molly med bukvattensot?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Julietta
    • October 2007
    • 101

    molly med bukvattensot?

    Upptäckte igår kväll att min ena spenops molly var väldigt uppsvullen om magen. När jag köpte paret sa han i affären att den som är sjuk är en hona, men jag är ganska säker på att det är två hanar och då kan det ju inte vara yngel som fyller magen. Läste lite om sjukdomar och om bukvattensot. Fjällen är nog något uppfällda, men knappt märkbart och ögonen ser normala ut. Jag har kollat vattenvärdena och de är ok. Bytte iofs vatten igår, så jag vet inte riktigt hur det var innan det. Har tillsatt 3 teskedar salt. Har läst om olika mediciner som kan användas, men det är så konstiga namn :P Den enda medicin jag har hemma är baktopur. Något jag kan använda nu? (antar inte) Använde dock den för ett par veckor sedan när jag tycktes skymta nåt svamliknande på kroppen på den andra mollyn. Detta är nästintill borta nu. Tips på vad det kan vara och vad jag ska göra?

    Har inte studerat mina fiskar så noga på sistone tyvärr (varit mkt sol o så ju ), så jag vet inte hur länge han varit svullen. Tror dock inte att det kan ha varit allt för länge.. lite har jag ju allt spanat ändå.
  • Julietta
    • October 2007
    • 101

    #2
    Den andra mollyn simmar snabbt fram och nafsar honom i analen varje gång den sjuka mollyn kommer fram...Skumt!

    Kommentar

    • Mick13
      • May 2008
      • 1796

      #3
      Hittade detta när jag goglade kan vara värt o läsa

      In vino veritas, in aqua sanitas

      Kommentar

      • Julietta
        • October 2007
        • 101

        #4
        Tack för tipset! Kanske borde avliva den stackarn (även om han inte verkar må såå dåligt o tom såg lite mindre uppsvälld ut igår). Upptäckte att mitt praktexemplar av mina svärdbärare höll sig lugn och lite undan igår kväll. Hon är iofs rätt gmmal tror jag och får yngel hela tiden...men hon kan ju också ha blivit smittad även om inga symptom syntes

        Kommentar

        Arbetssätt...