flera botemedel mot det.
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • KAM
          • December 2007
          • 202

          #5
          Jag kan inget om medicinering tyvärr.
          Men jag skulle avliva dem, om det bara är 4st, istället för att prova med medicin.
          [

          Kommentar

          • kaj.p
            • June 2002
            • 2952

            #6
            De substanser som varit verksamma mot camallanus har förbjudits, så behandling har varit ett problem. Dock har sera kommit med ett nytt preparat Nematol som skall fungera. Så se om du kan hitta detta i någon butik eller be dem ta hem det från Gibbon.
            Nordiska Diskus Sällskapet
            Hallandsakvaristerna
            BAK Gcg Maf NCS

            Kommentar

            • Guest

              #7
              Ursprungligen postat av KAM
              Jag kan inget om medicinering tyvärr.
              Men jag skulle avliva dem, om det bara är 4st, istället för att prova med medicin.

              Men smittar det inte? Jag menar om fyra har synliga sympton kanske de andra också har det bara det att det inte syns änn?

              Kommentar

              • Guest

                #8
                Ursprungligen postat av kaj.p
                Dock har sera kommit med ett nytt preparat Nematol som skall fungera. Så se om du kan hitta detta i någon butik eller be dem ta hem det från Gibbon.

                Ska skrida till verket om inte detta funkar (sterazin)

                Kommentar

                • kaj.p
                  • June 2002
                  • 2952

                  #9
                  Sterazin tror jag inte alls på.
                  Nordiska Diskus Sällskapet
                  Hallandsakvaristerna
                  BAK Gcg Maf NCS

                  Kommentar

                  • Gaffel
                    • December 2007
                    • 6200

                    #10
                    Sterazin är på sin höjd verksam mot vita prick så avbryt den medicineringen omedelbart, till camallanus behövs invärtes antibiotikum likt levamisole(förbjudet?) och som kaj.p skriver nematol, köp den medicinen redan idag och börja medicinera, camallanus kommer nämligen annars att ta livet av hela din fiskbesättning, har du andra akvarier får du vara uppmärksam och beredd att medicinera där med om fingrar och håvar eller annat vandrat mellan akvarierna.

                    Lycka till.
                    Life's a bitch and then you die..
                    "I might be right handed but im always left-winged"
                    Skriv på!

                    Kommentar

                    • Guest

                      #11
                      Ursprungligen postat av Gaffel
                      Sterazin är på sin höjd verksam mot vita prick så avbryt den medicineringen omedelbart, till camallanus behövs invärtes antibiotikum likt levamisole(förbjudet?) och som kaj.p skriver nematol, köp den medicinen redan idag och börja medicinera, camallanus kommer nämligen annars att ta livet av hela din fiskbesättning, har du andra akvarier får du vara uppmärksam och beredd att medicinera där med om fingrar och håvar eller annat vandrat mellan akvarierna.

                      Lycka till.
                      Hej

                      Tack för alla svar, nice.
                      Ska fixa Sera Nematol idag....

                      Ska jag göra ett 50% vatten byta innan?
                      Eller, är det något annat jag bör tänka på

                      En av albino Pansarmalarna var död imorse

                      Varför blir man rekomenderad att ha Sterazin till nematoder, när man fick medicin till vittaprick sjukan.
                      Den affären jag var i är nog den äldsta och isärklass bästa akvareiaffär med goda tjänster.........i Malmö.
                      Jag hade till ock med med mig utdraget på vad det skulle kunna tänkas vara för sjukdom.
                      en gnutta besviken............känner mig lurad

                      Kommentar

                      • Azeah
                        • October 2005
                        • 266

                        #12
                        Det är med största sannorlikhet camalanus. Har haft masken i mitt 840L akvarium. Har en fisk maskar i analen så finns masken i hela akvariet. Provade de vanligaste avmaskningsmetoderna men det fungerade inte. Köpte därför den riktiga medicinen Levamisole från USA och den fungerar klockrent.

                        Har kvar en del om du är intresserad. Jag skulle rekommendera att inte testa massor av olika preparat för att sen testa Levamisole. Mediciner påverkar bakterierna i filtret och så även Levamisole. Därför är det bäst att behandla med Levamisole pronto, så fiskarna och vattnet är opåverkade av tidigare preparat.
                        1200L vatten och 1200L luft. Min Zoon

                        Kommentar

                        • Guest

                          #13
                          Ursprungligen postat av Azeah
                          Det är med största sannorlikhet camalanus. Har haft masken i mitt 840L akvarium. Har en fisk maskar i analen så finns masken i hela akvariet. Provade de vanligaste avmaskningsmetoderna men det fungerade inte. Köpte därför den riktiga medicinen Levamisole från USA och den fungerar klockrent.

                          Har kvar en del om du är intresserad. Jag skulle rekommendera att inte testa massor av olika preparat för att sen testa Levamisole. Mediciner påverkar bakterierna i filtret och så även Levamisole. Därför är det bäst att behandla med Levamisole pronto, så fiskarna och vattnet är opåverkade av tidigare preparat.

                          Har skickat dig ett PM

                          Kommentar

                          • eriahl
                            • April 2004
                            • 5681

                            #14
                            Ursprungligen postat av Gaffel
                            Sterazin är på sin höjd verksam mot vita prick
                            Utklippt ur inlägget men Sterazin är mot tex Lernea mm. Protozin mot pricken. Tror inte heller på Sterazin mot dom här otrevliga sakerna.
                            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                            Kommentar

                            • Galne-Gurra
                              • April 2008
                              • 1080

                              #15
                              Levamisole funkade klockrent i min sons akvarium...han köpte det på E-Bay från USA
                              http://web.telia.com/~u22310064/index.html

                              Kommentar

                              Arbetssätt...