sår på pansarmalens huvud

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anna_mvb
    • September 2007
    • 436

    sår på pansarmalens huvud

    För tre veckors sen startade jag nytt akvarium, 150 l.
    (har skrivit om det i http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=118869)
    Nitrivec dagligen i första dagens dos (som Lasse rekommenderar)
    Två svärdbärarhonor från första karet fick flytta dit.

    Efter ett par dagar kramade jag filter i gamla akvarievatten och in med det i det nya. Väntade några dagar och i tisdags släppte in 6 corydoras (ingen aning vilken sort).
    Och i morse upptäckte jag sår på huvudet hos en av dem.

    Beror det på att det är nystartat, mineralbrist, foderbrist? Vad ska jag göra?

    bild framifrån
    http://www.ladda-upp.com/bilder/5179/fiskar-2C-akvarium-2C-corydoras-2C-sjuk
    och från sidan (ser inte lika hemskt ut)
    http://www.ladda-upp.com/bilder/5178/fiskar-2C-akvarium-2C-corydoras-2C-sjuk

    Jag ser ingen ludd men det är ganska stort sår. Han kanske slog i skifferplattan eller i nåt annat. Annars misstänker jag en av de stora svärdbärar damer. Hon är alltid framme och tigger om mat, knuffar på den andra och var vid maltabletten idag direkt. Stackars små corysarna
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Jättesvårt att se på bilden, men vänta några dagar och se om det blir bättre eller sämre.
    Börjar såret gå inåt i en krater är det risk för HIH, annars kanske den fått en mekanisk skada av något, det är säkerligen inte din Svärdbärarhona som gjort detta såret på fisken.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Anna_mvb
      • September 2007
      • 436

      #3
      Tack, då kan svärdbärarna vara kvar...

      Ja, jag ska vänta och ha den under extra uppsikt. Men jag tänkte ringa till butiken och höra vad de säger. De kostade 49 kr/styck så man måste få fråga.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Gör det och meddela gärna vad de säger.
        Många gånger är det helt fel sort butiker säljer under ett namn så det är inte säkert att du blir klokare av det samtalet.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13129

          #5
          ser som sagt ut som en mekanisk skada... Kanske inte hör hit men du bör byta bottensubstrat den vassa sort du har nu är väldigt olämplig och skadar tömmarna på malarna när de bökar i botten! Helst fin sand eller i nödfall runda små stenar tex. engelsk sjösten!
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Jens A.
            • March 2007
            • 5026

            #6
            Det liknar väldigt mycket det jag har fått på en av mina, vilken jag tror är HIH. Jag håller just på att köra en behandling med Octozin med stackaren. Sedan skall jag köpa fiskvitaminer och blanda i fodret de får. Sera Fishtamin verkar lovande, får se om jag kan hitta det.
            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

            Kommentar

            • Anna_mvb
              • September 2007
              • 436

              #7
              Ursprungligen postat av Jens A.
              Det liknar väldigt mycket det jag har fått på en av mina, vilken jag tror är HIH. Jag håller just på att köra en behandling med Octozin med stackaren. Sedan skall jag köpa fiskvitaminer och blanda i fodret de får. Sera Fishtamin verkar lovande, får se om jag kan hitta det.
              Det låter inte bra.

              Behandlar du i stora karet med andra fiskar?
              Octozin?...hur blir det med nystartat akvarium. Men jag har droppar in fishtamin - den har jag köpt förra året vid vita pricksjukan.

              Kommentar

              • Jens A.
                • March 2007
                • 5026

                #8
                Tyvärr fungerade inte behandlingen, han/hon dog i går.

                Jag behandlade i ett karantänsakvarium.

                Jag berikar nu fodret i det akvarium fisken kom ifrån med fishtamin och hoppas att inga andra får samma sjukdom. Förhoppningsvis är detta en sjukdom som mest påverkar redan svaga fiskar.
                Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                Kommentar

                • Anna_mvb
                  • September 2007
                  • 436

                  #9
                  Ursprungligen postat av Jens A.
                  Tyvärr fungerade inte behandlingen, han/hon dog i går.

                  Jag behandlade i ett karantänsakvarium.

                  Jag berikar nu fodret i det akvarium fisken kom ifrån med fishtamin och hoppas att inga andra får samma sjukdom. Förhoppningsvis är detta en sjukdom som mest påverkar redan svaga fiskar.
                  Tråkigt
                  HiH är nog som bukvattensot, man vet inte riktigt varför...

                  Hoppas att andra klarar sig.

                  Min sitter nu i en liten plastlåda och jag provar med bactopur direct.
                  Han är så fin men såret ser inte bra ut

                  Kommentar

                  • Anna_mvb
                    • September 2007
                    • 436

                    #10
                    Tyvärr, behandlingen hjälpte inte hos mig heller. Den dog i kväll.

                    Men jag fortsätter med fishtamin i vatten och lite i maten.
                    De andra börjar komma fram även när jag sitter framför rutan.

                    I veckan ska köpa några till fiskar, då kanske kommer malarna känna sig säkrare.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...