Behandling med aquafuran - stänga av UV ljuset !?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stoffe.B
    • November 2007
    • 459

    Behandling med aquafuran - stänga av UV ljuset !?

    Hej!
    Behandlar nu mina fiskar med aquafuran, och stänga av UV ljuset och ta ur pumpen skulle man göra. Men UV-ljus har man väl inte i ett vanligt(akvarie) lysrör va? För jag har sett att det finns att köpa sådana.... Så man kan väl behålla lyset på ?

    Mvh
    Fövirrad as hell
    54L ---------
    222L

    Zoopet, probably the best underwater forum in the world.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Uv-ljus sitter ofta tillsammans med en pump som vattnet går förbi och dödar organismer.
    Vill du veta mer så kan du även söka på UVfilter.
    Så ljuset kan du behålla på, men stäng av övrig teknik i karet som medicintillverkaren vill.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Stoffe.B
      • November 2007
      • 459

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Uv-ljus sitter ofta tillsammans med en pump som vattnet går förbi och dödar organismer.
      Vill du veta mer så kan du även söka på UVfilter.
      Så ljuset kan du behålla på, men stäng av övrig teknik i karet som medicintillverkaren vill.
      Ok! Uv och pumpen skulle iaf bort. Tack så mycket för hjälpen
      54L ---------
      222L

      Zoopet, probably the best underwater forum in the world.

      Kommentar

      • ize
        • May 2004
        • 612

        #4
        UV-ljuset är en enskild "manick" du sätter ihop med pumpen mha slangar. Den behandlar bara vattnet med UV-ljus inuti ett svart plastskal och ger inget ljus till själva akvariet, på sin höjd kan man se att det speglas lite blått i slangarna som kommer ut från skalet.

        Det är alltså inte akvarierampen som avses. Lyset kan du lugnt behålla på

        Attans! Ansjo hann före
        Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

        Amor vincit omnia

        Kommentar

        • Stoffe.B
          • November 2007
          • 459

          #5
          Ursprungligen postat av ize
          UV-ljuset är en enskild "manick" du sätter ihop med pumpen mha slangar. Den behandlar bara vattnet med UV-ljus inuti ett svart plastskal och ger inget ljus till själva akvariet, på sin höjd kan man se att det speglas lite blått i slangarna som kommer ut från skalet.

          Det är alltså inte akvarierampen som avses. Lyset kan du lugnt behålla på

          Attans! Ansjo hann före
          ok. Nää, jag förstår att dom inte menar pumpen. Men den skulle också tas ur.
          54L ---------
          222L

          Zoopet, probably the best underwater forum in the world.

          Kommentar

          • Stoffe.B
            • November 2007
            • 459

            #6
            Såg nu, ca fjärde gången jag läser det, att man ska ta ur filtermaterialet och låta de gå i en behållare fösig, det har jag gjort. Sedan om vattencirkulationen är för låg(eller inte finns alls) ska man låta filtret stå i akvarievatten, och pumpen själv pumpa vatten i akvariumet. Nu är det så att jag redan har behandlat och har inget "friskt" vatten att låta filtret stå i... Vad f'n ska man göra nu då ? Eftersom jag har 0 cirkulation i vattnet, å jag vill ju göra det bästa för fiskarna :P
            54L ---------
            222L

            Zoopet, probably the best underwater forum in the world.

            Kommentar

            • ize
              • May 2004
              • 612

              #7
              Ta vanligt kranvatten bara.. huvudsaken är att man inte använder vatten som det finns aquafuran i. Aquafuranet är ju starkt bakteriedödande och slår ut rubb och stubb.

              Flytta sedan bara själva pumphuvudet tillbaka till akvariet så kommer du få en bra cirkulation
              Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

              Amor vincit omnia

              Kommentar

              • Stoffe.B
                • November 2007
                • 459

                #8
                Ursprungligen postat av ize
                Ta vanligt kranvatten bara.. huvudsaken är att man inte använder vatten som det finns aquafuran i. Aquafuranet är ju starkt bakteriedödande och slår ut rubb och stubb.

                Flytta sedan bara själva pumphuvudet tillbaka till akvariet så kommer du få en bra cirkulation
                Ok! Då gör jag så :P Tack för all hjälp
                54L ---------
                222L

                Zoopet, probably the best underwater forum in the world.

                Kommentar

                • Stoffe.B
                  • November 2007
                  • 459

                  #9
                  Det gick inte så bra :/ Impellern bara skallra och hoppade, det var den som fixade bubblor iaf. Men går det inte att ta ut filtermassan och köra tom filterburk ?
                  54L ---------
                  222L

                  Zoopet, probably the best underwater forum in the world.

                  Kommentar

                  • ize
                    • May 2004
                    • 612

                    #10
                    jo, det går bra.. man kan få skaka huvudet lite eller vända den uppochner under vattnet så att du får ut all luft ur impellerhuset. Sen ska det funka med eller utan filterburk. Filterburlen är iofs bra att ha på om man har småttingar i akvariet som inte klarar av att simma emot suget, så slipper man impellerkvarnade småfiskar..
                    Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

                    Amor vincit omnia

                    Kommentar

                    • Stoffe.B
                      • November 2007
                      • 459

                      #11
                      Ursprungligen postat av ize
                      jo, det går bra.. man kan få skaka huvudet lite eller vända den uppochner under vattnet så att du får ut all luft ur impellerhuset. Sen ska det funka med eller utan filterburk. Filterburlen är iofs bra att ha på om man har småttingar i akvariet som inte klarar av att simma emot suget, så slipper man impellerkvarnade småfiskar..
                      Jag slog lite på den, men den fortsatte att skallra och hålla på, så jag satte dit en tom filterburk ist
                      54L ---------
                      222L

                      Zoopet, probably the best underwater forum in the world.

                      Kommentar

                      • ize
                        • May 2004
                        • 612

                        #12
                        hehe Bara det funkar så..
                        Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

                        Amor vincit omnia

                        Kommentar

                        Arbetssätt...