Mordisk svamp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sucksdorff
    • December 2006
    • 239

    Mordisk svamp

    Hej jag måste fråga om det är någon som vet vad som drabbat min guldfisk. Det började med en liten böld på ena sidan,jag gjorde inget åt den utan fisken verkade må bra. Efter ett tag fick den ett svampangrepp vid bölden som jag behandlade med salt och Tetra fungi stop.Men han/hon blir inte bättre alls tvärtom den blir sjukare o sjukare.Området vid bölden börjar bli svart, på ett ställe brevid ser det ut som om svampen "äter" på fisken,det har blivit ett ganska stort hål/sår. Vad sjutton kan det vara? Ingen annan fisk har fått några symtom.
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Gissningsvis Aeromonas-angrepp med sekundär svampinfektion.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • annatzk
      • January 2008
      • 165

      #3
      Svampen är antagligen inte (som föregående skriver) huvudorsaken till fiskens problem utan bara en följd av det. Svampangrepp drabbar i huvudsak redan försvagade fiskar och infektioner/sår som uppstått av andra orsaker (dålig vattenkvalite t.ex).
      Du får försöka diagnosera vad felet bottnar i och behandla den orsaken istället. Om det blir som ett hål i fisken kan det vara hål i huvudet (kroppen) sjukan kanske.
      Det finns preparat för det mesta, även om man ibland får fundera på om det är värt att förlänga fiskens lidande.
      Förebyggande åtgärder kan vara att inte ha för höga temperaturer (men det har du väll inte heller om du har en slöjstjärt) och såklart bra vattenkvalite.

      Kommentar

      Arbetssätt...