Varför dog/dör fisken?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kikkipikki
    • May 2008
    • 85

    Varför dog/dör fisken?

    I går kväll va det en guppikillen som inte såg bra ut la honom i ett eget litet kar med grönt i. Men var död i morse. Å nu så hittade jag en till guppikille död på botten Hällde faktiskt i medecin igår kväll (vet inte vad den heter) men det blir grönt i hela karet, ska fortsätta med det i 2 dagar till. Kanske en till killguppi är dålig... är lite mycket vid ytan.

    Jag klippte isär guppisarna, jag kan väl säga att jag inte är någon läkare. Men jag tryckte lite på den kom ut kanske en droppe vitt/rinnigt Kan det ha vart lake (heter det så för fiskarnas små simmare) Men är det inte konstigt att kanske den tredie guppin är oxå en hane

    Jo just det är det så att dom blev
    Att tillägga är att jag igår fångade in sebrafiskarna. som gick tillsammans... Blev dom stressade av det tro, å dog ???
  • Charlottis
    • December 2007
    • 579

    #2
    Ursprungligen postat av kikkipikki
    I går kväll va det en guppikillen som inte såg bra ut la honom i ett eget litet kar med grönt i. Men var död i morse. Å nu så hittade jag en till guppikille död på botten Hällde faktiskt i medecin igår kväll (vet inte vad den heter) men det blir grönt i hela karet, ska fortsätta med det i 2 dagar till. Kanske en till killguppi är dålig... är lite mycket vid ytan.

    Jag klippte isär guppisarna, jag kan väl säga att jag inte är någon läkare. Men jag tryckte lite på den kom ut kanske en droppe vitt/rinnigt Kan det ha vart lake (heter det så för fiskarnas små simmare) Men är det inte konstigt att kanske den tredie guppin är oxå en hane

    Jo just det är det så att dom blev
    Att tillägga är att jag igår fångade in sebrafiskarna. som gick tillsammans... Blev dom stressade av det tro, å dog ???
    Vad är medicinen till för att bota? Har du någon annan sjukdom i karet som du behandlar eller hällde du i medicin för att hanguppysen dog/mådde dåligt? Du borde ta reda på vad medicinen heter och vad den behandlar OCH vad och om dina fiskar verkligen är sjuka, innan du medicinerar.

    Det är svårt o veta vad som hänt.
    Hur stort är akvariet?
    Hur många & vilka fiskar går där i?
    Har du kollat nitrit?
    Är det ordentligt med syre = rör sig vattenytan ordentligt?
    Ser du några prickar, fläckar på fiskarna som inte brukar vara där?

    Att de blir stressade när man pillar i karet på olika sätt är väl möjligt, men inte såpass att de dör av det. Om man inte härjat riktigt ordentligt då.

    Kommentar

    • Nina82
      • January 2008
      • 6610

      #3
      eSHa 2000 färgar vattnet grönt, det var kanske det du använde.
      Isf. har du tagit kål på alla goda bakterier oxå. När du är klar med medicineringen kommer du få börja om som om akvariet är nytt. Det är nackdelen med att medicinera i akvarium, men man lär så länge man lever...
      12L 12L 24L 24L 24L 24L
      38L 54L 54L 63L 450L

      Kommentar

      • Darre
        • March 2008
        • 378

        #4
        Finns andra mediciner som missfärgar vattnet grönt för att visa att man har medicinering i vattnet och oftast så är det just dom som dödar dem goda bakterierna så det kan vara så att du har fått Nitrit i karet samtidigt som du har medicinerat och då kan dem svagaste fiskarna dö tyvärr.
        Life´s a fish and then you die...
        Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane

        Kommentar

        • kikkipikki
          • May 2008
          • 85

          #5
          Ursprungligen postat av Charlottis
          Vad är medicinen till för att bota? Har du någon annan sjukdom i karet som du behandlar eller hällde du i medicin för att hanguppysen dog/mådde dåligt? Du borde ta reda på vad medicinen heter och vad den behandlar OCH vad och om dina fiskar verkligen är sjuka, innan du medicinerar.

          Det är svårt o veta vad som hänt.
          Hur stort är akvariet?
          Hur många & vilka fiskar går där i?
          Har du kollat nitrit?
          Är det ordentligt med syre = rör sig vattenytan ordentligt?
          Ser du några prickar, fläckar på fiskarna som inte brukar vara där?

          Att de blir stressade när man pillar i karet på olika sätt är väl möjligt, men inte såpass att de dör av det. Om man inte härjat riktigt ordentligt då.
          45 L
          Nu med 8 Guppis
          Endast Guppis
          Nitriten är noll
          Inga prickar
          Vattnet är i rörelse, men kanske för lite, ska ändra lite på den kanske.


          Tack för funderingarna

          Kommentar

          Arbetssätt...