Gäl parasiter???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mick13
    • May 2008
    • 1796

    Gäl parasiter???

    Hittade våran marmorerade molly idag på botten av akvariet. Med ett hål i genom gällocket. Försökte fota men foto blev hel kast skall göra ett nytt försök i morgon med ny laddade batterier. Fisken har ingan apetit och simmar med den skadade sidan mot botten. Noterad apti lösheten redan i går kväll ,såg i kväll att han hade ett hål i genom gällocket?? Har flytat den från akvariet till en större burk då de andra akvariet är sonens grodyngel tank för tillfället.
    Kan det var någon form av parasit ?? De andra fiskarna ser Ok ut och åt av maten jag pytsade i kväll??
    Någon som vet hur man blir av med eventuella orsaken??

    Har tre slöijstjärtar ,fyra algätare och två pansar malar i akvariet för övrigt. Hade tidigare en molly till som dog ett par veckor efter inköp tanken var att köpa en till men de i zooaffären var så himla okunniga om fiskar så att jag inte ville köpa nya där utan tänkte handla på en annan ort men inte kommit dit hän än bara.
    In vino veritas, in aqua sanitas

  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Tveksamt om det är gälparasiter på din molly då detta inte ger hål i gällocken. Om jag vore i dina kläder skulle jag tagit bort fisken om du inte tror att den kommer att klara sig, och sedan eventuellt köpa nya fiskar.
    Ska du medicinera är det osäkert vad du ska medicinera mot, och att kanske köpa ett par tre olika sorters medicin för några hundralappar jämfört med att ta bort en fisk som har en okänd sjukdom så kanske valet inte är så svårt.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Mick13
      • May 2008
      • 1796

      #3
      Jovars mollyn är bort plockad till en palst burk. Men är väldigt nyfiken på vad som orsakar detta hål i gällocket.
      Då jag inte hittar något om just detta symptom på nätet. För övrigt så är den bra smal och hade trådlik avföring.
      In vino veritas, in aqua sanitas

      Kommentar

      • Mick13
        • May 2008
        • 1796

        #4
        Mollyn dog under natten , inte helt oväntat men har titt lite på nätet och hittade lite om detta fenomen kan vara PH beroende eller brist i kosten , om jag nu fattade danskan rätt. Jag har egen brunn hemma och detta hål kom efter ett större vatten byte då vi har mycket kalk i vattnet vilket medför högt PH. Har ni tankar förslag skriv gärna en rad. Lyckades tyvär inte med fotona då när fisken var död.
        In vino veritas, in aqua sanitas

        Kommentar

        Arbetssätt...