Scalarer sjuka - inget hjälper

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • goodcore
    • March 2008
    • 38

    Scalarer sjuka - inget hjälper

    Hej!

    Började med att en rödmunstetra fick en vit prick. Aha, vita prick tänkte jag och började medicinera. Medicinen hjälpte inte, utan prickarna spred sig. MIndre och större vita prickar. Fiskarna 'kniper' ihop med simfenorna som oftast är mest angripna.

    Nu har jag prövat 6 mediciner.

    Faunamor
    Exit
    esha 2000
    protozin
    sterazin
    costapur/mycopur

    Behandlar med costapur och mycopur nu, och jag ser att prickarna försvinner, men det går sakta! Vad har jag fått för nåt i mitt akvarium?
    7 st scalarer med olika mycket prickar, dom andra fiskarna (guldbarb, blå gurami, tetror mm) verkar ha klarat sig bra. Trots dessa prickar, är scalarerna förvånansvärt pigga, aktiva i akvariet och ständigt hungriga.

    Har ett kar på 240 liter, gör dagliga veckobyten, vattnet är bra för testade det för mindre än en vecka sen.
  • oskarwallin
    • February 2008
    • 1080

    #2
    har du kollat så att du inte har aktivt kol i filtret?
    60,58 liter
    **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
    *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13129

      #3
      vet man inte vad fisken lider av ska man inte medicinera och 6 olika sorters medicin är helt vansinnigt... detta förfarande kan gott och väl slå ut hela fiskstammen!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • goodcore
        • March 2008
        • 38

        #4
        Har inte aktivt kol i pumpen, har sån där vadd. Visst kan det tyckas vansinnigt att testa 6 olika mediciner, men det är dom råd jag har fått, av personal på olika akvariebutiker. En sa att det var vita prick, en annan att det var svamp och en tredje att det var mask.

        Ser verkligen ut som vita prick, men medicinen för de verkar inte ta, och det enda som händer är att symptomen sprider sig i akvariet...

        Kommentar

        • lenis3
          • June 2004
          • 2254

          #5
          kan du ordna bilder på utsatta fiskar?

          om du har använt 6 olika mediciner kan det slå ut hela den goda bakteriefloran = sjuka fiskar. kanske därför inget hjälper. försök ordna bilder..
          Min zoon
          Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

          Kommentar

          • goodcore
            • March 2008
            • 38

            #6
            Svårt att kunna ta en bra bild tyvärr :/
            Men medicinen jag använder nu (costapur/mycopur) verkar hjälpa, utsatta scalarer får mindre prickar. Det dumma är att tidigare friska fiskar har nu fått prickar??

            Har en kampfiskhane nu i samma kar som e alldeles vit av prickar (dock för stora för att vara oodinium)..

            Står lite rådlös just nu, ingen annan vet vad jag har för sjukdom/ar heller..

            Verkar som man få uthärda och se vad som händer.

            Kommentar

            • lenis3
              • June 2004
              • 2254

              #7
              hur har det gått?
              Min zoon
              Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

              Kommentar

              • goodcore
                • March 2008
                • 38

                #8
                Jo, gav fiskarna färdigt av costapur/mycopur. Prickarna började försvinna på en del men blossade upp på en del.

                Efter det har jag gjort två st 80 liters vattenbyten och saltat karet, låtit lyset vara släckt mycket för att ge fiskarna en chans att varva ned. Resultatet av detta är snart friska fiskar

                Några prickar kvar på en del, men det går verkligen åt rätt håll!

                Tyvärr har 8 moskitotetror, 1 scalar och 1 ancistrus strykit med - men kunde blivit mycket värre.

                Kommentar

                Arbetssätt...